efiveia.gr
Εκπαίδευση Συναισθηματική υγεία

Σωστή διαχείριση του χρόνου ενόψει των εξετάσεων. Πώς οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν στη συγκέντρωση των παιδιών

Γράφει στο efiveia.gr η Ψυχολόγος Μαρία Σκαρλάτου

Τελική ευθεία πριν τις σχολικές εξετάσεις και πριν τις πανελλήνιες εξετάσεις και οι οικογένειες με εφήβους ζουν σε ένα κλίμα μικρότερης ή μεγαλύτερης αναστάτωσης. Παρά την αναμενόμενη αυτή αναστάτωση υπάρχει η ανάγκη για οργάνωση του χρόνου προκειμένου να αξιοποιήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το διάστημα που τους χωρίζει από τις εξετάσεις.

Προς αυτή την κατεύθυνση είναι πολύ βοηθητικό:

  • Σωστή διαχείριση του χρόνου σημαίνει πρόγραμμα, δηλαδή πότε κάνουμε και τι κάνουμε κάθε ώρα. Αν και μοιάζει εύκολο έχω συναντήσει μαθητές τελευταίας τάξης του λυκείου, που δεν έχουν μάθει να φτιάχνουν μόνοι τους πρόγραμμα. Μπορούν να ακολουθήσουν πιστά το πρόγραμμα των φροντιστηρίων αλλά δεν μπορούν να οργανώσουν το δικό τους χρόνο!
  • Να υπάρχει ένα ‘καινούργιο΄’ πρόγραμμα μελέτης. Σίγουρα οι μαθητές της 3ης Λυκείου έχουν εκπαιδευτεί σε αυτό. Πρόγραμμα μελέτης σημαίνει αξιοποίηση του χρόνου προσαρμόζοντας το στα δικά μου μέτρα, ειδικά τώρα στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Π.χ. υπάρχουν μαθητές που είναι πολύ αποδοτικό το διάβασμά τους πρωϊ και άλλοι που αποδίδουν καλύτερα απογευματινές ή βραδινές ώρες. Στο καινούργιο πλάνο πρέπει να προσαρμόσουν το τι διαβάζουν και πότε με βάση αυτό το δεδομένο.
  • Το πρόγραμμα αυτό πρέπει να έχει διαλείμματα. Είναι αδύνατο να είμαστε συγκεντρωμένοι για ώρες σε κάτι. Ειδικά οι μαθητές της 3ης λυκείου, που επαναλαμβάνουν γνωστές πληροφορίες για πολλές φορές. Και το διάλειμμα πρέπει να είναι  προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κάθε μαθητή. Κάποιοι με 10 λεπτά κάθε μία ώρα αισθάνονται καλά, άλλοι βρίσκουν βοηθητικό το να είναι προσηλωμένοι για ώρες κάνοντας μεγαλύτερα διαλείμματα. Ο ρυθμός του καθενός είναι διαφορετικός, δεν υπάρχει σωστό και λάθος.
  • Ο ύπνος είναι βασική βιολογική ανάγκη. Θα πρέπει να μην αφαιρούν ώρες από τον ύπνο τους για να διαβάσουν. Ο μειωμένος ύπνος δεν αφήνει τον οργανισμό να ξεκουραστεί και να χαλαρώσει σωματικά και πνευματικά. Η έλλειψή του μπορεί να προκαλέσει δυσκολία στην μνήμη και στην συγκέντρωση. Η διατροφή επίσης πρέπει να είναι προσεγμένη.
  • Το κινητό τηλέφωνο καλό είναι να μείνει μακριά από το χώρο μελέτης. Η ενασχόληση με αυτό αποσπά την προσοχή και τα διαλείμματα γίνονται αναγκαστικά πολύ μεγαλύτερα. Γενικότερα ότι μπορεί να αποσπάσει την προσοχή καλό είναι να απομακρύνεται από το χώρο μελέτης. Κι εδώ πάλι λαβαίνουμε υπόψη μας τις ανάγκες του κάθε μαθητή. Κάποιοι μπορεί να  λύνουν ασκήσεις με μουσική και να έχουν συνηθίσει σε αυτό τον τρόπο διαβάσματος.
  • Η θετική ψυχολογία και η αποφυγή αρνητικών σκέψεων βοηθά στην οργάνωση του χρόνου. Για παράδειγμα: όταν κάνουμε πρόγραμμα ο βασικός μας σκοπός είναι να το τηρήσουμε. Η πραγματικότητα μας αποδεικνύει ότι συχνά θα το τηρήσουμε αλλά όχι στο εκατό της εκατό. Αν τηρηθεί σε ένα ογδόντα της εκατό ή λιγότερο κάποιες μέρες, δεν πειράζει. Είναι αναμενόμενο καθώς είμαστε άνθρωποι κι όχι μηχανές. Δεν αφήνουμε την απογοήτευση να πάρει μεγάλη έκταση.

