Μνήμη – συγκέντρωση στις πανελλήνιες

mnimi-sigkentrosi-gia-tis-panelliniesΓράφει για το efiveia.gr η Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Εύα Ζήκου

Η εφηβεία έχει άμεση χρονική συνδεση με εξετάσεις, οι οποίες θα κρίνουν και αποτελέσουν την αφετηρία για τη μετέπειτα επιλογή επαγγέλματος, συνδεοντας με αυτον τον τροπο τα σχολικά με τα φοιτητικά χρόνια. Καθε έφηβος προσπαθεί να δώσει τον καλύτερο εαυτό του στις πανελλήνιες εξετάσεις, ώστε να καταφέρει να περάσει στην σχολή της αρεσκείας του. Πώς όμως θα μπορούσε η διατροφη να συμβάλλει στην καλύτερη απόδοση στις εξετάσεις και να είναι η ίδια η διατροφή ικανή να αυξήσει τον βαθμό των γραπτών?

Ενα ισορροπημένο πρωινό το οποιο ακολουθείται από συχνά και μικρά γευματα, αποτελουν το κλειδί για καλύτερη συγκεντρωση, μνήμη και αποδοτικότητα στα παιδιά και κυρίως στους εφήβους, όχι μόνο κατά τη διάρκεια των εξετάσεων αλλά και στη διάρκεια των καθημερινών μαθημάτων στο σχολείο. Εκατοντάδες έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά που καταναλώνουν πρωινό εμφανίζουν υψηλό συντελεστή συγκέντρωσης και αυξημένη απόδοση στις εξετάσεις.

Η κυρία Ζήκου γράφοντας στο efiveia.gr, τονίζει ότι ο οργανισμός χρειάζεται ενέργεια ανά τακτά χρονικά διαστήματα και ειδικά ο οργανισμός ενός εφήβου για να μπορέσει να λειτουργήσει αποδοτικά, καθώς η πνευματική διαυγεια μειώνεται σημαντικά, αν ο οργανισμός δε καταναλώσει κάποιο γευμα και μείνει νηστικός για πάνω από τρεις ώρες.

Ωστόσο, μεγάλα και βαριά γευματα, πλούσια σε θερμίδες, λίπος και ζάχαρη, προκαλούν υπνηλία και μειώνουν την ικανότητα συγκέντρωσης.

Πλήθος ερευνών έχουν συσχετίσει την λήψη πρωινού με την αύξηση της απόδοσης, αλλά και με την βελτίωση της μνήμης μαθητών στο σχολείο.

Σημασία δεν έχει μόνο η κατανάλωση γευμάτων κατά τη διάρκεια της ημέρας αλλά και ποιες τροφές επιλέγονται. Για παράδειγμα, η ελλειψη τροφών που αυξάνουν τα επίπεδα σιδήρου στον οργανισμό, μπορεί να προκαλέσει δυσκολία συγκέντρωσης, μείωση της μνήμης αλλά και έντονη αδυναμία.

Ιδιαίτερη σημασία έχει και η σωστή ενυδάτωση του οργανισμού.

Το βασικό συστατικό του ανθρώπινου σώματος είναι το νερό, καθώς αποτελεί περίπου το 50%-60% του σωματικού βάρους. Μέχρι πρόσφατα γνωρίζαμε ότι συμμετέχει σε πολλές φυσιολογικές λειτουργίες του οργανισμού, όπως στη διαδικασία της πέψης και απορρόφησης, στη μεταφορά θρεπτικών συστατικών στα κύτταρα, σε πολλές μεταβολικές διεργασίες, καθώς και στη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος. Οι τελευταίες έρευνες ωστόσο επικεντρώνονται στη σημασία της σωστής ενυδάτωσης σε γνωσιακές λειτουργίες του οργανισμού, όπως στη συγκέντρωση και στη μνήμη. Έτσι, εκτός από τα κλασσικά συμπτώματα της ήπιας αφυδάτωσης, όπως η αδυναμία, ο πονοκέφαλος, η εύκολη κόπωση, μπορεί να παρατηρηθούν και προβλήματα στις παραπάνω γνωσιακές λειτουργίες.

Μία ισορροπημένη διατροφή, με καταλάνωση τροφών από όλες τις ομάδες, ώστε να καλύπτονται όλες οι ημερήσιες ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά αλλά και η κατανάλωση νερού, μπορεί να συμβάλλουν στν καλύτερη απόδοση ενος μαθητή στις εξετάσεις αλλά και στης καθημερινές σχολικές απαιτήσεις.