Ερώτημα αναγνώστριας
Καλησπέρα σας.
Σας ακολουθώ εδώ και καιρό και με πολύ ενδιαφέρον διαβάζω όσα αναρτείτε τα οποία βρίσκω πάρα πολύ ενδιαφέροντα. Θα ήθελα κι εγώ με τη σειρά μου να θέσω ένα ερώτημα που με απασχολεί και δεν κατάφερα να βρω την απάντηση. Φέτος η μεγάλη μου κόρη φοιτά στην Ά’ Λυκείου. Καινούρια δεδομένα και καταστάσεις, που πρέπει να αντιμετωπίσει. Είναι μαθήτρια που στο Γυμνάσιο ήταν άριστη. Μετά τα πρώτα της διαγωνίσματα δεν τα πήγε καλά και αυτό την έριξε. Αν και πιστεύω πως φταίει και το διάβασμα της, γιατί ίσως δεν αντιλήφθηκε τη δυσκολία του επιπέδου που φοιτά. Επίσης η ίδια είπε ότι θέλει να δοκιμάσει μόνη της, χωρίς φροντιστήριο. Δύσκολο με το εκπαιδευτικό μας σύστημα να καταφέρει να βγει από πάνω από μόνη της.
Πόσο πρέπει να την πιέσω ,ώστε να πάει σε φροντιστήριο; Πρέπει ή να κρατήσω τη θέση της ότι θέλει να δοκιμάσει μόνη της χωρίς να την ενοχλούν οι βαθμοί της όπως και οι βαθμοί των συμμαθητών της που είναι καλύτεροι.
Απαντά η Εκπαιδευτικός Ελένη Λινάκη
Αγαπητή αναγνώστρια,
Το ερώτημά σας απασχολεί πολλούς γονείς που βρίσκονται στην ίδια θέση με εσάς. Μετά από σχεδόν δύο χρόνια τηλεκπαίδευσης με τα καλά και τα άσχημά της, κάποια δεδομένα έχουν αλλάξει στη συγκεκριμένη γενιά των παιδιών.
Τι εννοώ με αυτό: Δυστυχώς, μία από τις άσχημες επιπτώσεις που είχε η τηλεκπαίδευση στα παιδιά, είναι το γεγονός ότι δεν είχαν τη δυνατότητα να προσαρμοστούν στα δεδομένα των δύο προηγούμενων τάξεων, και στην περίπτωσή σας στη Β’ και Γ’ Γυμνασίου. Αυτό σημαίνει ότι η κόρη σας αλλά και όλα τα παιδιά στην ίδια ηλικία έχουν «μείνει» εν μέρει στην Α’ Γυμνασίου.
Επιπλέον, ας μην ξεχνάμε ότι οι καθηγητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης τα δύο αυτά χρόνια προσπαθούσαν να είναι λίγο πιο ελαστικοί ως προς τη βαθμολογία τους. Έχω δει πολλά περιστατικά όπου οι μαθητές ήταν άριστοι, αλλά μετά από τα δύο αυτά χρόνια, αναπόφευκτα είχαν κενά από την ύλη που διδάσκονταν. Τα κενά αυτά ήταν δύσκολο να εντοπιστούν από τους καθηγητές εξαιτίας των online μαθημάτων, με αποτέλεσμα αυτά να παραμένουν και να πληθαίνουν
Φυσικά δεν υπονοώ ότι η κόρη σας ανήκει στην κατηγορία αυτή, ότι δηλαδή θεωρείται καλή μαθήτρια ενώ τελικά δεν είναι. Είμαι σίγουρη πως για να το λέτε, πράγματι θα είναι σπουδαία μαθήτρια. Οι γονείς πάντα γνωρίζουν καλύτερα πολλές φορές και από τους ίδιους τους καθηγητές. Όμως δεν έχει προσαρμοστεί ακόμη στα νέα δεδομένα του Λυκείου και στις απαιτήσεις που αυτό έχει. Και σε συνδυασμό με τα κενά που ενδεχομένως θα έχει από τα προηγούμενα χρόνια, τα γραπτά της θα είναι αναπόφευκτα χαμηλότερα σε βαθμολογία. Έχοντας όμως συνηθίσει τους καλούς βαθμούς στο παρελθόν, είναι φυσιολογικό να της «κακοφαίνεται».
