Τι να κάνω αν μου πει ότι θέλει να γίνει χορτοφάγος;

ti-na-kano-an-mou-pei-oti-thelei-na-ginei-xortofagosΓράφει στο efiveia.gr η Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Εύα Ζήκου

Τα παιδιά, καθώς μπαίνουν στην εφηβεία, αρχίζουν και μεταβάλλουν κατά πολύ τις επιθυμίες τους, την εμφάνισή τους, τις ιδέες τους, είτε λόγω αντίδρασης, είτε λόγω της μόδας που ακολουθείται από τους συνομηλίκους τους την εκάστοτε εποχή.

Καθώς το ίντερνετ και η διατροφή αποτελούν δύο σημαντικούς καθοδηγητές αυτής της εποχής, τα παιδιά και ειδικά οι έφηβοι, επηρεάζονται πολύ από όσα διαβάζουν. Δεν είναι λίγοι οι έφηβοι που αποφασίζουν να γίνουν χορτοφάγοι είτε για λόγους δίαιτας, είτε εξαιτίας των βίντεο που παρακολουθούν στο ίντερνετ με τις διαδικασίες που ακολουθούνται σε κτηνοτροφεία.

Ωστόσο, κάθε μητέρα όταν αντιλαμβάνεται ότι το παιδί της θα γίνει χορτοφάγος, ανησυχεί για την υγεία του, καθώς φοβάται ότι μια διατροφή χωρίς κρέας και γαλακτοκομικά θα προκαλέσει κάποιο πρόβλημα υγείας.

Τα παιδιά καθώς μεγαλώνουν έχουν αυξημένες ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά τα οποία συμβάλλουν στην ανάπτυξη, στην σωστή δόμηση των οστών, στην καλή εγκεφαλική λειτουργία και στην καλή ορμονική λειτουργία.

Έρευνα που διεξήχθη στην Αμερική το 2010 έδειξε ότι 3% των παιδιών από 8 έως 18 χρονών έχουν επιλέξει χορτοφαγική διατροφή.

Αν ένας έφηβος ακολουθεί μία ισορροπημένη διατροφή και σε συνεννόηση με έναν διαιτολόγο, εντάξει συγκεκριμένες τροφές στο διαιτολόγιο του, πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά, των οποίων η πρόσληψη δε γίνεται από ζωικές πηγές, τότε μπορεί να γίνει χορτοφάγος, χωρίς να υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας.

Έρευνες έχουν δείξει ότι οι χορτοφάγοι έχουν χαμηλότερο κίνδυνο εμφράγματος, χαμηλότερα επίπεδα χοληστερόλης, λιγότερα περιστατικά εμφάνισης διαβήτη και καρκίνου του παχέος εντέρου από τους μη χορτοφάγους.

Τα θρεπτικά συστατικά που είναι πιθανό να βρίσκονται σε έλλειψη σε μια χορτοφαγική διατροφή είναι οι πρωτεΐνες, ο σίδηρος, οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β και ειδικά η Β12, o ψευδάργυρος και τα Ω3 λιπαρά οξέα.

Οι πρωτεΐνες αναπληρώνονται εύκολα με την κατανάλωση επαρκούς ποσότητας οσπρίων, ξηρών καρπών και δημητριακών.

Ο σίδηρος από ζωικές πηγές απορροφάται πιο εύκολα από τις φυτικές. Για να λαμβάνει το παιδί τις συνιστώμενες ποσότητες θα πρέπει να τρώει και τρόφιμα που έχουν εμπλουτιστεί με σίδηρο, όπως ψωμί και δημητριακά. Άλλες πλούσιες πηγές σιδήρου είναι τα όσπρια, τα ξηρά φρούτα και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά. Η κατανάλωση τροφίμων πλούσια σε βιταμίνη C όπως οι πιπεριές και τα εσπεριδοειδή μαζί με τα τρόφιμα πλούσια σε σίδηρο βελτιώνει την απορρόφηση του. Ωστόσο, ίσως χρειαστεί και συμπλήρωμα σιδήρου, ιδίως στα κορίτσια λόγω της έμμηνου ρύσης

Οι πιο πλούσιες πηγές βιταμίνης Β12 είναι το κρέας και τα θαλασσινά. Όμως κάποιες ποσότητες βρίσκονται στα εμπλουτισμένα δημητριακά και τα προϊόντα σόγιας.

Ο ψευδάργυρος εκτός από το μοσχάρι και το αρνί περιέχεται και στο σουσάμι, τους ξηρούς καρπούς και τα φασόλια.

Αν το παιδί δεν τρώει ψάρια, τα οποία είναι η ιδανική πηγή Ω3 μπορεί να πάρει αυτά τα λιπαρά από το λιναρόσπορο ή τα φουντούκια.

Συμπερασματικά, η χορτοφαγική διατροφή δεν είναι αδύνατη για έναν έφηβο, θα πρέπει όμως να κάνει μία προσεκτική επιλογής τροφών και συνδυασμών, ώστε να μην επιβαρυνθεί η ανάπτυξή του λόγω έλλειψης θρεπτικών συστατικών. Γι’ αυτό και είναι σημαντικό να κάνει το παιδί συχνά εξετάσεις αίματος για να παρακολουθούνται τα επίπεδα σιδήρου και φεριτίνης του αίματός του.

Τέλος,  χρήσιμο είναι όταν ο έφηβος ή το παιδί είναι καλεσμένο σε κάποιο πάρτυ ή σε κάποιο σπίτι για φαγητό, να ενημερώνετε τους οικοδεσπότες για τις διατροφικές προτιμήσεις του, ώστε  να μη βρεθεί κανείς σε δύσκολη θέση.