efiveia.gr
Συναισθηματική υγεία

Συμβουλές για διαχείριση του άγχους για τους βαθμούς

Γράφει στο efiveia.gr η επιστημονικά υπεύθυνη και βασική εισηγήτρια του προγράμματος Διαχείρισης Άγχους FIGHTSTRESS© Ελένη Ταρναρά

«Και ξαφνικά, εκεί που έχω αρχίσει να χαλαρώνω και να απολαμβάνω τις παρέες, τις βόλτες και το ανέμελο πρόγραμμα μετά την εξεταστική…άρχισα να αισθάνομαι τρομερό άγχος, περισσότερο από τις ημέρες των εξετάσεων. Και δε μπορώ να ηρεμήσω με τίποτα».

Τα παραπάνω λόγια μιας φοιτήτριας που με επισκέφτηκε για να δουλέψουμε πάνω στο διαρκές και διάχυτο άγχος της μου ήταν τόσο οικεία. Πόσες φορές σαν μαθητές  ή φοιτητές δεν αρχίσαμε να αγχωνόμαστε για τα αποτελέσματα των εξετάσεων αμέσως μετά το τελευταίο μάθημα; Και να φανταστείς πως είχαμε δώσει όρκο Στυγός ότι με το που δώσουμε το τελευταίο μάθημα…ποιος μας πιάνει!

Το να περάσει κάποιος ένα μάθημα ή να πάρει καλούς βαθμούς έχει άμεση συνέπεια στην αυτοπεποίθηση του. Αισθάνεται όχι μόνο το προσωπικό του άγχος, αλλά και το άγχος των υπολοίπων, της οικογένειας, των φίλων κτλ.Και μπορεί οι υπόλοιποι να λένε “ηρέμησε”, “μην ανησυχείς” σε μια προσπάθεια να σε ανακουφίσουν, αλλά αν εσύ δε μπορέσεις να το κάνεις, όλα τα άλλα είναι περιττά.Και μη σου πω ότι αγχώνουν και περισσότερο.

Προτού αρχίσεις να προδικάζειςτην αποτυχία σουσκέψου τα εξής:

  1. Ό,τι έγινε, έγινε. Αποδέξου ότι οι εξετάσεις τελείωσαν και δε μπορείς να γυρίσεις το χρόνο πίσω.
  2. Ξεκίνα να παρατηρείς τα δυνατά σου σημεία. Δε μπορεί μια αποτυχία ή ένας μέτριος βαθμός να καθορίσει το τι θα γίνει στη ζωή σου.
  3. Επέμεινε! Όλοι κάτι κάνουν εντέλει στη ζωή τους. Αν δεν τα παρατήσεις τώρα, κάπου θα οδηγηθείς και εσύ. Ξεκίνα να ρωτάς τους γύρω σου αν είχαν πάντα επιτυχίες. Αν όχι (που είναι και το πιο πιθανόν) ρώτα για τις ιστορίες τους και πώς τους οδήγησε η ζωή εκεί που βρίσκονται τώρα.

Όσο περιμένεις τα αποτελέσματα σου:

  1. Μίλα στον εαυτό σου. Μίλα του όπως θα μιλούσες σ’ ένα 2χρονο. Με γλυκό και αγαπησιάρικο τρόπο. «Εντάξει…ηρέμησε…όλα θα πάνε καλά…και αν δεν πάνε και τόσο καλά, δε χάθηκε και ο κόσμος!»
  2. Μίλα στους φίλους σου. Μοιράσου την ανησυχία σου. Το μοίρασμα των εμπειριών απαλύνει το φόβο. Θα σε βοηθήσει να χαλαρώσεις και να δεις τα πράγματα πιο καθαρά.
  3. Θα περάσει και αυτό.Ίσως η ζωή σου στο σήμερα να φαίνεται πολύ σκληρή αλλά σε 10 χρόνια όλα αυτά θα αποτελούν μια μακρινή ανάμνηση. Ρώτα μεγαλύτερούς σου, πώς αισθανόντουσαν όταν ήταν στη θέση σου και στην ηλικία σου.

Οδηγίες προς τους γονείς:

  1. Είναι φυσικό να έχετε απαιτήσεις από το παιδί σας αλλά είναι σημαντικό να καταλάβετε και να αποδεχθείτε ότι το παιδί σας δεν είναι προέκταση του εαυτού σας. Είναι μια ξεχωριστή και μοναδική προσωπικότητα.
  2. Το παιδί σας είναι πολύ πιο σημαντικό από αυτά που καταφέρνει.
  3. Είναι πιο σημαντικό το τι αισθάνεται το παιδί σας παρά το τι θα πουν ή θα σκεφτούν οι άλλοι.
  4. Θυμηθείτε, η γνώμη σας είναι εξαιρετικά σημαντική για το παιδί σας, ακόμη και αν δε σας το δείχνει. Το παιδί σας είναι πολύ πιο πιθανό να πετύχει αν το αποδέχεστε έτσι ακριβώς όπως είναι παρά όταν του επισημαίνετε διαρκώς τα λάθη του.

Διαβάστε επίσης:

Ενισχύοντας την εικόνα εαυτού (αυτοεκτίμηση) στους εφήβους

Δρ Φοίβη Σπέη

Διαταραχή πανικού στην εφηβεία

efiveia.gr

Τι χρειάζεται ο ομοφυλόφιλος έφηβος από τους γονείς;

Ευφροσύνη Αλεβίζου

Αυτοτραυματισμός στην εφηβεία

Ευφροσύνη Αλεβίζου

Εφηβεία, πότε αρχίζει και πότε τελειώνει η δοκιμασία αυτής της μεταβατικής περιόδου;

efiveia.gr

Διαφορετικότητα: πόσο έτοιμα είναι τα παιδιά να την δεχθούν;

Βασιλική Τσούτσου

Αφήστε σχόλιο

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com