efiveia.gr


Άσκηση, διατροφή και ύπνος

Γρήγορη απώλεια βάρους: για γονείς και εφήβους

Γρήγορη απώλεια βάρους: για γονείς και εφήβους

Γράφει στο efiveia.gr η Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Ελίνα Ασημακοπούλου

Ποιος είναι ο πιο εύκολος, γρήγορος και αποτελεσματικός τρόπος να «κάψεις» 1000 θερμίδες? Καίγοντας την πίτσα στον φούρνο! Ανέκδοτο για να γελάσουμε μεν, αληθινό και ακριβές δε γιατί δεν υπάρχει τέτοιος τρόπος!

Το τελευταίο διάστημα και έχοντας βιώσει και τη δεύτερη, μεγάλη καραντίνα όλο και περισσότεροι αναζητούν γρήγορους και μαγικούς τρόπους να χάσουν τα κιλά που μοιραία αποκόμισαν λόγω της παραμονής στο σπίτι, της μειωμένης φυσικής δραστηριότητας και των κακών διατροφικών επιλογών. Δυστυχώς, μεγάλο ποσοστό αυτών είναι έφηβοι μαζί με τους γονείς τους. Δυστυχώς, όχι γιατί ζητούν βοήθεια, αλλά για τις προσδοκίες και τον τρόπο επίτευξης του αποτελέσματος που επιθυμούν…

Σωματικό βάρος και υγεία

Το βάρος του σώματος και το ποσοστό του σωματικού λίπους σχετίζονται άμεσα με την κατάσταση της υγείας.  Το υπερβάλλον σωματικό βάρος και λίπος μπορεί να προκαλέσει αρκετά προβλήματα, από δυσκολία στην κίνηση μέχρι σοβαρές παθολογικές καταστάσεις. Η παχυσαρκία, συγκεκριμένα, αποτελεί νόσο η οποία μπορεί να έχει πολλαπλές επιπτώσεις στην υγεία. Δυστυχώς, την τελευταία δεκαετία τα επίπεδα παιδικής και εφηβικής παχυσαρκίας παρουσιάζουν συνεχή αυξητική τάση, με την Ελλάδα να ανήκει σε μία από τις 3 πρώτες χώρες στην Ευρώπη που παρουσιάζουν τα υψηλότερα ποσοστά παιδικής και εφηβικής παχυσαρκίας. Ποσοστά που όπως φαίνεται αυξήθηκαν ακόμα περισσότερο με την καραντίνα.

Η αυξημένη χοληστερόλη, ο σακχαρώδης διαβήτης, αναπνευστικά προβλήματα, κατάθλιψη και άλλες ψυχολογικής φύσης καταστάσεις είναι κάποιες από τις πιθανές επιπτώσεις της παχυσαρκίας που εμφανίζονται όλο και συχνότερα σε μικρές ηλικίες. Είναι πολύ σημαντική επομένως η απόκτηση και να διατήρηση ενός φυσιολογικού σωματικού βάρους.

Έλεγχος βάρους & διατροφική συμπεριφορά

Ο κορμός των βημάτων που απαιτούνται είναι λίγο πολύ γνωστός:

  • Μικρά και συχνά γεύματα
  • Πάντα πρωινό
  • Περιορισμός της ποσότητας τροφής και θερμίδων
  • Μείωση πρόσληψης λιπών και ζάχαρης
  • Αύξηση φρούτων, λαχανικών και φυτικών ινών
  • Επαρκής κατανάλωση νερού
  • Αύξηση φυσικής δραστηριότητας

Η αλήθεια είναι όμως πως η εφαρμογή τους για την επίτευξη ενός υγιούς σωματικού βάρους δεν είναι εύκολη υπόθεση. Προϋποθέτει υπομονή, επιμονή, προσπάθεια, αλλαγές στις συνήθειες και την επίγνωση πως το βάρος είναι άμεσα συνυφασμένο με την γενικότερη υγεία και ευεξία και όχι μόνο με την εικόνα και την ομορφιά. Το πόσο όμορφος είναι κάποιος δεν εξαρτάται από τα φυσικά χαρακτηριστικά και τα κιλά. Σε μεγάλο βαθμό εξαρτάται από το πόσο καλά αισθάνεται με τον εαυτό του, πόσο αγαπάει το σώμα του και πόση αυτοπεποίθηση έχει. Έτσι και ο έλεγχος βάρους δεν επικεντρώνεται αμιγώς στη μείωση ή την αύξηση των κιλών αλλά στην απόκτηση της σωματικής και ψυχικής ευεξίας που πηγάζει από τις σωστές & ωφέλιμες διατροφικές συνήθειες, την ισορροπημένη σύσταση σώματος και την καλή σωματική και ψυχική υγεία. Όσο νωρίτερα συμβεί αυτό τόσο καλύτερα θα είναι, αφού θα δοθούν σωστές βάσεις για μια υγιή διατροφική συμπεριφορά εφ΄ όρου ζωής.

