efiveia.gr
Συναισθηματική υγεία

Γονείς και έφηβοι συνεχίζουμε να ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ!

Γράφει στο efiveia.gr η Ψυχολόγος Μαρία Σκαρλάτου

Το συγκεκριμένο άρθρο είναι ουσιαστικά μια συνέχεια του Γονείς και έφηβοι ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ. Μεταξύ των δύο άρθρων προέκυψε μια καινούργια παράμετρος, η απαγόρευση της κυκλοφορίας και η ενημέρωση πριν την οποιαδήποτε αναγκαία μετακίνησή μας για φαρμακείο, σουπερμάρκετ κλπ. Κι επειδή όλοι μας δεν ξέρουμε πόσο θα κρατήσει όλο αυτό (ο περιορισμός, η απαγόρευση, η ενημέρωση – έγκριση για όποια μετακίνηση), ερχόμαστε αντιμέτωποι με μια καινούργια πραγματικότητα που ελπίζαμε ότι θα κρατούσε λίγο, διαπιστώνουμε όμως ότι θα έχει… διάρκεια. Και λόγω αυτής της διάρκειας θα δοκιμαστούν οι αντοχές μας και οι σχέσεις μας με τους εφήβους. Οπότε χρειαζόμαστε πρώτα απ΄ όλα οργάνωση της καθημερινότητάς μας με βάση τα καινούργια δεδομένα. 

Σίγουρα τις πρώτες μέρες της καραντίνας όλοι είχαμε την ανάγκη να κοιμηθούμε περισσότερο επειδή μας έλειπε ύπνος, είχαμε ανάγκη να σηκωθούμε από το κρεβάτι ό,τι ώρα θέλαμε, να τρώμε περισσότερο επίσης, όλα τα κάναμε με μια υπερβολή θεωρώντας το κλείσιμο στο σπίτι σαν μια μεγάλη ευκαιρία για ξεκούραση και ανάκτηση δυνάμεων. Επειδή όμως ξεκουραστήκαμε μεν, δεν μπορούμε να επιστρέψουμε δε στους προηγούμενους ρυθμούς αλλά συνεχίζουμε στο ίδιο μοτίβο, χωρίς να γνωρίζουμε πότε ακριβώς θα βγούμε από το σπίτι, χρειαζόμαστε γονείς και έφηβοι πρόγραμμα. Το πρόγραμμα μάς δίνει την αίσθηση κανονικότητας και ελέγχου της καθημερινότητας. Αντίθετα η αποδιοργάνωση της καθημερινότητας οδηγεί σε αύξηση του άγχους και των καταθλιπτικών συναισθημάτων σε όλες τις ηλικίες. Ας δούμε τι μπορεί να λειτουργήσει πολύ βοηθητικά αυτή την παρατεταμένη περίοδο περιορισμού στο σπίτι: 

