- “Η φίλη της κόρης μου της είπε ότι πλέον δεν έχουν πολλά κοινά σαν παρέα…” - 29 Νοεμβρίου 2024
- Η μετάβαση από το Λύκειο στο Πανεπιστήμιο: Μια νέα αρχή για όλους! Προσαρμογή & Ψυχοσυναισθηματικές δυσκολίες - 18 Οκτωβρίου 2024
- “Η κόρη μου που δίνει πανελλήνιες φέτος δε διαβάζει όπως τις προηγούμενες χρονιές” - 10 Οκτωβρίου 2024
Ερώτημα αναγνώστριας
Καλησπέρα σας
Θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας κάτι που με προβληματίζει η κόρη μου πάει Α Λυκείου αλλάξαμε φέτος σχολείο γιατί έφυγε η φίλη της και ένιωθε άβολα στο συγκεκριμένο σχολείο γιατί δεν είχε κολλητή άλλη φίλη πήγε στο καινούργιο σχολείο όπου ήταν πολύ ενθουσιασμένη με τις καινούργιες παρέες και την καινούργια της φίλη .
Ξαφνικά η φίλη της της είπε ότι πλέον δεν έχουν πολλά κοινά σαν παρέα οπότε άλλαξε και θρανίο χωρίς να της πει κάτι άλλο δεν ξέρω αν είναι κάτι που έχει η κόρη μου στην συμπεριφορά της και την κάνουν πέρα οι παρέες η αν υπάρχει ανταγωνισμός στα κορίτσια επειδή είναι εντυπωσιακή σαν κορίτσι .
Θέλω να την βοηθήσω και τις πρότεινα να πάει σε ένα ψυχολόγο αλλά είναι αρνητική με εμένα τα συζητάει όλα αλλά θεωρώ ότι δεν ξέρω τι φταίει και τι πρέπει να κάνω εγώ από την πλευρά μου
Θα ήθελα την βοήθεια σας και πως μπορώ να δω τι συμβαίνει !!
Απαντά η Ψυχολόγος Ιωάννα Φερεντίνου
Καλησπέρα σας,
Κατανοώ την ανησυχία σας για την κατάσταση της κόρης σας. Είναι φυσιολογικό οι έφηβοι να περνούν από περιόδους αβεβαιότητας και κοινωνικών αλλαγών, ειδικά σε περιβάλλοντα όπως το σχολείο. Επιπλέον, χρειάζεται να θυμόμαστε πως η αίσθηση του ανήκειν, καθώς και η κοινωνική ένταξη, διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της ταυτότητας των εφήβων, όπως και στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησής τους και της αυτοαξίας τους. Επηρεάζονται άμεσα από το σχολικό και φιλικό τους περιβάλλον, αλλά και την αίσθηση του εαυτού τους μέσα σε αυτό, καθώς είναι ο τρόπος τους να πειραματιστούν κοινωνικά και να δημιουργήσουν την ταυτότητά τους.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε εσείς:
Καταρχάς θεωρώ πολύ σημαντικό, εάν η κόρη σας είναι αρνητική στο να επισκεφτεί ψυχολόγο, να μην την πιέσετε. Η ψυχοθεραπεία, λειτουργεί κυρίως όταν υπάρχει προσωπικό κίνητρο από το άτομο για να την ξεκινήσει, αλλά και να την διατηρήσει. Με λίγα λόγια, εάν η κόρη σας δεν νιώθει έτοιμη, η ψυχοθεραπεία δεν θα την βοηθήσει γιατί η ίδια δεν θα είναι ανοιχτή στην διαδικασία. Εσείς από την πλευρά σας, μπορείτε να της εξηγήσετε πως η ψυχολογική υποστήριξη είναι ένα πολύτιμο εργαλείο που θα την βοηθήσει να αντιμετωπίζει μόνη της με δύναμη τις δυσλειτουργικές καταστάσεις της καθημερινότητάς της, πως εκεί θα μπορεί να λέει ο,τι αισθάνεται και ό,τι σκέφτεται χωρίς φόβο και χωρίς να την κρίνει κάποιος και πως στην ψυχολόγο μπορεί να λέει οτιδήποτε θέλει, που μπορεί να μην νιώθει άνετα να το εκφράσει σε εσάς ή στο ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον και να την βοηθήσει να βρει λύσεις. Κλείνοντας πείτε της, πως όταν και αν νιώσει έτοιμη γι’αυτό, εσείς είστε εκεί να την στηρίξετε. Να είστε σίγουρη πως η κόρη σας και να μην δείξει θετική εκείνη τη στιγμή, θα τα επεξεργαστεί μέσα της και αν αποφασίσει να ξεκινήσει ψυχοθεραπεία, θα λειτουργήσει πιο αποτελεσματικά, καθώς θα έχει προσωπικό κίνητρο.
