efiveia.gr


Ερωτήματα αναγνωστών

“Η κόρη μου πολλές φορές μιλάει μόνη της. Πρέπει να ανησυχώ;”

"Η κόρη μου πολλές φορές μιλάει μόνη της. Πρέπει να ανησυχώ;"

Ερώτημα αναγνώστριας

Έχω μια έφηβη κόρη ηλικίας 15 και μισό. Έχει μαθησιακές δυσκολίες, συγκεκριμένα δυσκολία. Από μικρή αντιμετωπίσαμε το θέμα αυτό με λογοθεραπείες .. Φυσικά και το τώρα το παιδί πηγαίνει σε φροντιστήριο που ασχολούνται με παιδιά που αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα. Το έρωτημα μου είναι το εξής: Από μικρή είχε συνηθίσει να παίζει μόνη της όταν ήταν σπίτι γιατί δεν υπάρχουν άλλα αδέλφια. Άρα, αυτό σημαίνει ότι μιλούσε μόνη της. Όμως μέχρι και σήμερα κάποιες στιγμές μιλάει μόνη της. Για παράδειγμα, όταν κάνει μπάνιο, σαν να υπάρχει άλλο άτομο μαζί και μιλάνε. Αυτό πρέπει να με ανησυχήσει??? Πρέπει να μιλήσω σε ψυχολόγο ??? Επίσης, το παιδί από μικρό δεν έκανε εύκολα παρέες. Έχει μια φίλη κολλητή από το γυμνάσιο. Θα ήθελα την απάντηση σας. Σας ευχαριστώ.

Απαντά η Δρ. Αναπτυξιακής Ψυχολογίας-Ψυχοθεραπεύτρια Ευφροσύνη Αλεβίζου  

Αρχικά οφείλω να σας επισημάνω ότι το εύρος των πληροφοριών που δίνετε είναι περιορισμένο και, γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, δεν είναι δυνατόν να κάνω μια ακριβή εκτίμηση της κατάστασης που σας δυσκολεύει.

Αναφέρεστε σε μαθησιακές δυσκολίες, αλλά χωρίς να διευκρινίζετε τι είδους δυσκολίες ακριβώς αντιμετωπίζει η κόρη σας. Έτσι, δεν μου είναι δυνατό να εκτιμήσω αν και πώς  οι συνομιλίες της με φανταστικό συνομιλητή συνδέονται με τις μαθησιακές της δυσκολίες. Αν συνδέονται, το ζητούμενο είναι να εντοπιστεί το είδος της σύνδεσης μεταξύ των δυσκολιών σε μαθησιακό επίπεδο και των συμπεριφορών που σας προβληματίζουν. Σε αυτήν την περίπτωση, η συμπεριφορά που σας ανησυχεί θα πρέπει να ενταχθεί στο πλαίσιο των γενικότερων δυσκολιών του παιδιού σας και να αντιμετωπιστεί μέσα από αυτό το πρίσμα, ως διάσταση δηλαδή των δυσκολιών της.

Δεν μου είναι ξεκάθαρη η παρέμβαση που δέχεται η κόρη σας για τις μαθησιακές της δυσκολίες. Αναφέρεστε σε λογοθεραπεία και σε φροντιστήριο. Υπάρχει ή υπήρξε στο παρελθόν δυσκολία στην εκφορά του λόγου; Πώς έχει αυτή η δυσκολία επηρεάσει την προσαρμογή της κόρης σας στο σχολείο όλα αυτά τα χρόνια και πώς έχει επηρεάσει την κοινωνική της ζωή και το άνοιγμα προς τους συνομηλίκους; Τα ίδια ερωτήματα αφορούν και την μαθησιακή δυσκολία της γενικά. Με άλλα λόγια, ένα παιδί που εμφανίζει μαθησιακές δυσκολίες από μικρή ηλικία είναι πιθανό  να εμφανίσει και συναισθηματικές δυσκολίες ως απόρροια των μαθησιακών δυσκολιών που δεν του επιτρέπουν να ανταποκριθεί με επάρκεια στις απαιτήσεις του σχολείου. Έχει η κόρη σας δεχθεί κάποιου είδους υποστήριξη για τις ψυχοσυναισθηματικές δυσκολίες που συνοδεύουν την μαθησιακή της δυσκολία; Έχετε υποστηριχθεί σε ψυχοσυναισθηματικό επίπεδο ως οικογένεια; Επιπλέον, σε σχέση με όλα τα παραπάνω, θα σας ρωτούσα αν πιστεύετε ότι η κόρη σας εμφανίζει χαμηλή αυτοεκτίμηση και αρνητική εικόνα για τον εαυτό της. Αν η απάντησή σας είναι θετική, τότε πιθανόν το κλειδί να βρίσκεται στην υποστήριξή της προκειμένου να αποκαταστήσει το αίσθημα επάρκειας για τον εαυτό της.

