efiveia.gr
Άσκηση, διατροφή και ύπνος

Ποιες είναι οι συστάσεις για σωματική δραστηριότητα στους εφήβους;

Γράφει στο efiveia.gr η Διαιτολόγος-Διατροφολόγος Κωνσταντίνα Κατσανά

ΕΠΙΣΗΜΕΣ ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ

Σύμφωνα με τις επίσημες συστάσεις από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας και την Αμερικανική Καρδιολογική Ένωση, οι έφηβοι είναι καλό να έχουν καθημερινά τουλάχιστον 60 λεπτά μέτριας προς υψηλής έντασης κίνηση. Η επιπλέον σωματική δραστηριότητα μπορεί να προσφέρει ακόμη περισσότερα οφέλη για την υγεία.

ΟΦΕΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ

Πιο συγκεκριμένα, η σωματική κίνηση βελτιώνει την καρδιοαναπνευστική ικανότητα και τη μυϊκή αντοχή των εφήβων, συμβάλλει στην καλύτερη υγεία των οστών τους και την ενίσχυση της καρδιαγγειακής και μεταβολικής τους λειτουργίας. 

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΚΙΝΗΣΗΣ

Μερικά παραδείγματα σωματικής δραστηριότητας για τους εφήβους είναι τα εξής: παιχνίδι, ομαδικά και ατομικά αθλήματα, καθημερινές μετακινήσεις με τα πόδια ή το ποδήλατο, κίνηση για ψυχαγωγία, μάθημα φυσικής αγωγής ή οποιοδήποτε άλλο είδος οργανωμένης άσκησης στα πλαίσια της οικογένειας, του σχολείου ή κάποιας συλλογικότητας.

Καλό είναι,επίσης,να συμπεριλαμβάνονται τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα δραστηριότητες υψηλής έντασης, οι οποίες ενδυναμώνουν το μυϊκό και σκελετικό σύστημα, όπως είναι το τρέξιμο, το χοροπηδητό και οι στροφές, οι οποίες μπορεί να αποτελούν κομμάτι του παιχνιδιού ή κάποιου αθλήματος.

ΒΑΣΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ

Για να μπορέσει να ωφεληθεί πραγματικά το έφηβο παιδί σας από την κίνηση τόσο σε σωματικό όσο και ψυχικό και πνευματικό επίπεδο, είναι πολύ σημαντικό να πληρούνται ορισμένες προϋποθέσεις.

  1. Να του προσφέρει απόλαυση και να μην το εισπράττει σαν αγγαρεία.
  2. Να το γεμίζει με ενέργεια και όχι να το εξαντλεί σωματικά και ψυχικά.
  3. Να του βελτιώνει τη διάθεση και να μειώνει τα επίπεδα στρες που μπορεί να έχει και όχι να το καταπιέζει και να του δημιουργεί επιπλέον άγχος.
  4. Να το βοηθά να αισθάνεται άνετα και όμορφα μέσα στο σώμα του κατά τη διάρκεια που πραγματοποιείται η κίνηση και όχι το αντίθετο.

ΤΡΟΠΟΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ

Αφότου είδαμε ποιες είναι οι επίσημες συστάσεις από τους σημαντικότερους οργανισμούς υγείας, καθώς επίσης και ορισμένα κριτήρια που είναι καλό να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη στην επιλογή της κατάλληλης μορφής άσκησης, ας δούμε τον κατάλληλο τρόπο προσέγγισης από την πλευρά των γονιών.

-Θετικό Μήνυμα

Εσείς είστε αυτοί που μπορείτε να περάσετε θετικά μηνύματα γύρω από τη σωματική κίνηση, αποφεύγοντας να δημιουργηθεί η εσφαλμένη εντύπωση ότι, η σωματική δραστηριότητα αποτελεί μία δυσάρεστη υποχρέωση ή μια τιμωρία του σώματος. Ενθαρρύνετε το έφηβο παιδί σας να εστιάζει στο πώς αισθάνεται κατά τη διάρκεια και μετά το τέλος της άσκησης που έχει επιλέξει να κάνει. Συζητήστε μαζί του για το πώς βιώνει αυτή την εμπειρία.

-«Πώς νιώθεις;»

Συχνά τα παιδιά αισθάνονται πίεση όταν ξεκινούν ένα νέο άθλημα, επειδή είναι κάτι καινούριο για εκείνα και μπορεί αυτό να τους δημιουργεί άγχος. Ξεκινήστε μία όμορφη και χαλαρή συζήτηση με το παιδί σας και προσπαθήστε να καταλάβετε πώς νιώθει το ίδιο.

