Είναι πράγματι το μυαλό των εφήβων προσαρμοσμένο στο ψηφιακό τους περιβάλλον και αποδίδουν καλύτερα με το multitasking;

multitaskingΓράφει στο efiveia.gr η Ψυχολόγος, Υπ.R-DMT,MBPsS,Ψυχολογίας, Χοροθεραπείας Βασιλική Παναγιωτοπούλου

Ένα θέμα που απασχολεί τελευταία τόσο μαθητές όσο γονείς,  εκπαιδευτικούς  και ψυχολόγους, είναι αν πράγματι οι “Digital natives” ή generation M(multitasking), οι γεννημένοι (λίγο πριν το 2000 και μετά)  σε ένα απόλυτα ψηφιακό περιβάλλον με p.c., PDA, mp3, και κινητό τηλέφωνο, αποδίδουν καλύτερα όταν εκτελούν ταυτόχρονα πολλές εργασίες ( Multitasking), γράφουν δηλαδή μια εργασία,  απαντούν σε ένα e-mail, ενώ συνομιλούν με έναν φίλο τους στο facebook και ακούνε το αγαπημένο τους κομμάτι στο youtube.

Οι έφηβοι αλλά και γενικότερα όσοι εκτελούν ταυτόχρονα πολλές εργασίες δεν είναι πιο παραγωγικοί από τους άλλους ισχυρίζεται η ερευνήτρια Zhen Wang απλά, λαμβάνουν μεγαλύτερη ικανοποίηση από την δουλειά τους.

Δεν έχουν γίνει ακόμη αρκετές  έρευνες σχετικά με το ποια είναι η επίδραση του multitasking στους εφήβους, εντούτοις  κάποιες έρευνες νευρολόγων και ψυχολόγων έχουν δείξει ότι το μέρος του εγκεφάλου που ελέγχει τις παρορμήσεις, δεν έχει αναπτυχθεί επαρκώς στους εφήβους, (Ωριμάζει  εντελώς στα μέσα της δεκαετίας των 20,ιδίως στους άντρες ) έτσι δεν μπορούν να αντισταθούν σε μια άσχετη πληροφορία που διασπά την προσοχή τους ενώ εκτελούν μια εργασία, με αποτέλεσμα η απόδοση τους να μειώνεται.

Επιπλέον σε επίπεδο συμπεριφοράς οι έφηβοι δεν είναι ακόμα επαρκώς εκπαιδευμένοι και αυτό τους κάνει πιο επιρρεπείς στον να μην μπορούν να αντισταθούν σε διάφορες άσχετες πληροφορίες που διασπούν την προσοχή τους. Με άλλα λόγια δεν είναι η ψηφιακή εποχή που κάνει τους νέους επιρρεπείς στο Multitasking αλλά τα ίδια τους τα νιάτα.

Επίσης, οι έφηβοι είναι ταχύτατοι στην επεξεργασία μεγάλου όγκου δεδομένων, όταν όμως υπάρχει οποιαδήποτε παρεμβολή, αυτή η ταχύτητα, μειώνεται.

Μια έρευνα που έγινε το 2006 στο Brain Imaging and Analysis Center στο Duke University, έδειξε ότι όταν η πληροφορία που παρεμβάλλεται  έχει το ίδιο περίπου περιεχόμενο (κείμενο σε μήνυμα)  με το έργο που ήδη εκτελείται (κείμενο εργασίας)  και είναι συναισθηματικά φορτισμένη  (σχόλιο στο fb), τότε η μνήμη εργασίας διαταράσσεται και η απόδοση πέφτει. Σχετικές έρευνες μας έχουν δείξει επίσης ότι η εμβάθυνση και η εστίαση σε ένα θέμα οδηγεί στην μάθηση και την βελτίωση της μνήμης.

Για να βοηθηθούν οι έφηβοι να γίνουν έξυπνοι χρήστες των μηχανών τους και αποτελεσματικοί στο φιλτράρισμα και την διαχείριση του τεράστιου όγκου των πληροφοριών πρέπει :

  1. Να γνωρίζουν τα οφέλη και τις βλαβερές συνέπειες του Multi-focus.
  2. Να καλλιεργήσουν single-focus δεξιότητες που είναι απαραίτητες για βαθιά γνώση, δημιουργική σκέψη και επίλυση προβλημάτων.
  3. Να εστιάζουν σε μια εργασία την φορά.
  4. Η φυσική άσκηση και η δημιουργική δραστηριότητα βοηθάει στην ενδυνάμωση της μνήμης.
  5. Τα διαλείμματα και ο ύπνος βοηθούν την μάθηση . Κάποιοι τύποι διαλειμμάτων που ξεκουράζουν το μυαλό, ενδυναμώνουν την μνήμη. Αντίθετα αυτά που προσθέτουν πρόσθετο φορτίο (σχόλια στο fb, sms κ.λ.π.) επιβαρύνουν το ήδη κουρασμένο μυαλό, είναι χρονοβόρα και προκαλούν στρες.
  6. Η μουσική επιτρέπεται ανεξάρτητα από την εργασία που εκτελείται γιατί σύμφωνα με τον καθηγητή στο Stanford University, Clifford Nass, υπάρχει ειδικό τμήμα στον εγκέφαλο για την μουσική έτσι ώστε να μην εμποδίζεται η μάθηση, η  μνήμη, και η απόδοση.