efiveia.gr
Άσκηση, διατροφή και ύπνος

«Μένουμε σπίτι» και φροντίζουμε τη διατροφή των έφηβων παιδιών

Γράφει στο efiveia.gr η Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Ελίνα Ασημακοπούλου

Η περίοδος των τελευταίων εβδομάδων είναι σίγουρα δύσκολη για ολόκληρη την ανθρωπότητα. Όλοι βιώνουμε πρωτόγνωρες συνθήκες και καταστάσεις διαβίωσης με απώτερο σκοπό την διατήρηση της υγείας του συνόλου. Η θετική σκέψη, η υπομονή, η προσαρμογή και ο συμβιβασμός είναι χαρακτηριστικά που όλοι οφείλουμε να προβάλουμε αυτές τις δύσκολες ημέρες. Η αλήθεια είναι, βέβαια, πως όταν υπάρχουν παιδιά στο σπίτι και ειδικά στην εφηβεία τα πράγματα δεν είναι τόσο εύκολα. Είναι σημαντικό να χρησιμοποιηθούν ευφάνταστοι, ενδιαφέροντες και δημιουργικοί τρόποι για να πειστούν τα παιδιά να μείνουν σπίτι και παράλληλα να έχουν καλή διάθεση. Και, όπως ο έρωτας περνάει από το στομάχι, έτσι και η ευδιαθεσία και η ευεξία συνδέονται με την κατανάλωση φαγητού.

Τι κάνουμε λοιπόν;

Αρχικά, το ότι είμαστε στο σπίτι δε σημαίνει πως αλλάζουμε το συνηθισμένο μας πρόγραμμα ή, ακόμα χειρότερα, πως δεν έχουμε κανένα πρόγραμμα. Σαφώς και δεν υπάρχει το άγχος του να είμαστε στη δουλειά στην ώρα μας ή να προλάβουμε το πρωινό κουδούνι στο σχολείο, αλλά είναι καλό να υπάρχει μία τάξη στην ημέρα μας και, ειδικά, στα γεύματα ώστε να αποφεύγονται και τα άσκοπα  τσιμπολογήματα. Αυτό ισχύει τόσο για τους γονείς όσο και για τα παιδιά!

Σχεδιάζουμε ένα πρόγραμμα διατροφής και μαγειρέματος για την κάθε εβδομάδα. Αυτό θα βοηθήσει στη διευκόλυνση της καθημερινότητας και την οργάνωση της λίστας εφοδιασμού με τα απαραίτητα υλικά. Φροντίζουμε να υπάρχει ποικιλία επιλογών για να μην επαναλαμβάνονται τα ίδια φαγητά, ενώ είναι σημαντικό να ληφθούν υπόψη οι συνήθειες και οι επιθυμίες των παιδιών όσον αφορά τα φαγητά και τα ενδιάμεσα σνακ. Οι ανάγκες ενός παιδιού δεν αλλάζουν όσο είναι μέσα στο σπίτι, επομένως τα γεύματα που θα καταναλώνει πρέπει να του παρέχουν τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για την ανάπτυξη του, τις πνευματικές λειτουργίες, την ενέργεια και την καλή διάθεση.

Σαφώς και δε θα πρέπει να λείπουν από το πρόγραμμα επιλογές γλυκών και αλμυρών σνακ και «πρόχειρου» φαγητού, αν αυτά αποτελούσαν μέρος της ρουτίνας και πριν τον εγκλεισμό, για τα οποία όμως δε θα γίνει παραγγελία ή αγορά απ΄έξω, αλλά θα παρασκευαστούν στο σπίτι. Σπιτικά μπέργκερς, πίτσα, κινέζικο, μεξικάνικο, hotdogs… ο κατάλογος για σπιτικές παρασκευές είναι τεράστιος και οι συνταγές άπειρες! Αυτό συνεπάγεται τα εξής οφέλη:

  • διατηρούμε τις συνήθειες μας και δεν ξεφεύγουμε πολύ από την κανονικότητα
  • προσφέρουμε μία αίσθηση «διαφυγής» και ευχαρίστησης στο παιδί αλλά και σε εμάς
  • η ποιότητα του φαγητού είναι σίγουρα καλύτερη
  • προσφέρουμε μια δημιουργική και ευχάριστη απασχόληση σε όλη την οικογένεια αφού όλοι μπορούν να συμμετέχουν στην παρασκευή των φαγητών. Άλλωστε η πληθώρα μαγειρικών εκπομπών που υπάρχει σήμερα κάνει το μαγείρεμα ιδιαίτερα δελεαστικό και ενδιαφέρον τόσο για μικρούς όσο και για μεγάλους!

