Πλησιάζουν οι πανελλαδικές; Καλή προσπάθεια!

Γράφει στο efiveia.gr o Σύμβουλος Εκπαίδευσης και Εργασίας (MSc ΕΚΠΑ) – Εκπαιδευτικός Ορέστης Μπάλλας

Πανελλαδικές εισαγωγικές εξετάσεις. Μια διαδικασία πρωτόγνωρη για τις νέες και τους νέους, εάν συμμετέχουν για πρώτη φορά, γνώριμη για αυτούς που προσπαθούν ξανά. Σε κάθε περίπτωση, μια διαδικασία επίπονη τόσο για τους διαγωνιζόμενους όσο και για τους γονείς/κηδεμόνες τους.

 «Καλή επιτυχία!»

Μια φράση την οποία όλοι μας «επιστρατεύουμε» με τα πιο αγνά κίνητρα. Τη χρησιμοποιούμε συνήθως όταν θέλουμε να στείλουμε ευχές, θετική ενέργεια και σκέψη σε κάποιο κοντινό μας πρόσωπο, φίλο/η ή συγγενή που πρόκειται να διαγωνιστεί στις πανελλαδικές εξετάσεις. Παρά όμως τις καλές προθέσεις γονέων, εκπαιδευτικών, συγγενών, πόσο λειτουργική και σε επαφή με την πραγματικότητα είναι η παραπάνω φράση;

Η φράση «καλή επιτυχία!» εκτός από μια ευχή για το καλύτερο αποτέλεσμα, ενδεχομένως κάποιες φορές, άθελά μας, να «βαραίνει» το άτομο με το άγχος και την ευθύνη για το αποτέλεσμα της προσπάθειάς του.

«Δεν έχει ευθύνη επομένως το παιδί μου;»

Βεβαίως και έχει. Η ευθύνη όμως του ατόμου, στην προκειμένη περίπτωση του/της διαγωνιζόμενου/ης, έγκειται στο κίνητρό του, στην προσπάθειά του και στην ποιότητα αυτής. Το αποτέλεσμα της προσπάθειάς του δεν εξαρτάται μόνο από τον/την ίδιο/ίδια και προφανώς δεν εξαρτάται μόνο από την προσπάθειά του.

Υπάρχουν παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο σε περιόδους εξετάσεων και γενικότερα σε μεταβατικές περιόδους του ατόμου και δεν εξαρτώνται από το ίδιο. Ένα ξαφνικό γεγονός δυσάρεστης χροιάς την ημέρα της εξέτασης, μια αδιαθεσία, ένα δυσνόητο θέμα εξέτασης, μια δυσκολία κατανόησης της εκφώνησης μιας ερώτησης κ.ο.κ.

Συνεπώς, Τι κάνουμε;

Μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί, εστιάζουμε στο τώρα. Θέτουμε τους στόχους μας (πχ Πανελλαδικές εξετάσεις), δε «ζούμε» όμως για αυτούς. Ζούμε την κάθε στιγμή.

Ο καπετάνιος ενός καραβιού, έχει την ανάγκη ενός φάρου για να ξέρει που πορεύεται. Από την στιγμή όμως που θα τεθεί ο «φάρος», ο καπετάνιος επικεντρώνεται στη διαδρομή.

Ο αθλητής έχει την ανάγκη επίτευξης ενός στόχου, μιας θέσης στο πρωτάθλημα, σε μια διοργάνωση κ.ο.κ. Από την στιγμή όμως που θα θέσει τον στόχο του, επικεντρώνεται στην κάθε μέρα ξεχωριστά, στην κάθε προπόνηση ξεχωριστά. Κάνει ό,τι καλύτερο μπορεί την κάθε στιγμή. Και εκεί τελειώνει η ευθύνη του.

Συμπερασματικά, λαμβάνουμε υπόψη μας και αξιολογούμε το όποιο αποτέλεσμα προκύψει από τις πανελλαδικές εξετάσεις. Μέχρι όμως να έρθει το αποτέλεσμα αυτό, εστιάζουμε, ο καθένας με το ρόλο του, στην κάθε μέρα ξεχωριστά.

«Καλή προσπάθεια!» επομένως στις νέες και τους νέους! Καλή προσπάθεια με επιμονή, υπομονή και αισιοδοξία!