Του δημιουργεί ευχάριστα συναισθήματα; Μήπως επικρατεί κλίμα ανταγωνισμού και σύγκρισης; Πώς του συμπεριφέρεται ο-η προπονητής-τριά του; Υπάρχει κάτι που το απασχολεί ή το στενοχωρεί; Ένα πολύ συχνό φαινόμενο στα έφηβα παιδιά είναι το να σταματούν κάποια αθλητική δραστηριότητα, λέγοντας πως βαριούνται ή δεν τους αρέσει, ενώ στην πραγματικότητα μπορεί να υπάρχει κάποιος άλλος λόγος, τον οποίο διστάζουν να σας εκμυστηρευτούν.

Είναι σημαντικό να εντοπίσετε έγκαιρα πιθανές αιτίες που αποθαρρύνουν το παιδί σας από κάποια μορφή αθλητικής δραστηριότητας και να βρείτε από κοινού τον κατάλληλο τρόπο διαχείρισης της κατάστασης. Ίσως χρειαστεί να μιλήσετε για την αξία και τη σημασία της προσπάθειας και της συμμετοχής, να τονίσετε πως κάθε άνθρωπος είναι ξεχωριστός και τον αγαπάμε ακριβώς για αυτό που είναι και είναι άδικο να συγκρίνουμε τον εαυτό μας με άλλους, μιας και ο κάθε ένας από εμάς έχει το δικό του ρυθμό και δεν υπάρχει τίποτα κακό σε αυτό. Δείξτε του πως το αποδέχεστε ανεξάρτητα από τις επιδόσεις που μπορεί να έχει σε ένα άθλημα ή δραστηριότητα. Εξηγήστε του πως αυτό που σας ενδιαφέρει είναι να το απολαμβάνει πραγματικά και να αντλεί ευχαρίστηση από την ενασχόληση που έχει επιλέξει. Αυτό έχει σημασία.

-Ανακάλυψε τα οφέλη μόνος σου!

Κάντε του ερωτήσεις για να μοιραστεί μαζί σας ποια οφέλη αντιλαμβάνεται το ίδιο το παιδί σας ότι, του προσφέρει η τακτική σωματική δραστηριότητα! Μήπως νιώθει να έχει περισσότερη ενέργεια, μεγαλύτερη ζωντάνια, καλύτερη διάθεση, εκτονώνεται, συγκεντρώνεται καλύτερα στα μαθήματά του, αλλάζει παραστάσεις, ξεσκάει, γνωρίζει νέα άτομα, διασκεδάζει; Είναι πολύ χρήσιμο να αναγνωρίσει το ίδιο το παιδί τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η κίνηση στην ποιότητα της ζωής του, έτσι ώστε όταν ενηλικιωθεί να έχει καλά καταγεγραμμένες μέσα του αυτές τις θετικές αναμνήσεις και να επιθυμεί να τις αναβιώσει.

-Είστε πρότυπο

Ακριβώς όπως συμβαίνει και στο κομμάτι της διατροφικής συμπεριφοράς, ο ρόλος σας ως πρότυπο είναι καθοριστικός. Τα λόγια είναι σχεδόν περιττά όταν ένα έφηβο παιδί βλέπει τους γονείς του να αθλούνται τακτικά. Η θετική επίδραση του προτύπου είναι πιο ισχυρή από οποιαδήποτε λεκτική παρότρυνση. Θα μπορούσατε, επίσης, να οργανώνετε δραστηριότητες μαζί με το παιδί σας, όπως ποδήλατο στο πάρκο, περπάτημα δίπλα στη θάλασσα, πεζοπορία στη φύση κ.ά. Έτσι, στο μυαλό του παιδιού σας θα αποτυπωθεί η αίσθηση ότι, η σωματική κίνηση είναι μια μορφή ψυχαγωγίας και σύνδεσης με τους άλλους ανθρώπους. Είναι τρόπος ζωής.

ΣΗΜΕΙΟ ΠΡΟΣΟΧΗΣ!

Είναι εξαιρετικά σημαντικό να μη δημιουργηθεί η διαστρεβλωμένη αντίληψη στο έφηβο παιδί σας ότι, η σωματική κίνηση είναι μία μέθοδος που χρησιμοποιείται για να αλλάξουμε ή να «διορθώσουμε» το σχήμα, το μέγεθος και το βάρος του σώματός μας. Επιπλέον, κρίνεται απαραίτητο να αποφεύγεται οποιουδήποτε είδους συσχετισμός της άσκησης με το «δικαίωμα» στο φαγητό. Για παράδειγμα, <<Δεν έκανες άσκηση σήμερα/Δεν κινήθηκες αρκετά/Δεν έκαψες αρκετές θερμίδες ….άρα να φας λιγότερο/μη φας πολύ/πρόσεχε τι θα φας/μη φας κάτι λιπαρό καλύτερα σήμερα/φάε ελαφρύ βραδινό/φάε λιγότερο στο επόμενο γεύμα.» Ή <<Έκανα πολλή γυμναστική σήμερα/Έκαψα πολλές θερμίδες ….άρα δικαιούμαι να φάω ένα γλυκό/μπορώ να φάω πίτσα/το αξίζω.>>

