- Ανακαλύπτω Ταλέντα και Ικανότητες - 22 Μαρτίου 2023
- Από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο – Μέρος Β: Η στάση των γονιών στη διαδικασία της μετάβασης στο Γυμνάσιο - 1 Δεκεμβρίου 2022
- Από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο - 26 Αυγούστου 2022
Γράφει στο efiveia.gr η Συγγραφέας, Οικονομολόγος και Εκπαιδευτικός Ανθή Σιδέρη
Συνέχεια από το Α’ Μέρος του Άρθρου
Το μεγαλύτερο βάρος της ομαλής μετάβασης των παιδιών από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο πέφτει κυρίως στους γονείς. Οι αλλαγές είναι μεγάλες και πολλές και έχουν να κάνουν τόσο με την προσωπικότητα του παιδιού, που σε αυτήν τη φάση διανύει την περίοδο της εφηβείας του, όσο και με τα γνωστικά αντικείμενα που καλείται να καλύψει.
Όσον αφορά την προσωπικότητα του παιδιού, αυτό που έχουν να κάνουν οι γονείς είναι να του καλλιεργούν την αυτοπεποίθηση και να δυναμώνουν την αυτοεικόνα του. Αν, δηλαδή, το αναγνωρίζουν, το επαινούν για τις επιτυχίες του, εκτιμούν τις ικανότητές του και του δημιουργούν ευκαιρίες για περισσότερες επιτυχίες, τότε και το παιδί θα εκτιμήσει σε μεγάλο βαθμό τον ίδιο τον εαυτό του. Η αυτοεκτίμηση του παιδιού, ψηλή ή χαμηλή, είναι καθοριστικός παράγοντας στη διαμόρφωση του χαρακτήρα και της προσωπικότητάς του. Επομένως, αν μιλάμε για σωστή προετοιμασία του παιδιού για μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, αυτή περνά μέσα από την ενίσχυση της θετικής εικόνας που το παιδί διαμορφώνει για τον εαυτό του (Κόπτσης & Νάκου).
Η συμπεριφορά των γονέων κρίνεται ιδιαίτερα καθοριστική προκειμένου να βοηθήσουν το παιδί ώστε να ξεπεράσει τα άγχη και τις φοβίες του σχετικά με το σχολείο ώστε να προσαρμοστεί και να αποδώσει καλύτερα.
- Είναι σημαντικό να ενθαρρύνουν και να ενδυναμώνουν το παιδί, ώστε να αντιμετωπίζει τις νέες καταστάσεις ως πρόκληση και όχι ως δυσεπίλυτο πρόβλημα. Π.χ. «Είναι ενδιαφέρον να γνωρίζεις καινούργια πράγματα».
- Σε κάθε περίπτωση να μην ξεχνούν να τονίζουν τη θετική όψη της μετάβασής του στη νέα αυτή εκπαιδευτική βαθμίδα.
- Να ενημερώνουν το παιδί για τη ζωή στο Γυμνάσιο, αλλά με προσοχή ώστε να μην το τρομοκρατούν ενόψει των νέων του υποχρεώσεων. Π.χ. «σιγά σιγά όλα θα γίνουν γνωστά και διαχειρίσιμα».
- Να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στα πιο μικροκαμωμένα παιδιά, καθώς για αυτά η προσαρμογή συνήθως είναι δυσκολότερη, λόγω της ανομοιογένειας συγκριτικά με τους συμμαθητές τους, ενώ συχνά χαρακτηρίζονται και από χαμηλή αυτοπεποίθηση.
- Να ενισχύουν την επικοινωνία του παιδιού με αγαπημένους φίλους και συμμαθητές, ώστε να νιώθει ότι ανήκει σε μια ομάδα όπου είναι αποδεκτό.
- Να προσπαθούν ώστε η αλλαγή αυτή στην εκπαιδευτική βαθμίδα να μην συνοδεύεται από επιπρόσθετες αλλαγές στα πλαίσια της οικογένειας.
Όσον αφορά τον γνωστικό τομέα, η προετοιμασία βέβαια είχε αρχίσει νωρίτερα, όταν ο μαθητής ήταν στο Δημοτικό σχολείο, και είχε αναπτύξει δεξιότητες, συνήθειες και πρακτικές διαβάσματος που ήταν χρήσιμες και απαραίτητες κατά τη μαθησιακή διαδικασία. Καλλιεργώντας αυτές τις τακτικές, οι πιθανότητες να παρουσιαστούν προβλήματα αργότερα στο Γυμνάσιο ελαχιστοποιούνται. Αν ο μαθητής είχε συνηθίσει να μελετά τα μαθήματά του μόνος του και να αντιμετωπίζει την απόδοσή του με υπευθυνότητα χωρίς τη βοήθεια των γονιών του ιδιαίτερα στις τελευταίες τάξεις του δημοτικού, οι πιθανότητες να προσαρμοστεί και να ανταποκριθεί στις περισσότερες και πιο σύνθετες υποχρεώσεις του γυμνασίου είναι σημαντικά αυξημένες.
Το θετικό είναι πως τα περισσότερα παιδιά προσαρμόζονται αποτελεσματικά στο Γυμνάσιο συνήθως από τους πρώτους δυο-τρεις μήνες και μετά. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση είναι ιδιαίτερα βοηθητικό για το παιδί όταν ενθαρρύνεται να μιλήσει ανοιχτά για τους φόβους και τα άγχη του και όταν ξέρει πως οι γονείς του είναι δίπλα του προκειμένου να το βοηθήσουν να ξεπεράσει την όποια δύσκολη κατάσταση.
Από το βιβλίο «Κάτι παραπάνω για την Οικογένεια και το Σχολείο» Εφηβεία-Γυμνάσιο & Λύκειο Εκδόσεις ΣΙΔΕΡΗ, Αθήνα 2022