efiveia.gr
Άσκηση, διατροφή και ύπνος

Η έφηβη κόρη μου ανησυχεί για το βάρος της. Πώς μπορώ να τη βοηθήσω;

Γράφει στο efiveia.gr η Διαιτολόγος-Διατροφολόγος Κωνσταντίνα Κατσανά

Παρατηρείτε πως η έφηβη κόρη σας έχει αρχίσει να εφαρμόζει κάποιες αλλαγές στη διατροφή της, ενώ παράλληλα εκδηλώνει δυσαρέσκεια για την εικόνα του σώματός της; Αρχικά, αξίζει να επισημανθεί πως η εφηβεία αποτελεί από μόνη της μία περίοδο με έντονες αλλαγές τόσο σε σωματικό, όσο και ψυχολογικό επίπεδο. 

Συνεπώς, είναι φυσιολογικό για έναν έφηβο να αναπτύσσει σταδιακά έναν διαφορετικό τρόπο σκέψης και να τον απασχολούν θέματα, τα οποία μπορεί να του περνούσαν αδιάφορα μέχρι πριν από λίγο, όπως η εξωτερική του εμφάνιση.  

Ακριβώς, όμως, επειδή οι έφηβοι είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι στα μηνύματα που προωθούνται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είναι πολύ σημαντικό να είστε δίπλα τους, για να τους βοηθήσετε να αποκτήσουν μια υγιή σχέση με το φαγητό και το σώμα τους εφ’ όρου ζωής. 

ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΑΥΤΟ; 

Ας δούμε, λοιπόν, 4 απλούς τρόπους, με τους οποίους μπορείτε να προσεγγίσετε την έφηβη κόρη σας, η οποία δείχνει να την απασχολεί το σωματικό βάρος και η διατροφή της.  

  • ΑΚΟΥ ΤΟ ΣΩΜΑ ΣΟΥ. ΑΥΤΟ ΞΕΡΕΙ. 

Βρείτε μία κατάλληλη στιγμή για να μιλήσετε με την κόρη σας. Αρχικά, προσπαθήστε να δείξετε κατανόηση στο το πώς αισθάνεται, χωρίς να την κρίνετε. Είναι σημαντικό να νιώσει πως την ακούτε και μπορείτε να την καταλάβετε πραγματικά. Στη συνέχεια, βοηθήστε την να συνειδητοποιήσει πόσο σοφό είναι το ανθρώπινο σώμα, ακριβώς όπως ισχύει και για το δικό της σώμα!  

Μόνο εκείνη μπορεί να γνωρίζει πότε και πόσο πεινάει, καθώς επίσης και τι είναι αυτό θα την ικανοποιήσει πραγματικά την κάθε στιγμή. Ενθαρρύνετέ την, αντί να προσπαθεί να ελέγχει το τι τρώει και να ακολουθεί διατροφικούς κανόνες, να αρχίσει να εμπιστεύεται το ίδιο της το σώμα. Μόνο αυτό ξέρει τι χρειάζεται πραγματικά.  

  • ΔΕΣ ΟΛΑ ΟΣΑ ΚΑΝΕΙ ΤΟ ΣΩΜΑ ΣΟΥ ΓΙΑ ΕΣΕΝΑ! 

Δυστυχώς, τα σύγχρονα πρότυπα προβάλλουν το γυναικείο σώμα σαν ένα «αντικείμενο» προς τελειοποίηση. Είναι σημαντικό για την έφηβη κόρη σας να αποφύγει αυτή την τόσο επικίνδυνη παγίδα που πηγαίνει χέρι-χέρι με τις ανορθόδοξες προσπάθειες απώλειας βάρους και την χαμηλή αυτοεκτίμηση.  