Έχοντας όμως εμπιστοσύνη στον εαυτό της, προτιμά να το παλέψει μόνη της πριν να πάει στο φροντιστήριο. Εσείς από την άλλη σκέφτεστε – και με το δίκιο σας – ότι η βαθμίδα έχει αλλάξει, επομένως έχουν αλλάξει και οι απαιτήσεις. Και έχετε απόλυτο δίκιο! Η πρώτη λυκείου είναι μία απαιτητική τάξη σε σύγκριση με τις τάξεις του γυμνασίου.
Από την άλλη, η πρώτη λυκείου για μία μαθήτρια που είναι συνεπής και προσπαθεί πραγματικά, δεν είναι τόσο δύσκολη όσο η δευτέρα λυκείου. Η κόρη σας λοιπόν πιστεύει ότι μπορεί να τα καταφέρει αν προσπαθήσει μόνη της.
Η κατάσταση αυτή που περνάτε – και συγκεκριμένα στην Α’ λυκείου – είναι πολύ συχνή. Το φροντιστήριο «τρώει» πολλές ώρες από τους μαθητές που αφιερώνουν ήδη αρκετό χρόνο στο διάβασμα στο σπίτι. Θα σας πρότεινα λοιπόν να δείξετε κατανόηση και να προσπαθήσετε να βρείτε μια ενδιάμεση λύση παρέα με την κόρη σας.
Ενδιάμεση λύση θα ήταν να στοχεύσετε στα μαθήματα που τη δυσκολεύουν περισσότερο. Αν για παράδειγμα δυσκολεύεται στα μαθηματικά, θα μπορούσατε να συζητήσετε το ενδεχόμενο του φροντιστηρίου για το συγκεκριμένο μόνο μάθημα. Έτσι, θα βοηθηθεί μεν, δεν θα χάνει πολύ χρόνο δε.
Μια άλλη λύση είναι το ιδιαίτερο μάθημα, κατ’ οίκον ή online. Μία με δύο ώρες την εβδομάδα ίσως είναι αρκετές προκειμένου να καλύψει τα κενά και να λύσει τις απορίες που προκύπτουν από το σχολείο. Στην περίπτωση που σας απασχολεί το οικονομικό, σκεφτείτε πως αν οι ώρες του ιδιαίτερου είναι λίγες, πιθανότατα θα σας βγει πιο οικονομικά από την αγορά ενός μηνιαίου πακέτου στο φροντιστήριο.
Αν η κόρη σας αντιδρά και στις δύο προηγούμενες λύσεις, θα πρότεινα ως τελευταία και «δραστική» να την αφήσετε «ελεύθερη» με την επιλογή της, δίνοντας όμως περιθώριο μέχρι το τέλος του τετραμήνου. Δηλαδή να κάνετε τη συμφωνία ότι μπορεί να συνεχίσει την προσπάθειά της μόνη της, αλλά αν στο τετράμηνο οι βαθμοί της υποδηλώσουν πως δεν έχει επανέλθει στο επίπεδο που ήταν ή στο επίπεδο που θέλει να βρίσκεται, τότε θα προχωρήσετε στο επόμενο βήμα που θα είναι η εξωτερική βοήθεια.
Δεν θα πρότεινα να αφήσετε περισσότερο χρόνο να περάσει πέραν του τετραμήνου, διότι μετά τα κενά θα είναι αρκετά και θα είναι δύσκολο να καλυφθούν.
Όσο για τους βαθμούς των συμμαθητών της, είναι λογικό να το σκέφτεται, καθώς ο ανταγωνισμός στην εφηβεία υπάρχει. Παρόλα αυτά, οι καλύτεροι βαθμοί των άλλων παιδιών θα μπορούσαν να αποτελέσουν κίνητρο για εκείνη και να “πεισμώσει”, φέρνοντας τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Το καλό της υπόθεσης είναι ότι όλο αυτό δημιουργήθηκε ενώ η κόρη σας είναι μαθήτρια της Α’ Λυκείου και όχι μεγαλύτερης τάξης, όπου εκεί θα υπήρχε πραγματικό πρόβλημα. Υπάρχει δηλαδή χρόνος να της αφήσετε τη δυνατότητα της επιλογής, ώστε αν δεν δουλέψει ο δικός της τρόπος, να προχωρήσετε στα επόμενα βήματα.
Ελπίζω να σας βοήθησα. Εύχομαι ό,τι καλύτερο!