Συμβουλές για καλύτερο ύπνο

simvoules-gia-kalitero-ipnoΟ ύπνος αποτελεί βασική λειτουργία του οργανισμού και είναι σημαντικός για τη γενική υγεία και απόδοση του ατόμου. Ενώ ένας ενήλικας χρειάζεται κατά μέσο όρο 6 – 7 ώρες εικοσιτετράωρου ύπνου, ο έφηβος έχει ανάγκη από 8 – 9 ώρες. Μελέτες έχουν δείξει ότι η μέση διάρκεια του νυχτερινού ύπνου των εφήβων είναι περίπου 6 – 7 ώρες, ενώ το 60% αυτών δηλώνει ότι η μία με δύο ώρες από αυτές αφιερώνονται στον μεσημεριανό ύπνο.

Δεδομένων λοιπόν των μειωμένων ωρών ύπνου, οι διαταραχές αυτού κατά τη διάρκεια της εφηβείας είναι ένα πολύ συχνό φαινόμενο, το οποίο οφείλεται κυρίως σε παραμέτρους όπως το ωράριο του σχολείου ή σε δραστηριότητες μετά από αυτό. Ψυχολογικοί λόγοι που οφείλονται συχνά σε άγχος, μπορεί επίσης να αποτελούν παράγοντα που συμβάλλει στη διαταραχή του ύπνου.

Ως εκ τούτου, η καλή ποιότητα και ποσότητα του ύπνου είναι απαραίτητη προκειμένου ο έφηβος να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις του χωρίς να “πέφτει” η λειτουργικότητά του. Παρακάτω δίνονται μερικές ιδέες για να επιτευχθεί ο σκοπός αυτός.

Κρατήστε χαμηλό φωτισμό. Ο οργανισμός παράγει την ορμόνη μελατονίνη, η οποία ενεργοποιεί την αίσθηση της κούρασης περίπου το απόγευμα, που το φυσικό φως φεύγει. Μην ανοίγετε την τηλεόραση ή τον υπολογιστή, καθώς έχουν έντονο φως και αποπροσανατολίζουν τον οργανισμό από την παραγωγή της ορμόνης αυτής. Προτιμήστε τον ήρεμο, χαμηλό φωτισμό για να χαλαρώσει και να είναι πιο εύκολο να κοιμηθεί.

Φροντίστε τη διατροφή. Τα ελαφριά γεύματα νωρίς το βράδυ ή ένα ποτήρι χλιαρό γάλα ευνοούν τον ποιοτικό ύπνο, καθώς ηρεμούν τα νεύρα και διώχνουν το άγχος. Ο καφές δεν βοηθάει αν καταναλωθεί πριν την ώρα του ύπνου, ενώ σε περιπτώσεις αϋπνίας, ένα ρόφημα από βότανα όπως είναι η βαλεριάνα είναι ιδανικό ώστε να καταπραΰνει τα συμπτώματά της.

Μην βασίζεστε στα Σαββατοκύριακα. Οι μέρες του Σαββατοκύριακου είναι πράγματι ημέρες ξεκούρασης για τους περισσότερους, πόσο μάλλον για τον έφηβο. Ο ελλιπής ύπνος όμως δεν θα συμπληρωθεί τότε. Φροντίστε να κοιμάται κάθε βράδυ τις ίδιες – αρκετές – ώρες.

Αποφύγετε την ένταση. Οι έντονες δραστηριότητες πριν το ύπνο δεν βοηθούν, καθώς φέρνουν υπερένταση. Αποφύγετε τη δυνατή μουσική, τα παιχνίδια στον υπολογιστή και την τηλεόραση τουλάχιστον μία ώρα πριν την ώρα του ύπνου. Αντίθετα, προτιμήστε την ανάγνωση ενός ευχάριστου εξωσχολικού βιβλίου ή τους ήχους μιας απαλής μουσικής.

Η ομάδα του efiveia.gr