- “Η φίλη της κόρης μου της είπε ότι πλέον δεν έχουν πολλά κοινά σαν παρέα…” - 29 Νοεμβρίου 2024
- Η μετάβαση από το Λύκειο στο Πανεπιστήμιο: Μια νέα αρχή για όλους! Προσαρμογή & Ψυχοσυναισθηματικές δυσκολίες - 18 Οκτωβρίου 2024
- “Η κόρη μου που δίνει πανελλήνιες φέτος δε διαβάζει όπως τις προηγούμενες χρονιές” - 10 Οκτωβρίου 2024
Ερώτημα αναγνώστριας
Καλησπέρα σας,
Η κόρη μου 17 χρονών είναι φέτος Γ΄ Λυκείου και θα δώσει πανελλήνιες. Μέχρι τώρα στο σχολείο δεν είχαμε κανένα πρόβλημα, είχε μια σταθερή πορεία (μαθήτρια του 18) και μάλιστα με ελάχιστο διάβασμα.
Ωστόσο, φέτος τα πράγματα είναι διαφορετικά. Έχει ακολουθήσει την κατεύθυνση υγείας και θέλει να δώσει πανελλήνιες μεταξύ άλλων και για τα ΤΕΦΑΑ.
Το πρόβλημα είναι ότι ο χρόνος που αφιερώνει για να διαβάσει για το φροντιστήριο είναι ελάχιστος. Δεν πάει χωρίς να είναι διαβασμένη και οι ασκήσεις τις περισσότερες φορές είναι λυμένες. Παρόλα αυτά χρόνος διαθέσιμος υπάρχει αρκετός.
Όμως το γεγονός ότι δεν αφιερώνει χρόνο στο σπίτι για να διαβάσει σωστά δεν φέρνει και τα αντίστοιχα αποτελέσματα (γράφει γύρω στο 50% στα διαγωνίσματα). Το επισημαίνει και ο φροντιστήριο αυτό.
Όσο ψύχραιμα και όμορφα και να μιλήσουμε για το πως διαβάζει στο σπίτι η απάντηση είναι να μην ασχολούμαστε καθόλου διότι εκείνη γνωρίζει.
Πως όμως γνωρίζει όταν όλο το σαββατοκύριακο ασχολείται μόνο 2 ώρες! Μετά είναι στο κινητό, στην τηλεόραση και βόλτα.
Δεδομένου ότι είναι κάτι που το θέλει και το κάνει, πως θα κατανοήσει ότι πρέπει να καταβάλει μεγαλύτερη προσπάθεια.
Θα εκτιμούσα πολύ τη βοήθειά σας, καθώς πρόκειται για ένα παιδί που είναι έξυπνο και τα πιάνει γρήγορα, όμως αυτό φέτος δεν νομίζω να είναι αρκετό. Όταν θα το καταλάβει νομίζω ότι θα είναι αργά. Καταλαβαίνω ότι πρέπει να νιώθουμε τα παιδιά και αυτό προσπαθούμε ως οικογένεια καθώς δεν της λείπει κάτι αλλά είναι αρκετά στενάχωρο όταν το ίδιο το παιδί δεν το κατανοεί.
Ευχαριστώ πολύ εκ των προτέρων για το χρόνο σας
Απαντά η Ψυχολόγος Ιωάννα Φερεντίνου
Κατ´ αρχάς θα ήθελα να σας ευχαριστήσω που επιλέξατε τη σελίδα μας για να εκφράσετε τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς σας για την κόρη σας.
Οι πανελλαδικές εξετάσεις, έχουν εξελιχθεί σε μια περίοδο έντονου στρες τόσο για τα παιδιά, όσο και για τους γονείς, αλλά και το γενικότερο οικογενειακό σύστημα. Όπως μου αναφέρετε, η κόρη σας ήταν πάντα μαθήτρια του 18, ενώ επισημαίνετε και το «χωρίς πολύ διάβασμα».
Εφόσον πρόκειται για μαθήτρια του 18, το πιθανότερο είναι να έχει μάθει τρόπους διαβάσματος, ανά τα σχολικά χρόνια, οι οποίοι αρμόζουν στον τρόπο σκέψης της και λειτουργίας της και οι οποίοι εν τέλει έχουν αποδώσει.
Πολλές φορές, οι πολύ καλοί μαθητές, έχει παρατηρηθεί λόγω του έντονου διαβάσματος κατά τη διάρκεια της σχολικής ζωής, όταν φτάνουν στην Γ´ Λυκείου να φτάνουν σε ένα είδος ψυχολογικού, πνευματικού, αλλά και σωματικού κορεσμού. Είναι φυσιολογικό, ενώ οποιαδήποτε μορφή πίεσης (φροντιστήρια, πανελλαδικές, αυτό το «διάβασες σήμερα;»), τους οδηγεί σε ακόμη μεγαλύτερη ανάγκη για αποφυγή αυτών των ερεθισμάτων.