Πως μπορούν να βοηθήσουν οι γονείς στη συγκέντρωση των μαθητών;

Οι γονείς καλό είναι να εξασφαλίσουν ένα ήρεμο περιβάλλον, χωρίς εντάσεις και χωρίς φασαρία. Καλό είναι να αφήσουν στην άκρη λεξιλόγιο που αφορά,

  • αρνητική κριτική στον έφηβο   (…σε βλέπω εγώ, δεν διαβάζεις…). Η αρνητική κριτική ποτέ δεν κάνει έναν άνθρωπο καλύτερο. Συνήθως τον ωθεί σε παραίτηση και αντίδραση,
  • επισήμανση των λαθών του παρελθόντος ( …αν με άκουγες και όλη τη χρονιά και προσπαθούσες…τώρα τι να προλάβεις…) Μπορεί να έχετε δίκιο αλλά η συγκεκριμένη χρονική περίοδος είναι η πλέον ακατάλληλη για τέτοιες κουβέντες,
  • παρατηρήσεις σχετικά με τη συμπεριφορά του (…μη μου μιλάς εμένα έτσι…τι φωνή είναι αυτή; )  Μιλάει έτσι και φέρεται έτσι επειδή έχει άγχος, όχι επειδή δεν σας σέβεται,
  • σύγκριση (…ο φίλος σου/φίλη σου διαβάζει από το πρωϊ μέχρι το βράδυ…εσύ..) Η σύγκριση αποδεδειγμένα δεν κινητοποιεί.
  • αποτυχία ακριβώς πριν την προσπάθεια ( …δεν πειράζει και να μην πετύχεις…θα βρεθεί μια λύση) . Δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για να συζητηθεί. Αφήστε το για αργότερα, αν χρειαστεί.
  • Μην αποσπάται συνέχεια την προσοχή του με το να ρωτάτε αν χρειάζεται κάτι. Η παρουσία σας θα πρέπει να είναι διακριτική όχι φορτική. Θυμείστε του ότι είστε εκεί για αυτόν/ αυτήν με αγάπη και διακριτικότητα.

Μια τελευταία συμβουλή για μαθητές και γονείς: Υπομονή, λίγος καιρός έμεινε ακόμα!

Διαβάστε επίσης:

Μερικές κουβέντες… δεν βοηθούν!

Γιάννης Ξηντάρας

Έφηβοι και διατροφικές διαταραχές: πώς τις αναγνωρίζουμε και τι μπορούμε να κάνουμε;

efiveia.gr

Η χρήση ουσιών στην εφηβεία

Psy-counsellors

Ποιες είναι οι ανασφάλειες του εφήβου και πώς θα τον βοηθήσουμε;

Ευφροσύνη Αλεβίζου

7 λόγοι για να συζητάμε με τα παιδιά μας

Γιάννης Ξηντάρας

Πόσο προστατευτικοί οφείλουμε να είμαστε προς τα παιδιά μας;

Σταυρούλα Γεωργακοπούλου

Αφήστε σχόλιο

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com