Συζητήστε μαζί της για όλες τις διαφορετικές λειτουργίες που κάνει καθημερινά το σώμα της για εκείνη, από όταν γεννήθηκε μέχρι σήμερα. Όλα όσα έχει ζήσει, όλα όσα έχει καταφέρει, όλες τις όμορφες, αλλά και τις δυσάρεστες εμπειρίες τής έχει βιώσει μέσα σε αυτό το σώμα. Χάρη σε αυτό αναπνέει, περπατάει, παίζει, χορεύει, πηγαίνει στο σχολείο, σκέφτεται, κολυμπάει, αντιμετωπίζει ασθένειες και τραυματισμούς, απολαμβάνει τον ήλιο και το χιόνι, τις αλλαγές των εποχών και τα ταξίδια….Το σώμα της δουλεύει ακατάπαυστα για εκείνη, κάθε στιγμή, κάθε δευτερόλεπτο.  

Βοηθήστε την να καλλιεργήσει ένα αίσθημα ευγνωμοσύνης απέναντι στο σώμα της. Έτσι, θα μάθει να το αποδέχεται και να το φροντίζει με αγάπη και σεβασμό, χωρίς να το καταπονεί. 

  • ΟΣΑ ΑΞΙΖΕΙΣ ΕΣΥ….! 

Τα έφηβα κορίτσια πολλές φορές ταυτίζουν την αξία τους με την εξωτερική τους εμφάνιση και συγκεκριμένα με το σχήμα και το μέγεθος του σώματός τους. Παροτρύνετε την κόρη σας να δει πέρα από αυτό. Υπενθυμίστε της πως η πραγματική της αξία δε μετριέται με αριθμούς και δεν μπαίνει στη ζυγαριά. Το πώς δείχνει το σώμα ενός ατόμου δε φανερώνει απολύτως τίποτα για την προσωπικότητά του.  

Προσκαλέστε την να ανακαλύψει και να αναγνωρίσει τα χαρακτηριστικά που έχει – τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με την εξωτερική της εμφάνιση- αλλά την κάνουν τόσο ξεχωριστή και αξιαγάπητη. Εμπνεύστε την μιλώντας της για τις πραγματικές αρετές ενός ανθρώπου και δώστε της τα κατάλληλα κίνητρα για να αναπτύξει την προσωπικότητά της και να ξεδιπλώσει άφοβα τα ταλέντα της, χωρίς να σπαταλά την πολύτιμη ενέργειά της ανησυχώντας για το πώς φαίνεται.  

  • ΕΙΣΤΕ ΤΟ ΠΡΟΤΥΠΟ. ΝΑΙ, ΕΣΕΙΣ.  

Ο ρόλος του γονέα είναι συχνά απαιτητικός, καθώς καλείται να λειτουργήσει ως πρότυπο, ακόμη και εάν δεν ήταν 100% προετοιμασμένος να διαχειριστεί αυτή την ευθύνη του ρόλου-πρότυπο. Φαίνεται, λοιπόν, πως το πιο σημαντικό κομμάτι στη σωστή διαχείριση της έφηβης κόρης σας είναι το να αναρωτηθείτε πρώτα από όλα για τη δική σας σχέση με τη διατροφή.  

Μήπως περνάτε τα λάθος μηνύματα, χωρίς να το έχετε συνειδητοποιήσει; Η συντριπτική πλειοψηφία των παραδειγμάτων δείχνει πως συνήθως όντως συμβαίνει κάτι τέτοιο. Αυτό είναι πολύ φυσιολογικό, εάν αναλογιστεί κανείς πως οι περισσότεροι γονείς δεν είχαν δεχθεί ποτέ την αντίστοιχη ενημέρωση, ώστε να είναι ευαισθητοποιημένοι ως προς αυτό το τόσο σημαντικό θέμα.  

