efiveia.gr
Εκπαίδευση

Κοροναϊός: Συμβουλές για την υποστήριξη τη εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης

Κοροναϊός: Συμβουλές για την υποστήριξη τη εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης

Γράφει στο efiveia.gr η Κλινική Ψυχολόγος Βέρα Αδαμοπούλου

Καθώς η πανδημία συνεχίζεται, φαίνεται ότι η εξ αποστάσεως μάθηση είναι εδώ για να παραμείνει στο άμεσο μέλλον και, αντί να την αντιμετωπίσουμε ως μια δυνατή πρόκληση, ίσως πρέπει να την δούμε ως ευκαιρία. Πολλές νέες οικογένειες προσπαθούν να βρουν την καθημερινότητα τους φέτος στην εξ’ αποστάσεως μάθηση. Για τα μεγαλύτερα παιδιά προκύπτουν αρκετές προκλήσεις, καθώς είναι πιο πιθανό να βαρεθούν και να χάσουν τις κοινωνικές πτυχές του παραδοσιακού σχολείου. 

Σύμφωνα με το CDC (2020), τα παιδιά και οι έφηβοι συγκαταλέγονται στις ομάδες που είναι ευάλωτες σε έντονες αντιδράσεις από το άγχος μιας κρίσης όπως η τρέχουσα πανδημία COVID-19. 

Εάν αγωνίζεστε να μετατρέψετε το σχολείο στο σπίτι σε διασκεδαστική κατάσταση ενώ υποστηρίζετε την ψυχική υγεία του εφήβου σας κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, παρακάτω θα βρείτε τρόπους να αξιοποιήσετε στο έπακρο αυτή την εμπειρία: 

Αποδεχτείτε πρώτοι την νέα κατάσταση. Προτού η κατ ‘οίκον εκπαίδευση είναι μια ικανοποιητική εμπειρία, πρέπει να σταματήσουμε να βλέπουμε την εξ αποστάσεως μάθηση ως κρίση ή αναπόφευκτη αποτυχία του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Κανείς δεν ξέρει πόσο καιρό θα διαρκέσει αυτή η πανδημία, πράγμα που σημαίνει ότι είναι καιρός να θέσουμε σε εφαρμογή ένα σχέδιο για ολόκληρη την οικογένεια, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών, ώστε όλοι να μπορούν να ευδοκιμήσουν τους επόμενους μήνες.  

Ακολουθήστε καλές συνήθειες ψυχικής υγείας. Πρώτα, οι γονείς πρέπει πραγματικά να βεβαιωθούν ότι φροντίζουν τον εαυτό τους. Σκεφτείτε πως στην διάρκεια μιας πτήσης ενημερωνόμαστε σχετικά με τις διαδικασίες ασφάλειας και όταν οι μάσκες πέσουν πρέπει να την βάλετε στον εαυτό σας και όχι στο παιδί δίπλα σας, καθώς αν ασφυκτιάτε δεν θα είστε αποτελεσματικοί. Σας ενθαρρύνω να αναγνωρίσετε την θλίψη ή το άγχος και να λάβετε την κατάλληλη θεραπεία. 

Δημιουργήστε ένα πρόγραμμα ύπνου. Σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Ιατρικής ύπνου (Paruthi, BrooksAmbrosio, et al., 2016), οι έφηβοι πρέπει να κοιμούνται 8-10 ώρες. Βεβαιωθείτε πως υπάρχει μια ρουτίνα κατά την οποία απουσιάζουν τα κινητά. Μια ξεκούραστη νύχτα μπορεί να βοηθήσει στη συγκέντρωση και τη διάθεση.  

Αφήστε τα να διαχειριστούν τον χρόνο τους. Η καλή διαχείριση του χρόνου είναι μια δεξιότητα που θα χρειαστούν καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Εάν το επιθυμείτε, μπορείτε να μοιράζεστε με τα παιδιά σας ένα φύλλο εργασίας κάθε εβδομάδα. Βεβαιωθείτε ότι αντιλαμβάνονται πως εσείς κάνετε μια ημερήσια πρόταση και πως αυτό που έχει σημασία είναι στο τέλος της εβδομάδας να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι υποχρεώσεις.  

Μέρος της αποτελεσματικής συνεργασίας με τους εφήβους είναι να κατέχουν το πάνω χέρι ώστε να μας δείχνουν τι λειτουργεί για τη δική τους εμπειρία. Αφήστε τον έφηβο να επιλέξει το μαθησιακό του περιβάλλον (πχ. τραπεζαρία, μπαλκόνι, κλπ) χωρίς να υπάρχουν αντιπερισπασμοί (πχ. τηλεόραση, μικρό αδερφάκι). Αυτό που αρκεί είναι να ολοκληρωθεί η εργασία εντός του προγραμματισμένου χρόνου.  

Προτείνετε την δημιουργία μιας διαδικτυακής ομάδας μελέτης. Επιτρέψτε τους να χρησιμοποιούν το Skype στον υπολογιστή για μια συγκεκριμένη διάρκεια. Μια προγραμματισμένη διαδικτυακή αίθουσα μελέτης αποτελεί μεγάλο κίνητρο για τους εφήβους να διαβάσουν, ενώ εξακολουθούν να διασκεδάζουν με φίλους.  

Αφιερώστε χρόνο για κοινωνικά απομακρυσμένες συναντήσεις. Επιτρέψτε στους εφήβους να συναναστρέφονται με φίλους όσο τηρούν τις κοινωνικές αποστάσεις. Επιτρέποντας στα παιδιά να κάνουν ό, τι θέλουν μετά την ολοκλήρωση της σχολικής τους εργασίας παρέχεται ένα τεράστιο κίνητρο. 