  • Είναι καλό να υπάρχει μια σχετικά σταθερή ώρα ξυπνήματος. Δε χρειάζεται αυστηρότητα ως προς την τήρησή της, αλλά το να ξυπνά ο έφηβος πότε στις 10 πότε στις 11, πότε στις 2 οδηγεί στην απώλεια της αίσθησης του χρόνου.  
  • Το ίδιο ισχύει με την ώρα ύπνου. Συχνά οι έφηβοι μένουν ξύπνιοι μέχρι αργά παρακολουθώντας σειρές, παίζοντας παιχνίδια. Κι εδώ αν κοιμούνται πότε στη 1, πότε στις 3, πότε στις 5, συμβαίνει ακριβώς αυτό που περιγράφεται στην προηγούμενη παράγραφο. 
  • Η πολύωρη παραμονή στα social, ενώ αρχικά ήταν αναγκαίο κακό για γονείς και παιδιά, μέχρι να συνειδητοποιήσουμε τι συμβαίνει, να μιλήσουμε με φίλους και συγγενείς για τις καινούργιες αλλαγές στις ζωές μας, θέλουν και αυτά το φρένο τους. 
  • Πολλές οικογένειες λόγω διαφορετικών ωραρίων γονέων και παιδιών δεν είχαν την ευκαιρία να κάθονται μαζί στο τραπέζι. Τώρα μπορούν να μοιραστούν περισσότερες στιγμές κάνοντας από κοινού πράγματα, όπως ετοιμάζοντας μαζί κάποιο γεύμα.   
  • Η αρχική άρνηση του εφήβου για κοινή δραστηριότητα σταδιακά υποχωρεί, οπότε υπάρχουν περισσότερες ευκαιρίες να κάνετε πράγματα μαζί, κάτι που σε άλλες συνθήκες δεν θα είχατε τη δυνατότητα ή το χρόνο. 
  • Η άσκηση είναι απαραίτητη τόσο για τη σωματική όσο και για την ψυχική υγεία. Το ανθρώπινο σώμα είναι φτιαγμένο για να κινείται κι όχι για να κάθεται στον καναπέ. Ευτυχώς η άσκηση σε εξωτερικό χώρο επιτρέπεται αρκεί να τηρούμε τις προβλεπόμενες αποστάσεις ασφαλείας. 
  • Ακούστε λιγότερες ειδήσεις, μη συζητάτε συνεχώς και ανακυκλώνετε το ίδιο θέμα, πόσο έχουμε περιοριστεί… πόσο έχει αλλάξει η ζωή μας… πόσο ανησυχούμε και τι θα γίνει… και πόσο θα κρατήσει αυτό… Οι έφηβοι ανησυχούν, αλλά συνήθως αρνούνται να μιλήσουν για τις ανησυχίες τους. Έχουν ανάγκη από έναν γονιό που θα μπορεί να αντιμετωπίζει αισιόδοξα τη ζωή και τις δυσκολίες της.
  • Κρατήστε επικοινωνία με συγγενείς και φίλους σε πιο τακτική βάση. Καθώς είμαστε κοινωνικά όντα, έχουμε ανάγκη την επικοινωνία και η τεχνολογία μάς δίνει αυτές τις δυνατότητες. Μπορεί να έχουμε περιοριστεί σε τέσσερις τοίχους, ας μη χάνουμε επαφή με τα αγαπημένα μας πρόσωπα.  
  • Αντιδράτε ήρεμα, με υπομονή και σταθερότητα στα πιθανά ξεσπάσματα του εφήβου (συνέπεια της κλεισούρας) και δώστε του χώρο και χρόνο.  
  • Επιστρατεύστε το χιούμορ για να αντιμετωπίσετε την καινούργια κατάσταση και τους περιορισμούς της διακωμωδώντας ό,τι συμβαίνει, δίνοντας στον έφηβο ένα θετικό πρότυπο διαχείρισης δύσκολων καταστάσεων.  
  • Καθιερώστε καλές συνήθειες οι οποίες θα σας ακολουθούν και μετά τη λήξη της καραντίνας. Είναι μια μεγάλη ευκαιρία να το κάνετε πράξη. 
  • Όταν έρχονται συναισθήματα δύσκολα και δυσάρεστα, πείτε στον εαυτό σας ότι κι αυτό θα περάσει. Η ζωή θα ξαναβρεί τον ρυθμό της, όχι απαραίτητα τους παλιούς ρυθμούς, ίσως όμως καλύτερους και πιο ανθρώπινους! 

Διαβάστε επίσης:

Η Δύσκολη εφηβεία και ο ρόλος των γονέων

efiveia.gr

Η νέα μόδα – Αυτοτραυματισμός

efiveia.gr

Ο έφηβος μέσα στην κοινωνική απομόνωση

Ηλιάννα Πεσσάρη

Η Εξουσία του Κορωνοϊού στον ΧωροΧρόνο της Σκέψης

Ειρήνη Παπαγιάννη

Αυτοκτονικότητα στην εφηβική ηλικία

Ρέα Δουμανά

Εσωστρεφή και μοναχικά παιδιά

efiveia.gr

Αφήστε σχόλιο

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com