Ποια είναι η δική σας σχέση με το φαγητό; Πόσες φορές έχετε κάνει δίαιτα στο παρελθόν; Κάνετε συχνά αναφορές για το βάρος σας ή για το πόσο φάγατε; Υπήρξε κάποια περίοδος, κατά την οποία σχολιάζατε –φυσικά καλοπροαίρετα- το σώμα ή/και τις διατροφικές συνήθειες της κόρης σας; Έχετε την τάση να κατηγοριοποιείτε τα τρόφιμα σε «καλά» και «κακά»; Αισθάνεστε άσχημα όταν κάνετε μια «ατασθαλία» ή «ξεφεύγετε»; Γυμνάζεστε, επειδή σας προσφέρει χαρά ή για να καίτε θερμίδες;  

Καταλαβαίνω πόσο δύσκολο είναι, ειδικά για τις μητέρες να πρέπει να διαχειριστούν όλα αυτά τα ερωτήματα πρώτα με τον ίδιο τους τον εαυτό. Αποτελεί, όμως, καθοριστικό και αναπόσπαστο κομμάτι στη διαδικασία υποστήριξης της κόρης σας. Όσο η έφηβη κόρη σας εισπράττει ένα αίσθημα φόβου για το πάχος από εσάς και αντιλαμβάνεται την υπέρμετρη ενασχόλησή σας με τη διατροφή και το σώμα σας, τόσο θα εξακολουθεί να υπάρχει ή/και να αναπτύσσεται περαιτέρω μια διαταραγμένη σχέση με το φαγητό.  

Πολλές φορές η βοήθεια του παιδιού σας ξεκινάει από τη στιγμή που θα αποφασίσετε να βοηθήσετε τον εαυτό σας.  

Σε καμία περίπτωση το να κάνετε μία επιπλέον δίαιτα ή να βιαστείτε να κάνετε εγγραφή στο γυμναστήριο δεν είναι η λύση για να καλλιεργήσετε μία νέα σχέση με το σώμα σας. 

Αναζητήστε διαφορετικές οδούς, είτε μέσα από βιβλία αυτό-βοήθειας ή μέσα από την επαφή σας με επαγγελματίες υγείας, οι οποίοι ασχολούνται με την ενίσχυση της θετικής εικόνας σώματος και θα σας βοηθήσουν να αποδεχτείτε και να αγαπήσετε το σώμα σας.  

Το οφείλετε στο παιδί σας, μα πρώτα από όλα το οφείλετε στον εαυτό σας. 

«ΜΗΝΥΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ» 

Συνοψίζοντας, κρίνεται απαραίτητο να σταθείτε δίπλα στην κόρη σας σε αυτή την κρίσιμη περίοδο της ζωής της και να την στηρίξετε έμπρακτα, ώστε να αναπτύξει μια υγιή στάση απέναντι στο φαγητό και μια θετική εικόνα σώματος. Η ειλικρινής διάθεση για συζήτηση και η ενσυναίσθηση είναι δύο σημεία-κλειδί σε αυτή την προσπάθεια.  

Εάν παρ’ όλα αυτά αισθάνεστε πως η κατάσταση ξεφεύγει από τα δικά σας όρια ή παρατηρείτε ιδιαίτερα ανησυχητικά σημάδια και ακραίες συμπεριφορές, τότε μη διστάσετε να απευθυνθείτε σε έναν ειδικό για να αντιμετωπίσετε έγκαιρα και αποτελεσματικά την κατάσταση. 

Διαβάστε επίσης:

Υιοθετούμε το σπιτικό fast food! Σπιτικές λύσεις για την καλή υγεία των εφήβων

efiveia.gr

Διατροφή και μνήμη

efiveia.gr

Το έφηβο παιδί σας έχει την τάση να καταναλώνει μόνο συγκεκριμένα φαγητά; Δείτε πώς μπορείτε να το βοηθήσετε!

Κωνσταντίνα Κατσανά

Πανελλήνια έρευνα 2014 για τη διατροφή, φυσική δραστηριότητα και σωματικό βάρος των εφήβων

efiveia.gr

Διατροφή και ενυδάτωση στους εφήβους

efiveia.gr

Ασβέστιο στην Εφηβεία, πόσο απαραίτητο είναι;

efiveia.gr

Αφήστε σχόλιο

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com