Τέτοιου τύπου φράσεις δημιουργούν μια εντελώς λανθασμένη προσέγγιση στο θέμα της άσκησης και συχνά αποτελούν την πηγή για ανάπτυξη μιας διαταραγμένης σχέσης τόσο με το φαγητό όσο και με την κίνηση. Μέσα από τέτοιες διατυπώσεις, η σωματική δραστηριότητα παίρνει τη μορφή τιμωρίας <<Αν φας πολύ, πρέπει να κουραστείς για να το κάψεις.» και το φαγητό μετατρέπεται σε μία ανταμοιβή <<Το αξίζεις, αφού κουράστηκες.», η οποία μάλιστα συνοδεύεται από έντονες τύψεις <<Δεν έπρεπε να το φάω σήμερα αυτό, δε γυμνάστηκα αρκετά.».

Γι’ αυτό, λοιπόν, χρειάζεται μεγάλη προσοχή από την πλευρά των γονιών και ειδικά της μητέρας. Ακριβώς επειδή ζούμε σε μία κοινωνία που προωθεί συνεχώς τα λάθος μηνύματα τόσο για τη διατροφή όσο και την άσκηση, βάλτε τα δυνατά σας στο να αποφύγετε να δημιουργήσετε μία τέτοιου είδους αντίληψη στο έφηβο παιδί σας.

Μεγάλη προσοχή με τα λόγια που χρησιμοποιείτε όταν απευθύνεστε στο παιδί σας, αλλά και όταν μιλάτε για τον εαυτό σας!Οι έφηβοι ακούν και καταλαβαίνουν τα πάντα, τα εσωτερικεύουν και τα κάνουν δικό τους βίωμα με τραυματικές συνέπειες. Και οι συνέπειες αυτές διαρκούν για χρόνια.

ΣΗΜΕΙΑ-«ΚΛΕΙΔΙ»

  • Τα οφέλη από την τακτική σωματική δραστηριότητα είναι πολλά και έχουν μεγάλη αξία για την υγεία των εφήβων τόσο άμεσα όσο και σε βάθος χρόνου.
  • Εξίσου σημαντικό, όμως, είναι να γίνει η κατάλληλη προσέγγιση από την πλευρά των γονιών, ώστε το έφηβο παιδί να δει με θετικό μάτι τη σωματική δραστηριότητα και όχι σαν καταναγκαστικό έργο.
  • Θυμηθείτε πως μας ενδιαφέρει η κίνηση να γίνει τρόπος ζωής του παιδιού σας και αυτό θα γίνει μόνο εάν την αγαπήσει πραγματικά και αντλεί ευχαρίστηση μέσα από αυτή.
  • Ο ρόλος σας ως πρότυπο είναι καθοριστικής σημασίας.
  • Τέλος, χρειάζεται πολύ μεγάλη προσοχή, ιδιαίτερα από την πλευρά της μητέρας, στον τρόπο που εκφράζεστε σχετικά με την κίνηση. Οποιαδήποτε διατύπωση υποδηλώνει άμεσα ή έμμεσα ότι, η άσκηση είναι ένας τρόπος για να «καίμε» θερμίδες ή να αλλάξουμε το σώμα μας,έχει τη δύναμη να επηρεάσει αρνητικά τη σχέση του παιδιού σας με το φαγητό, την άσκηση και το σώμα του μακροπρόθεσμα.

Σας εύχομαι καλή επιτυχία στην προσπάθειά σας!

<<Η κίνηση είναι ζωή. Και η ζωή πάντα συνεχίζεται.>>

Ενδεικτική Βιβλιογραφία:
World Health Organization (WHO), Physical Activity and Young People
World Health Organization (WHO), Physical Activity and Young People
The American Heart Association Recommendations for Physical Activity in Kids
Resch E., The Intuitive Eating Workbook for Teens: A Non-Diet, Body Positive Approach to Building a Healthy Relationship with Food (2019)

Διαβάστε επίσης:

Μπουγάτσα αγαπημένη

Νάντια Μαρκοπούλου

Τα λάθη που κάνουν οι έφηβοι στη διατροφή τους – Τι μπορούμε να κάνουμε

efiveia.gr

Πρωινό με σπόρους chia, γάλα αμυγδάλου και φρέσκα φρούτα

Νάντια Μαρκοπούλου

Εφηβεία και ανεξέλεγκτη όρεξη για φαγητό: με ποιο τρόπο αντιμετωπίζεται;

Ελίνα Ασημακοπούλου

Η κακή διατροφή στην εφηβεία μπορεί να οδηγήσει σε διαβήτη τύπου 2;

efiveia.gr

Φαρμακευτική θεραπεία της παχυσαρκίας

efiveia.gr

Αφήστε σχόλιο

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com