Ακόμη, εφόσον κι εσείς εργάζεστε εξ’ αποστάσεως μπορείτε να εκμεταλλευτείτε μια ευκαιρία για εκδρομή. Σε περίπτωση που υπάρχει κάποιο εξοχικό επιλέξτε την αλλαγή του τοπίου ενώ παραμένετε συνδεδεμένοι με την εργασία και το σχολείο αντίστοιχα. Ανακατέψτε τους φορητούς υπολογιστές και τα μαθήματα με λίγη διασκέδαση.   

Ενθαρρύνετε την αναζήτηση νέων ενδιαφερόντων των εφήβων. Εκμεταλλευτείτε την ευκαιρία να μάθετε για τα ενδιαφέροντα και τους στόχους του εφήβου σας. Επιτρέποντας στα παιδιά να αποκτήσουν την κυριότητα όσων μαθαίνουν, μπορούν να προωθήσουν την ανεξαρτησία και την κριτική σκέψη. Βοηθήστε τον έφηβό σας να ανακαλύψει εθελοντικές ευκαιρίες που συνδυάζουν τα ενδιαφέροντα και τις ικανότητές του. Τα εφηβικά χρόνια είναι ένας πρώτος χρόνος για τους νέους να αρχίσουν να συμμετέχουν στην τοπική τους κοινότητα με ουσιαστικούς τρόπους. Σκεφτείτε, για παράδειγμα, τον εθελοντισμό σε ένα καταφύγιο ζώων. 

Μη διστάσετε να μοιραστείτε τις δουλειές στο σπίτι. Η επιτυχής εκτέλεση των οικιακών εργασιών μπορεί να ενισχύσει την αυτοπεποίθηση του εφήβου σας. Θα διαπιστώσετε ότι η προσφορά της εφηβικής ανεξαρτησίας με αυτόν τον τρόπο θα τον οδηγήσει να αναλάβει πρωτοβουλία στη ζωή του. 

Ακόμη, μπορείτε να επωφεληθείτε από οικογενειακές βραδιές ταινιών για να δημιουργήσετε διδακτικές στιγμές από ντοκιμαντέρ έως ταινίες blockbuster. Οι συνομιλίες που θα προκύψουν μπορεί να είναι προκλητικές, για να μην αναφέρουμε τις πιθανότητες ανταλλαγής πληροφοριών και ιδεών για την ιστορία, τη λογοτεχνία και τα τρέχοντα γεγονότα. 

Αναζητήστε βοήθεια. Πολλές φορές οι έφηβοι δεν θα πουν πως νιώθουν. Επομένως, δώστε προσοχή περισσότερο στην ευερεθιστότητα, και σε οποιαδήποτε δραστική αλλαγή στη συμπεριφορά του εφήβου. Ο σκοπός ενός ακανόνιστου ύπνου πιθανόν να κρύβει ένα μοτίβο που συχνά συνδέεται με κατάθλιψη ή άγχος. Από την άλλη, μερικές φορές οι άνθρωποι που βρίσκονται σε κατάσταση αδρανοποίησης στο σπίτι τους, είτε επειδή βρίσκονται σε καραντίνα είτε επειδή νοσούν,  παρουσιάζουν συναισθηματική αντίδραση στο φαγητό. Αν και παρατηρείτε περισσότερο στα κορίτσια, δεν είναι απίθανο και ένα αγόρι εάν αισθάνεται ότι δεν έχει τον έλεγχο της καθημερινότητας του να καταφύγει σε τρόπους απόκτησης του μέσω της αύξησης των γευμάτων, ή του περιορισμού στην πρόσληψη τροφής, ή ακόμα και του τεχνητού εμετού. 

Τέλος, να θυμάστε ότι η διατήρηση μιας στενής συναισθηματικής σύνδεσης με τα παιδιά σας κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου είναι η νούμερο ένα προτεραιότητα σας, καθώς θα συσχετιστούν με την ανθεκτικότητα και την αγάπη, και θα μάθουν πώς να αντιμετωπίσουν τη δυσκολία. Αυτό θα τους διδάξει πολύ περισσότερα για το πώς πρέπει να διαχειρίζονται τη ζωή από το να προσπαθούν να συνδυάσουν μαθήματα. 

Πηγές
  1. Paruthi, S., Brooks, J., L., Ambrosio, C., et al. (2016). Consensus Statement of the American Academy of Sleep Medicine on the Recommended Amount of Sleep for Healthy Children: Methodology and Discussion. J Clin Sleep Med. 2016 Nov 15; 12(11): 1549–1561. Published online 2016 Nov 15. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5078711/pdf/jcsm.12.11.1549.pdf  
  1. Centers for Disease Control and Prevention (2020). COVID-19 in Children and Teens; Information for parents and caregivers about COVID-19 in children and teens. 

Διαβάστε επίσης:

Πώς αναζητεί ο έφηβος με τι θέλει να ασχοληθεί;

efiveia.gr

Όταν η προσαρμογή στη φοιτητική ζωή δεν προχωρά ομαλά

Μαρία Σκαρλάτου

Η κόρη μου που ετοιμάζεται για τις Πανελλήνιες εξετάσεις είναι πολύ πιεσμένη, αλλά δεν ξέρω αν είναι από τα μαθήματα ή την πιέζει το αγόρι της για να βρεθούν

Ευφροσύνη Αλεβίζου

Ποιο επάγγελμα του ταιριάζει;

Έλενα Κοτελίδα

Εξετάσεις και γονική υποστήριξη

efiveia.gr

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο

efiveia.gr

Αφήστε σχόλιο

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com