Υγιές σωματικό βάρος και εφηβεία

Η εφηβεία αποτελεί μία αρκετά ιδιαίτερη και δύσκολη περίοδο. Οι αλλαγές που βιώνει ο έφηβος σε όλα τα επίπεδα είναι πολλές και πρωτόγνωρες. Για αυτό ίσως είναι και μια καλή ευκαιρία να (ξανά)μάθει για τη διατροφή, την ισορροπία, το μέτρο και την υγεία. Το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης αποδίδεται στους γονείς και το ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον, οι οποίοι αποτελούν πρότυπα για τα παιδιά τους και έχουν τη δυνατότητα να τα βοηθήσουν ουσιαστικά και αποτελεσματικά.

Δυστυχώς, βάσει της μέχρι τώρα εμπειρίας μου, οι γονείς δίνουν το λάθος παράδειγμα τις περισσότερες φορές. Ασχολούνται με το βάρος και τις διατροφικές επιλογές (τη δική τους και των παιδιών) μόνο λίγο πριν την εξόρμηση στην παραλία, βιάζονται να αδυνατίσουν και τα παρατάνε με την πρώτη δυσκολία. Δυσκολεύονται και, ίσως δε θέλουν, να μάθουν να τρέφονται σωστά και ισορροπημένα. Τι πιο λογικό και φυσιολογικό, λοιπόν, να υιοθετήσουν αυτήν την τακτική και τα παιδιά τους ακόμα κι αν τα ίδια γνωρίζουν πολλές φορές πως είναι λάθος. Υπάρχουν και οι περιπτώσεις όπου το παιδί θέλει να αλλάξει συνήθειες και είναι διατεθειμένο να προσπαθήσει, αλλά το οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον δεν βοηθά… Όλα αυτά οδηγούν σε σύγχυση για το τι είναι λάθος και σωστό σε σχέση με τη διατροφή και πώς το βάρος συνδέεται άμεσα με την υγεία.

Γρήγορη απώλεια βάρους

Η γρήγορη απώλεια βάρους αποτελεί μία πρόχειρη και εφήμερη λύση που, συνήθως, δημιουργεί περισσότερα προβλήματα. Λόγω του ότι στηρίζεται σε ιδιαίτερα περιορισμένη πρόσληψη θερμίδων και μικρή επιλογή τροφίμων δεν ενδείκνυται σε καμία περίπτωση για άτομα κάτω των 18 ετών αφού μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ανάπτυξη, τη νοητική λειτουργία, την ενέργεια και τη γενικότερη υγεία του ατόμου. Όσο πιο νωρίς συνειδητοποιήσει κανείς τη σημασία της ισορροπημένης διατροφής τόσο ευκολότερο και πιο αποτελεσματικό θα είναι να αποκτήσει τον έλεγχο του βάρους του, να υιοθετήσει μια σωστή διατροφική συμπεριφορά και να διατηρεί μια καλή σωματική και ψυχική υγεία.

Διαβάστε επίσης:

Οι έφηβοι σήμερα: διατροφή & άσκηση

Ελίνα Ασημακοπούλου

Ενεργειακά ποτά: τελικά δίνουν ή «ρουφούν» ενέργεια από τους εφήβους;

Κωνσταντίνα Κατσανά

Η διατροφή στην εφηβεία

efiveia.gr

Διατροφή και μνήμη

efiveia.gr

Πρωινό γεύμα: Ποια θέση έχει στη διατροφή ενός εφήβου;

Κωνσταντίνα Κατσανά

Η έφηβη κόρη μου ανησυχεί για το βάρος της. Πώς μπορώ να τη βοηθήσω;

Κωνσταντίνα Κατσανά

Αφήστε σχόλιο

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com