efiveia.gr
Εκπαίδευση

Αναγνωρίζοντας την αναβλητικότητα στην εφηβεία: Ο φόβος της αποτυχίας

Ορέστης Μπάλλας

Γράφει στο efiveia.gr o Σύμβουλος Εκπαίδευσης και Εργασίας MSc ΕΚΠΑ) – Εκπαιδευτικός Ορέστης Μπάλλας

Ως «αναβλητικότητα» θεωρείται η κατάσταση κατά την οποία το άτομο αποφεύγει να υλοποιήσει μια υποχρέωση-εργασία ή μεταθέτει συχνά την πραγματοποίησή της για ένα μεταγενέστερο χρονικό διάστημα. Συνήθως το διάστημα αυτό είναι ασαφές και υπάρχει μια τάση «μεγέθυνσής» του. Για παράδειγμα,

«Έχω να μελετήσω για το διαγώνισμα του επόμενου μήνα. Θα ξεκινήσω από αύριο.
(Την αυριανή μέρα)
Όχι, μάλλον θα ξεκινήσω από αύριο…»

Πρόκειται επομένως για την αναβολή δράσης σε κάτι, στο οποίο η έγκαιρη δράση θα ήταν εκ των πραγμάτων μια καλύτερη λύση. Οι λόγοι για τους οποίους αναβάλλει κάποιος/α ποικίλουν και βεβαίως δεν εμφανίζονται με την ίδια ένταση και συχνότητα. Ένας βασικός λόγος εμφάνισης της αναβλητικότητας, ο οποίος εμφανίζεται σε διαφορετικές παραλλαγές, είναι ο φόβος της αποτυχίας.

Ο φόβος της αποτυχίας μπορεί να οφείλεται στην έλλειψη εμπειρίας σχετικά με την υποχρέωση την οποία καλείται ο/η νέος/α. Εάν για παράδειγμα καλείται να μελετήσει την ύλη ενός μαθήματος ή να πραγματοποιήσει μια δραστηριότητα, με την οποία δεν είναι εξοικειωμένος/η. Ακόμη, μπορεί να οφείλεται στην ύπαρξη μιας πρότερης (παρελθοντικής) εμπειρίας η οποία βιώθηκε από την νέα ή τον νέο ως στενάχωρη ή ντροπιαστική κατά κάποιο τρόπο, όπως για παράδειγμα ο χλευασμός από συμμαθητές για μια βαθμολογία σε ένα διαγώνισμα.

«Αναβάλλω να ξεκινήσω το διάβασμα για το διαγώνισμα διότι μπορεί να μη φέρω το επιθυμητό αποτέλεσμα»

«Αναβάλλω να ξεκινήσω την μελέτη διότι «ξέρω» ότι δε θα τα καταφέρω.»

«Είναι δύσκολο/ακατόρθωτο. Ας το αφήσω για αύριο.»

Αυτές είναι μερικές από τις σκέψεις που γίνονται στο νου του ατόμου και πυροδοτούν κατά συνέπεια την «πρακτική της απραξίας».

Παρότι το ζήτημα της αναβλητικότητας έχει πολλά «πλοκάμια» και «ρίζες», μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι η Αναγνώριση και Αποδοχή των σκέψεων αυτών, όπως επίσης και η Αξιολόγηση της ορθότητάς τους, από το ίδιο το άτομο, είναι το θεμέλιο για την αντιμετώπιση της αναβλητικότητας. 

Διαβάστε επίσης:

Το άγχος των σχολικών εξετάσεων

efiveia.gr

Ο ρόλος των γονιών στις επαγγελματικές αποφάσεις των εφήβων

efiveia.gr

Επιστροφή στα θρανία. Δυσκολίες προσαρμογής

efiveia.gr

Η έννοια της προσωπικής αυτονομίας των εφήβων μέσα στην οικογένεια και η σχέση της με την επαγγελματική τους ανάπτυξη

Έφη Μπούρα

Δυο λόγια για τις εξετάσεις την επιτυχία και την αποτυχία…

Γιάννης Ξηντάρας

Πίσω στο σχολείο! Συμβουλές για την ομαλή μετάβαση στο πρωινό ξύπνημα

efiveia.gr

1 σχόλιο

Αφήστε σχόλιο

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com