Από την αφήγησή σας δεν μου είναι ξεκάθαρο το γενικότερο προφίλ της κόρης σας. Με άλλα λόγια, προκειμένου  να εκτιμήσω αν χρειάζεται ή όχι η παρέμβαση του ειδικού, θα πρέπει να έχω μια σαφή εικόνα για το ποια είναι η κόρη σας. Μια συγκεκριμένη συμπεριφορά της είναι ότι μιλάει μόνη της στο μπάνιο. Αυτή η πληροφορία όμως αφορά έναν μεμονωμένο παράγοντα που, χωρίς να γνωρίζω την κόρη σας και την οικογένειά σας, είναι αδύνατο να το συσχετίσω με τη ζωή σας και να του δώσω το νόημα που χρειάζεται προκειμένου να κρίνω τι είδους παρέμβαση μπορεί να απαιτείται. Θα σας προτείνω λοιπόν να επιχειρήσετε εσείς η ίδια να τοποθετήσετε την συμπεριφορά της αυτή στο πλαίσιό της προκειμένου να την κατανοήσετε και να την ερμηνεύσετε. Εκτός από αυτήν τη συμπεριφορά, τι άλλο χαρακτηρίζει το παιδί σας; Για να κρίνετε αν θα πρέπει ή όχι να ανησυχήσετε για την συνομιλία της με φανταστικό ακροατή, θα πρέπει να εντάξετε αυτήν τη συμπεριφορά στο γενικότερο πλαίσιο των εκδηλώσεων του παιδιού σας. Ποτέ μία μόνο συμπεριφορά δεν μπορεί να μας οδηγήσει σε ασφαλή συμπεράσματα. Πρέπει σε κάθε περίπτωση να συνεκτιμήσετε πολλούς άλλους παράγοντες που σχετίζονται με την ψυχική και την κοινωνική ζωή του παιδιού σας. Υπάρχουν άλλες εκδηλώσεις της κόρης σας που σας ανησυχούν; Αν ναι, ποιες είναι αυτές; Πώς περιγράφει αυτή τη συμπεριφορά η κόρη σας αν την ρωτήσετε; Τι νόημα έχει για την ίδια; Πρόκειται για παιχνίδι; Γνωρίζει ότι χρησιμοποιεί τη φαντασία της, ή εμφανίζει σύγχυση μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας; Χρησιμοποιεί φανταστικούς διαλόγους ως μέσο διαχείρισης προβλημάτων;

Ο προσωπικός μονόλογος δεν είναι καθόλου ασυνήθιστος και καθόλου ανησυχητικός στην περίοδο της προσχολικής ηλικίας. Μάλιστα, πολλοί ειδικοί υποστηρίζουν ότι συμβάλλει θετικά στην εδραίωση δεξιοτήτων αυτορρύθμισης. Τα παιδιά μιλάνε φωναχτά στον εαυτό τους προκειμένου να καθοδηγήσουν τη συμπεριφορά και τις επιλογές τους. Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν και η κοινωνική τους ζωή επεκτείνεται, ο ιδιωτικός λόγος υποχωρεί. Αν αυτό δεν συμβαίνει, μπορεί να είναι ενδεικτικό αναπτυξιακών ελλειμμάτων ως προς τα ορόσημα που το παιδί κατακτά γνωστικά και κοινωνικά σε κάθε ηλικία.