Άλλοι τρόποι να βοηθήσετε:
- Αναγνώριση Συναισθημάτων: Είναι σημαντικό να αναγνωρίσετε και να αποδεχθείτε τα συναισθήματα της κόρης σας. Η αλλαγή φίλων και η προσαρμογή σε νέες παρέες μπορεί να είναι δύσκολη και συχνά προκαλεί αίσθημα απομόνωσης. Σίγουρα εσείς η ίδια δεν θα μπορέσετε να αλλάξετε τις συνθήκες στις φιλίες της κόρης σας, ούτε να αποτρέψετε τα εμπόδια και τις δυσκολίες κοινωνικής φύσεως να εμφανιστούν στην ζωή της. Μπορείτε όμως να την βοηθήσετε να θέσει γερά θεμέλια προκειμένου να πατήσει πάνω τους και να καταφέρει μέσα από τις δύσκολες καταστάσεις να καταλάβει πράγματα για τον εαυτό της και τις επιλογές της. Οι επιλογές αυτές είναι που θα φανούν χρήσιμες στις κοινωνικές της σχέσεις στο μέλλον αλλά και όλη της την ζωή.
- Συζήτηση και Υποστήριξη: Συνεχίστε να μιλάτε μαζί της, ενθαρρύνοντάς την να εκφράσει τις ανησυχίες της. Η επικοινωνία είναι το κλειδί, και η ενθάρρυνσή σας μπορεί να της προσφέρει περισσότερη ασφάλεια και ένα υποστηρικτικό δίκτυο, το οποίο θα εξισορροπεί τα αρνητικά της συναισθήματα.
- Παρατήρηση Συμπεριφοράς: Δώστε προσοχή στη συμπεριφορά της. Αν παρατηρήσετε αλλαγές στη διάθεση, στην λειτουργικότητά της ή στην κοινωνική της ζωή, αυτό θα είναι ενδεικτικό για το πώς νιώθει. Πάνω σε αυτό μπορείτε να βασιστείτε και να προσπαθήσετε να πάρετε πληροφορίες σχετικά με την συμπεριφορά της στο σχολείο που σας αγχώνει. Όπως και να έχει, χρειάζεται η κόρη σας σε αυτή τη φάση να αισθάνεται πως πλαισιώνεται από υποστήριξη και πως δεν έχει εκείνη το «πρόβλημα», απλά προσπαθείτε μαζί να καταλάβετε τι συμβαίνει.
- Ενθάρρυνση για σύναψη κοινωνικών σχέσεων: μπορείτε να προτείνετε την ιδέα να συμμετάσχει σε εξωσχολικές δραστηριότητες ή ομάδες που την ενδιαφέρουν. Αυτό μπορεί να την βοηθήσει να δημιουργήσει νέες φιλίες και να ενισχύσει την αυτοεκτίμησή της. Σίγουρα εξαρτάται και από τα ενδιαφέροντά της, αλλά ενδεχομένως να την βοηθήσουν περισσότερο σε αυτήν την φάση οι ομαδικές δραστηριότητες, όπως κάποιο άθλημα, παρά η μουσική ή η τέχνη που ως επί το πλείστον αποτελούν μοναχικές δραστηριότητες χωρίς την άμεση αλληλεπίδραση με άτομα.
Θα ήθελα να σας ενθαρρύνω να συνεχίσετε να είστε κοντά της και να της δείχνετε ότι την υποστηρίζετε. Αν χρειαστεί, μπορείτε να ζητήσετε τη βοήθεια ενός ειδικού σε πιο συστηματική βάση, ώστε να σας καθοδηγήσει περαιτέρω. Η διαδικασία αυτή ονομάζεται συμβουλευτική γονέων και μπορεί να σας βοηθήσει στην ενίσχυση του δικού σας ρόλου ως γονέας και να σας παρέχει συμβουλές σχετικά με τους τρόπους με τους οποίους μπορείτε να προσεγγίσετε την κόρη σας τις στιγμές που αισθάνεται αβεβαιότητα και να την βοηθήσετε να ενισχύσει την ψυχική ανθεκτικότητά της.