Καλοκαιρινές διακοπές και αίσθημα βαρεμάρας; Κι όμως συμβαίνει!

Γράφει στο efiveia.gr η Κοινωνική Λειτουργός-Οικογενειακή Θεραπεύτρια, MSc, Συμβουλευτικής Ψυχολογίας, Εκπαιδεύτρια Mindfulness Αλεξάνδρα Ανδρικοπούλου

Καλοκαιρινές διακοπές και αίσθημα βαρεμάρας, μπορούν αυτά τα δύο να «πάνε» μαζί;  Κι όμως για τους εφήβους είναι πολύ συχνό, ίσως και για τους ενήλικες. Οι έφηβοι έχουν περισσότερο χρόνο το καλοκαίρι να μείνουν μόνοι τους και μάλιστα χωρίς δραστηριότητες. Συχνά, οι γονείς τους δουλεύουν και μέχρι να φύγουν όλοι μαζί για τις διακοπές μένουν μόνοι τους για αρκετές ώρες μέσα στη μέρα. Αρχικά, αυτό τους φαίνεται ευχάριστο γιατί έχουν τη δυνατότητα να κάνουν σχεδόν ό,τι θέλουν, όποια ώρα θέλουν. Στη συνέχεια όμως, ακόμη κι αυτό δεν τους είναι αρκετό, δε γεμίζει το κενό που νιώθουν με αποτέλεσμα να παραποιούνται ότι βαριούνται. Τι συμβαίνει όμως και νιώθουμε να βαριόμαστε όταν έχουμε περισσότερο διαθέσιμο χρόνο για να περάσουμε με τον εαυτό μας;

Σε έρευνα που έγινε το 2014 στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες νέους να μείνουν μόνοι τους χωρίς να κάνουν οτιδήποτε για 6 έως 15 λεπτά. Οι περισσότεροι ανέφεραν ότι ένιωσαν ένα δυσάρεστο συναίσθημα και ο νους τους παρασυρόταν από διάφορες σκέψεις χωρίς να μπορούν να τον επαναφέρουν στο παρόν. Ποια είναι λοιπόν αυτή η εμπειρία που ονομάζουμε βαρεμάρα και γιατί μικροί και μεγάλοι θέλουμε να τη ξεφορτωθούμε όσο γίνεται πιο γρήγορα;

Σύμφωνα με τον ψυχολόγο John Eastwood, πλήξη ή βαρεμάρα είναι η ανεκπλήρωτη επιθυμία για μια ικανοποιητική δραστηριότητα. Ουσιαστικά, θέλουμε να συνδεθούμε με τον κόσμο μας αλλά δεν μπορούμε να βρούμε τίποτα στο εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον μας το οποίο να φαίνεται ότι αξίζει την προσοχή μας. Έτσι, προσπαθούμε να ξεφύγουμε από αυτήν την εσωτερική ανησυχία που νιώθουμε ώστε να βρούμε κάπου ικανοποίηση. Το μυαλό περιπλανιέται σε σκέψεις ενώ το σώμα εκφράζει μια επιθυμία «να το σκάσει» από αυτό που συμβαίνει εκείνη τη στιγμή.

Η λύση που προτείνουμε σε εφήβους, ενήλικες αλλά ακόμη και μικρά παιδιά δεν είναι να αντιδράσουμε προσπαθώντας να διώξουμε την πλήξη. Όσο περισσότερο προσπαθούμε να απαλλαγούμε από αυτό το αίσθημα της πλήξης τόσο αυτό γίνεται πιο έντονο και εμείς λιγότερο εφοδιασμένοι να το αντιμετωπίσουμε. Το πρώτο βήμα, για να τη διαχειριστούμε είναι να την παρατηρήσουμε. Να αναγνωρίσουμε, δηλαδή, αυτό που βιώνουμε εκείνη τη στιγμή ακόμη και στο σώμα μας χωρίς να προσπαθούμε να το αλλάξουμε για να ανακουφιστούμε.

Μερικές ακόμη ιδέες για μικρούς και μεγάλους:

  • Βρείτε ένα αντικείμενο από το χώρο που βρίσκεστε, κάτι οικείο. Αρχίστε να το παρατηρείτε σαν να το βλέπετε πρώτη φορά. Συγκεντρωθείτε στις αισθήσεις σας και αναγνωρίστε πράγματα τα οποία δεν έχετε ξανά προσέξει στο παρελθόν. Παρατηρείστε τις σκέψεις που σας έρχονται σε σχέση με το αντικείμενο.
  • Δουλέψτε με όλες σας τις αισθήσεις. Βρείτε τρία ξεχωριστά αντικείμενα, μέσα στο χώρο σας, τα οποία μπορείτε να ακούσετε, να μυρίσετε, να γευτείτε. Με αυτές τις ασκήσεις φέρνουμε την προσοχή μας, από το αίσθημα πλήξης, στο εδώ και τώρα.
  • Φτιάξτε το βάζο της πλήξης. Σημειώστε, κάποια στιγμή που θα έχετε διάθεση, σε χαρτάκια μερικές ιδέες με δραστηριότητες που μπορείτε να κάνετε όταν πλήττετε. Κάθε φορά που βαριέστε τραβήξτε ένα χαρτάκι και ακολουθείστε αυτό που έχετε γράψει.

Καλές διακοπές, παρέα με τη βαρεμάρα!