Ας ρίξουμε λοιπόν μια αναπτυξιακή ματιά στην κοινωνική ζωή της κόρης σας. Είναι σημαντικό κατά τη γνώμη μου το γεγονός ότι η κόρη σας ότι έχει μία κολλητή φίλη. Πιστεύετε ότι υποκαθιστά κάποιο έλλειμμα στην κοινωνική της ζωή δημιουργώντας φανταστικές σχέσεις; Πώς αισθάνεται η ίδια για τις σχέσεις της; Πώς πιστεύει ότι την βλέπουν τα άλλα παιδιά της ηλικίας  της; Γιατί πιστεύετε ότι δεν κάνει εύκολα παρέες; Γιατί πιστεύει η ίδια ότι δεν κάνει εύκολα παρέες; Θα ήθελε να έχει περισσότερους φίλους; Τι πιστεύετε ότι την εμποδίζει να δημιουργήσει φιλίες; Τι πιστεύει η ίδια ότι την εμποδίζει να δημιουργήσει φιλίες; Έχετε λόγο να ανησυχείτε για την κοινωνική προσαρμογή του παιδιού σας; Πιστεύετε ότι χρειάζεται κάποια υποστήριξη και εκπαίδευση στην απόκτηση και εδραίωση των κοινωνικών της δεξιοτήτων;

Μιλώντας κλινικά, υπάρχει περίπτωση η φανταστική συνομιλία να αποτελεί ένδειξη κάποιας σοβαρής διαταραχής όπως η σχιζοφρένεια. Αν βλέπετε ότι αυτή η εκδήλωση συνδυάζεται με άλλες συγκεκριμένες εκδηλώσεις, στην σκέψη το συναίσθημα και τη συμπεριφορά, τότε θα πρέπει να κινητοποιηθείτε άμεσα προς αναζήτηση βοήθειας. Συγκεκριμένα, αν η κόρη σας βλέπει ή ακούει πράγματα που δεν υπάρχουν, αν εμφανίζει σύγχυση στη σκέψη και δεν μιλά με τρόπο που βγάζει νόημα, αν πιστεύει ότι την καταδιώκουν και αν αντιδρά σε καταστάσεις με μη κατάλληλους συναισθηματικά τρόπους, αν εμφανίζει υπερβολική ευερεθιστότητα ή και απόσυρση, αν εκφράζει παράξενους φόβους και παράξενες ιδέες, αν εμφανίζει σε μεγάλη συχνότητα ανεξήγητες και παράξενες συμπεριφορές, τότε θα σας συνιστούσα να αναζητήσετε βοήθεια χωρίς καμία καθυστέρηση.

Στην περίπτωση όμως που δεν υπάρχουν αυτές οι ανησυχητικές ενδείξεις, θα σας πρότεινα να μιλήσετε στην κόρη σας και να προσπαθήσετε να κατανοήσετε πώς βλέπει η ίδια τη ζωή της και αν υπάρχουν διαστάσεις που θα ήθελε να αλλάξει και να διαχειριστεί με πιο αποτελεσματικό τρόπο.

Το πιθανότερο είναι επίσης, ότι αν μιλήσετε και στον ειδικό για ό,τι σας προβληματίζει γενικά όσο αφορά την συναισθηματική και κοινωνική ζωή του παιδιού σας, θα μπορέσετε να προσανατολιστείτε ευκολότερα προς τη σωστή διαχείριση των ζητημάτων που προβληματίζουν εσάς και την κόρη σας. Ο ειδικός θα είναι σε θέση να σας καθησυχάσει ή και να σας επιστήσει την προσοχή σε συγκεκριμένα ζητήματα και την διαχείρισή τους, να σας κατευθύνει γενικότερα στο πώς να βοηθήσετε το παιδί σας σε τομείς που είναι πιθανό να χρειάζεται βοήθεια.

Διαβάστε επίσης:

Ο γιος μου θέλει να βγάλει δίπλωμα οδήγησης κι εγώ τρέμω στην ιδέα!

efiveia.gr

Ο 19χρονος γιος μου έχει χαμηλή αυτοπεποίθηση και πολλά νεύρα!

efiveia.gr

Καθημερινά αντιμετωπίζω προβλήματα με την κόρη μου…

Ευφροσύνη Αλεβίζου

“Ο γιος μου έχει κλειστεί στον εαυτό του, ασχολείται με το τηλέφωνο και βρίζει…”

efiveia.gr

“Η 15χρονη κόρη μου έχει ολοκληρωμένη σχέση με έναν 23χρονο”

Ευφροσύνη Αλεβίζου

“Μια παρεξήγηση με φίλες οδήγησε την κόρη μου σε απομόνωση”

Ευφροσύνη Αλεβίζου

Αφήστε σχόλιο

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com