efiveia.gr
Άσκηση, διατροφή και ύπνος

Συμπληρώματα Διατροφής στην εφηβεία

Ελίνα Ασημακοπούλου

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος BSc
Ελίνα Ασημακοπούλου

Latest posts by Ελίνα Ασημακοπούλου (see all)

Γράφει στο efiveia.gr η Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Ελίνα Ασημακοπούλου

Πολλοί γονείς αναρωτιούνται αν είναι σωστό και αν πρέπει να δίνουν βιταμίνες και άλλα συμπληρώματα διατροφής στα παιδιά τους προκειμένου να έχουν καλύτερη  απόδοση στο σχολείο, περισσότερη ενέργεια και αντοχή στις δραστηριότητες τους και, φυσικά, καλύτερη υγεία. Και δεν είναι καθόλου τυχαίο να αναρωτιούνται, αφού από τη μια τα τρόφιμα κατά γενική ομολογία δεν έχουν πλέον την ίδια θρεπτική αξία με παλαιότερα και από την άλλη, η κατανάλωση τυποποιημένων τροφίμων και junk food σημειώνει ραγδαία αύξηση διαρκώς. Έτσι, δημιουργείται μοιραία ο φόβος και η ανησυχία πως η πρόσληψη των απαραίτητων βιταμινών και ανόργανων θρεπτικών συστατικών μέσω της τροφής πολλές φορές δεν είναι η αναμενόμενη. 

Τι πραγματικά ισχύει 

Γεγονός είναι πως η αλήθεια δεν απέχει πολύ. Η εξάντληση του εδάφους, η χρήση βιομηχανικών λιπασμάτων, η μεγάλη επεξεργασία στην οποία υπόκεινται τα περισσότερα τρόφιμα έχουν αποδυναμώσει αρκετά τη θρεπτική αξία των σημερινών τροφίμων σε σχέση με  30-40 χρόνια πριν. Επιπλέον, ο σύγχρονος ρυθμός ζωής, οι πολλές υποχρεώσεις και ώρες δουλειάς των γονέων αλλά και το γεμάτο πρόγραμμα των εφήβων καθώς και η μεγάλη προσφορά τυποποιημένων τροφίμων και πρόχειρου φαγητού, έχουν οδηγήσει στις περιορισμένες διατροφικές επιλογές και στην προτίμηση γρήγορων και χορταστικών επιλογών φαγητού. Ως αποτέλεσμα η σωστή θρέψη και η ισορροπημένη διατροφή έρχονται σε δεύτερη μοίρα. 

Συμπληρώματα διατροφής στην εφηβεία 

Με βάση τα παραπάνω και λαμβάνοντας υπόψιν το φορτωμένο πρόγραμμα, τις πολλές δραστηριότητας και τις ήδη αυξημένες ανάγκες ενός εφήβου για ενέργεια και θρεπτικά συστατικά είναι εύκολο να συμπεράνουμε πως ίσως τελικά η λήψη συμπληρωμάτων διατροφής στην εφηβεία είναι ίσως απαραίτητη.  

Σαφώς και κανένα συμπλήρωμα διατροφής δεν μπορεί και δεν προορίζεται για να αντικαταστήσει τη θρέψη που προσφέρει το φαγητό. Μπορεί, ωστόσο, να συμπληρώσει τη συνήθη διατροφή ενός παιδιού και να βελτιώσει τα επίπεδα ευεξίας του, τους ρυθμούς ανάπτυξής του και τις ιδιαίτερες ανάγκες που ίσως έχει. Αυτό που πρωτίστως είναι σημαντικό και απαραίτητο είναι ο έφηβος να έχει ή να αποκτήσει σωστές διατροφικές συνήθειες και μια ισορροπημένη δίαιτα με βάση την κλασική Μεσογειακή διατροφή. Ανάλογα με τις ανάγκες που δημιουργούνται βάσει φύλου, δραστηριοτήτων, σωματικού βάρους και ύψους και κατάστασης υγείας, οι έφηβοι μπορούν να εντάξουν στην καθημερινότητα τους τη χρήση συμπληρωμάτων διατροφής.  

Επιλογές-Προτάσεις 

Το πλέον απαραίτητο συμπλήρωμα διατροφής είναι τα Ωμέγα 3 λιπαρά οξέα. Γνωστά για την ευεργετική επίδραση που έχουν στην υγεία του ανθρώπινου οργανισμού, τα Ω3 μπορούν να συμβάλλουν θετικά στην καλή όραση και την καλή εγκεφαλική λειτουργία των εφήβων. Λόγω της αδυναμίας του οργανισμού να συνθέσει ωμέγα τρία λιπαρά οξέα και της περιορισμένης, σχεδόν ανύπαρκτης, κατανάλωσης λιπαρών ψαριών που αποτελούν την καλύτερη διατροφική πηγή τους, το συμπλήρωμα διατροφής αποτελεί σχεδόν μονόδρομο για την επαρκή πρόσληψή τους.  

