Ερώτημα αναγνώστριας
Γεια σας…είμαι μια μητέρα δυο κοριτσιών. Η μικρή είναι στην εφηβεία 15 χρονών. Δεν της άρεσε ποτέ το σχολείο, το βαριόταν και γκρίνιαζε συνέχεια και φυσικά παρόλες τις προσπάθειές μου. Ιδιαίτερα, ατελείωτες ομιλίες, συμβουλές… Δεν έπιασε τίποτα. Με δικιά μου προσπάθεια πολύ ψυχοφθόρα για εμένα πέρασε σε 7 μαθήματα που είχε μείνει την τρίτη γυμνάσιου. Το αποτέλεσμα, πήγε α! Λυκείου, έκανε απουσίες συνέχεια, ξεπέρασε το όριο, έτρεχα συνέχεια να δικαιολογώ. Μέχρι αυτή την στιγμή που ενώ μιλούσα ώρες με τον λυκειάρχη τι να κάνουμε και συμφωνήσαμε να του πάω χαρτιά από γιατρό, αρκεί να μη ξανακάνει και να είναι συνεπής και να προσπαθήσουμε να πιάσει 15 βαθμολογία για να δικαιολογηθούν, μου ανακοίνωσε ότι δεν θέλει να συνεχίσει γιατί δεν μπορεί να διαβάζει για να πιάσει το 15, ότι όλες οι προσπάθειες ήταν δικές μου και όχι με την αξία της και ότι θέλει να σταματήσει να την πάω μαθήματα έξω και να ξανακάνει την ιδιά τάξη τον Σεπτέμβριο από την αρχή με δίκες της δυνατότητες. Βοηθήστε με σας παρακαλώ!!!! Τι να κάνω;;; Είμαι σε άθλια κατάσταση ψυχολογικά… Στενοχωριέμαι… δεν κοιμάμαι… πώς να το διαχειριστώ;;;; Ευχαριστώ που με ακούσατε….
Απαντά η Ψυχολόγος Κωνσταντίνα Καστελιώτη, MSc Εγκληματολογίας, συνεργάτης του Δικτύου Psy-Counsellors
Από τα στοιχεία τα οποία δίνετε και την περιγραφή της κατάστασης, όπως έχει διαμορφωθεί μέχρι τώρα, αναδεικνύονται κάποια θέματα τα οποία θίγονται παρακάτω.
Όπως αναφέρετε, η αρνητική στάση της κόρης σας για το σχολείο υπάρχει ήδη εδώ και αρκετά χρόνια. Είναι χρήσιμο να αναρωτηθείτε πώς ξεκίνησε και πού οφείλεται η στάση αυτή. Τη δυσκολεύουν οι μαθησιακές απαιτήσεις και χρειάζεται υποστήριξη ώστε να ανταπεξέλθει σε αυτές; Κοινωνικοποιήθηκε επαρκώς στο σχολικό περιβάλλον ή δυσκολεύεται να ενταχθεί σε αυτό;
Η επικοινωνία με την κόρη σας θα σας βοηθήσει να αντιληφθείτε όσα προσπαθεί να σας δείξει με τις πράξεις της, δηλαδή με τις συνεχείς απουσίες της και την απομάκρυνσή της από το σχολείο. Ο ειλικρινής και ψύχραιμος διάλογος μεταξύ σας θα συμβάλλει στο να καταλάβει και εκείνη από την πλευρά της ότι είναι δική της η ευθύνη που θα πρέπει να αναλάβει ώστε να είναι συνεπής στις σχολικές της υποχρεώσεις.
Οι έφηβοι έχουν ανάγκη να νιώθουν ανεξάρτητοι, λαμβάνοντας υπόψη τους τη διακριτική καθοδήγηση των γονέων. Θέλουν να βασίζονται στις δικές τους δυνατότητες και έχουν ανάγκη οι γονείς τους να τους εμπιστεύονται ότι μπορούν να τα καταφέρουν.
Επομένως, θα ήταν χρήσιμο να δείτε ποιες είναι οι δικές σας προσδοκίες για την κόρη σας και ποιες οι δικές της και σε ποιο βαθμό συμπίπτουν. Βάσει αυτών θα μπορέσετε να διαπιστώσετε ποιες είναι οι διαθέσιμες μελλοντικές επιλογές (όπως η επανάληψη τάξης ή η πιθανότητα αλλαγής σχολικού πλαισίου με επαγγελματική κατεύθυνση). Αν καταλήξετε από κοινού σε μια επιλογή, η κόρη σας πιθανότατα θα την υποστηρίξει. Έτσι θα αναλάβει εκείνη πλέον τον ρόλο της μαθήτριας και θα υπάρξει η δυνατότητα να βγείτε από την τρέχουσα συγκρουσιακή κατάσταση η οποία φαίνεται να δημιουργεί ψυχολογική πίεση και άγχος.
Τέλος, επειδή πρόκειται για ένα μακροχρόνιο ζήτημα που φαίνεται ότι σας προβληματίζει έντονα ίσως θα ήταν χρήσιμο να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό ο οποίος, στο πλαίσιο της συμβουλευτικής γονέων, θα μπορέσει να πάρει ένα πλήρες ιστορικό και συνεπώς να έχει μια ολοκληρωμένη θεώρηση της κατάστασης.