Όσο για τα γλυκά ή αλμυρά σνακ; Μπορούμε να παρασκευάσουμε πολλά γλυκίσματα, πατατάκια, τυροπιτάκια κλπ με πιο «ελαφριά» υλικά και σε μικρές ποσότητες για να τα απολαμβάνουν τα παιδιά μέσα στην ημέρα.

Αν έχει αλλάξει κατά πολύ η φυσική δραστηριότητα των παιδιών στη διάρκεια του εγκλεισμού φροντίζουμε να προσαρμόσουμε ανάλογα και τη θερμιδική πρόσληψη από το φαγητό, έτσι ώστε να αποφύγουμε πιθανές ανεπιθύμητες αυξομειώσεις στο βάρος τους. Αν η δραστηριότητα τους έχει μειωθεί αισθητά, προσπαθούμε να μειώσουμε τις ποσότητες φαγητού που καταναλώνουν καθημερινά ή να εστιάσουμε σε επιλογές που προσφέρουν λιγότερες θερμίδες (φρούτα και λαχανικά, λεπτές φέτες ψωμιού, λεπτή στρώση βούτυρου, μαρμελάδας κλπ, γιαούρτι, ψητά και μαγειρευτά φαγητά με λίγο λάδι, σπιτικές κρέμες, περισσότερη σαλάτα και λίγο λιγότερο φαγητό κλπ). Αντίστοιχα, αν η δραστηριότητα τους έχει αυξηθεί μπορούμε να αυξήσουμε λίγο και τις ποσότητες φαγητού ή τις θερμίδες που προσλαμβάνουν μέσα στην ημέρα (φρουτόκρεμες, βούτυρο ξηρών καρών όπως φυστικοβούτυρο, ταχίνι κλπ, περισσότερο ελαιόλαδο στο φαγητό, σάντουιτς με αβοκάντο, πολτό ελιάς κλπ, ολόπαχα γαλακτοκομικά κ.α.)

Συγκεντρωνόμαστε, αν όχι σε όλα τα γεύματα, τουλάχιστον στο κύριο όλοι μαζί στο τραπέζι για να φάμε. Είναι μία πολύ καλή ευκαιρία για να περάσουμε λίγο χαλαρό χρόνο με τα παιδιά, να μιλήσουμε, να γελάσουμε, να αφουγκραστούμε τις ανάγκες τους. Παράλληλα, το φαγητό στο τραπέζι δίνει και την αίσθηση ενός σωστού, πλήρους γεύματος και όχι γρήγορου φαγητού στο πόδι ή τσιμπολογήματος.

Δεν ξεχνάμε την ενυδάτωση των παιδιών. Προσφέρουμε ή έχουμε διαθέσιμα κατά τη διάρκεια της ημέρας νερό, χυμό, αφεψήματα, smoothies, γάλα, φρούτα για να βοηθήσουμε στην επαρκή πρόσληψη υγρών.

Η υγεία όλων, τόσο σε ψυχικό όσο και σωματικό επίπεδο, αποτελεί προτεραιότητα τις δύσκολες αυτές ημέρες. Φροντίζουμε, λοιπόν, για αυτή μένοντας σπίτι, προσέχοντας τις επιλογές και τις ποσότητες του φαγητού, διατηρώντας καλά επίπεδα φυσικής δραστηριότητας, βρίσκοντας διέξοδο σε πράγματα που μας ευχαριστούν, συζητώντας με συγγενείς, φίλους, γνωστούς και κυρίως με τα παιδιά και, φυσικά, τηρώντας τους κανόνες ατομικής υγιεινής και ακολουθώντας τις οδηγίες των αρμόδιων ειδικών.

Διαβάστε επίσης:

Εφηβεία και εικόνα σώματος

efiveia.gr

Αλκοόλ και εφηβεία

Ελίνα Ασημακοπούλου

Η συμβολή του αθλητισμού στην ψυχολογία του εφήβου

efiveia.gr

Mπάλες ενέργειας με χουρμάδες, κακάο και ταχίνι

Νάντια Μαρκοπούλου

5 Σπιτικά γλυκά για κολατσιό στο σχολείο

efiveia.gr

Καλοκαίρι και ενυδάτωση για παιδιά

efiveia.gr

Αφήστε σχόλιο

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com