Η βιταμίνη C είναι μία από τις δημοφιλέστερες και περισσότερο γνωστές βιταμίνες. Έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση που μπορεί να συμβάλλει στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, την υγεία του δέρματος, τo μεταβολισμό του σιδήρου και πολλές ακόμα λειτουργίες. Η υδατοδιαλυτή της φύση και το γεγονός πως δεν αποθηκεύεται στον οργανισμό την καθιστά ως μία από τις ασφαλέστερες βιταμίνες για να λαμβάνει κανείς σε μορφή συμπληρώματος.  

Μια ακόμα επιλογή συμπληρωμάτων είναι οι πολυβιταμίνες. Πρόκειται για συνδυασμό βιταμινών και μετάλλων, συχνά εμπλουτισμένο με επιπλέον συστατικά για ενέργεια που αποτελεί έναν απλό, οικονομικό, ασφαλή και πρακτικό τρόπο για την επαρκή πρόσληψη θρεπτικών συστατικών και την κάλυψη πιθανών διατροφικών ελλείψεων. 

Ειδικά συμπληρώματα διατροφής 

Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις όπου ο έφηβος χρειάζεται μεγαλύτερη ή στοχευμένη βοήθεια από ένα συμπλήρωμα διατροφής.  

  • Τα έφηβα κορίτσια στην έμμηνο ρύση συχνά αντιμετωπίζουν συμπτώματα κόπωσης και ατονίας που συνδέονται με χαμηλά επίπεδα σιδήρου. Στην προκειμένη περίπτωση η λήψη ενός συμπληρώματος σιδήρου και βιταμίνης C θα μπορούσε να βοηθήσει σημαντικά στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων  
  • Στην περίπτωση συχνών συμπτωμάτων του πεπτικού συστήματος όπως τυμπανισμός, αέρια, δυσκοιλιότητα είναι καλό να προσλαμβάνεται κάποιο παιδικό συμπλήρωμα διατροφής με προβιοτικούς οργανισμούς ή συνδυασμού προβιοτικών και πρεβιοτικών, έτσι ώστε να ενισχυθεί η εντερική χλωρίδα και να περιοριστούν ή να εξαλειφθούν τα συμπτώματα. 
  • Σε παιδιά και εφήβους που αποφεύγουν την κατανάλωση γαλακτοκομικών και άλλων πηγών ασβεστίου μέσω της διατροφής, είναι σημαντική η χορήγηση κάποιου σκευάσματος με ασβέστιο και βιταμίνη D για την εξασφάλιση της υγείας οστών και δοντιών 
  • Έφηβοι που ασχολούνται με τον αθλητισμό έχουν αυξημένες απαιτήσεις θρεπτικών συστατικών και ενέργειας. Μια εμπλουτισμένη πολυβιταμίνη σε συνδυασμό με ισορροπημένη διατροφή μπορεί να συμβάλλει τα μέγιστα στην ενέργεια και την απόδοση τους. Επιπλέον, η χρήση ηλεκτρολυτών μετά την άσκηση μπορεί να βοηθήσει στην αποφυγή της αφυδάτωσης και της μυϊκής καταπόνησης. 
  • Σε περιόδους εξετάσεων ή πολύωρης μελέτης που σίγουρα συντροφεύονται από περίσσιο άγχος, η πρόσληψη ενός συμπληρώματος με βιταμίνες του συμπλέγματος βιταμινών Β μπορεί να λειτουργήσει ευεργετικά στην ενίσχυση του νευρικού συστήματος, την καλύτερη διαχείριση του άγχους καθώς και στην καλύτερη μνήμη και συγκέντρωση 

Όσο απαραίτητη ή μη κρίνει ο γονιός τη χρήση ενός η περισσοτέρων συμπληρωμάτων διατροφής για το έφηβο παιδί του είναι σημαντικό πάντα να ζητά την καθοδήγηση κάποιου ειδικού (γιατρού, φαρμακοποιού, διαιτολόγου) που μπορεί να προσδιορίσει επακριβώς τις ανάγκες του παιδιού.  

Διαβάστε επίσης:

Πανελλήνια έρευνα 2014 για τη διατροφή, φυσική δραστηριότητα και σωματικό βάρος των εφήβων

efiveia.gr

Καλοκαίρι και ενυδάτωση για παιδιά

efiveia.gr

Η κακή διατροφή στην εφηβεία μπορεί να οδηγήσει σε διαβήτη τύπου 2;

efiveia.gr

Μπουγάτσα αγαπημένη

Νάντια Μαρκοπούλου

Πρωινό γεύμα: Ποια θέση έχει στη διατροφή ενός εφήβου;

Κωνσταντίνα Κατσανά

Τα φρούτα και οι χυμοί τους: Τι να προτιμήσει ένας έφηβος & πού να εστιάσει την προσοχή του

Κωνσταντίνα Κατσανά

Αφήστε σχόλιο

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com