Επίσης, το κομμάτι των πανελλαδικών εξετάσεων και η είσοδος σε πανεπιστήμιο/σχολή, αποτελεί, πλέον, προσωπικό στόχο και προσωπικές υποχρεώσεις του παιδιού, οι οποίες γνωρίζει και η ίδια πως θα επιτευχθούν με προσπάθεια και προσωπικό κίνητρο. Όση επιθυμία και ανάγκη για την ικανοποίηση αυτών των υποχρεώσεων να έχουν οι γονείς, κατά βάση, έχει να κάνει με την κινητοποίηση και την προσωπική επιθυμία του παιδιού. Σίγουρα η κόρη σας γνωρίζει πως η προσπάθεια και το κίνητρό της είναι αυτά που θα φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Επιπλέον, έχει παρατηρηθεί πολλές φορές, το παιδί όντως να γνωρίζει τον τρόπο με τον οποίο θα φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Είναι σημαντικό να μην ξεχνάμε, πως οι πανελλαδικές είναι οι εξετάσεις οι οποίες περιορίζονται σε 4 μαθήματα, από 3 ώρες εξέτασης το καθένα. Από μόνη της η συγκεκριμένη συνθήκη – εκτός του αγχωτικού στοιχείου – δεν αντιπροσωπεύει πάντα την μαθησιακή αξία του παιδιού και την γνωστική του ικανότητα και αντίληψη. Πολλοί μαθητές του 19 έχει παρατηρηθεί να γράφουν στις πανελλήνιες πολύ χαμηλότερα, όπως και το ανάποδο. Αυτό συμβαίνει, καθώς διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο το στοιχείο του άγχους, της ψυχολογικής πίεσης και κούρασης, της δυσκολίας διαχείρισης χρόνου κλπ.
Τι μπορείτε να κάνετε εσείς:
Πολλές φορές δεν χρειάζεται κάποια συνθέτη και περίπλοκη προσέγγιση. Σκεφτείτε εσείς τι ανάγκη θα είχατε ως έφηβη στη θέση της κόρης σας. Κάντε μια ανοιχτή συζήτηση για τις προσδοκίες σας. Αυτό χρειάζεται να συμβεί στην αρχή, για να διαλευκανθεί αν οι δικές σας προσδοκίες συμπίπτουν με της κόρης σας. Αν υπάρχει απόκλιση, θα χρειαστεί να διαχειριστείτε το κομμάτι των δικών σας προσδοκιών, και να διευκρινίσετε με τον εαυτό σας αν πρόκειται για δικά σας ναρκισσιστικά κομμάτια.
Στη συνέχεια, χρειάζεται να γίνετε η ίδια πιο χαλαρή, καθώς με τον τρόπο αυτόν, θα δείξετε στην κόρη σας πως υπάρχουν πολλές εναλλακτικές και πως οι πανελλήνιες δεν είναι μονόδρομος. Για να το παρουσιάσετε όμως αυτό, θα πρέπει να το έχετε επεξεργαστεί και αποδεχτεί και η ίδια. Πολλά παιδιά σπουδάζουν ένα αντικείμενο το οποίο εν τέλει δεν τα ικανοποιεί και ξεκινούν μια δεύτερη σχολή, ακόμη και τρίτη. Άλλα παιδιά ολοκληρώνουν μέχρι και μεταπτυχιακές σπουδές και τελικά ακολουθούν κάτι εντελώς διαφορετικό. Καταλαβαίνω το άγχος σας για το μέλλον της κόρης σας. Ωστόσο, είναι σημαντικό να δείτε πως όσο διευρύνετε την δική σας οπτική, τόσο – και ακόμη περισσότερο – θα κάνει και η κόρη σας, το οποίο είναι περισσότερο καθοριστικό για τη ζωή της, από ό, τι οι πανελλαδικές εξετάσεις.
Προτείνω στην επόμενη ανοιχτή σας συζήτηση, αφού διευκρινίσετε και οι δυο τις προσδοκίες σας για το μέλλον, να της εξηγήσετε πως ούτως ή άλλως θα χρειαστεί το απολυτήριο Λυκείου προκειμένου να αποφοιτήσει και να ξεκινήσει να εργάζεται στο μέλλον. Οπότε, πείτε της να κάνει την εν λόγω προσπάθεια, και όταν φτάσει η ώρα των πανελληνίων και των αποτελεσμάτων, να ξανά συζητήσετε για τις προσδοκίες, βάσει των τότε δεδομένων. Στην παρούσα κατάσταση, το να επιχειρείτε να της δείξετε να διαβάζει περισσότερο και να αναλάβει προσωπικές της ευθύνες και υποχρεώσεις, δεν θα αποδώσει, καθώς το ζητούμενο είναι η ίδια να αναλάβει τις ευθύνες του εαυτού της και να επιλέξει με ποιον τρόπο θα επιτύχει το αποτέλεσμα που θα την ικανοποιήσει.
Σημαντικό: δε θέλουμε να φτάσουμε στο άλλο άκρο, να φαίνεται πως αδιαφορούμε για το παιδί. Απεναντίας, δείξτε πως είστε εκεί. Χωρίς το στοιχείο του διαβάσματος. Απλά να αισθάνεται την συναισθηματική και φυσική σας παρουσία. Είστε σύμμαχοι σε αυτήν τη διαδικασία. Και τέλος, εφόσον σας ζητάει με έναν τρόπο να την εμπιστευτείτε σε αυτήν τη διεργασία, εμπιστευτείτε την. Όπως έφερε το αποτέλεσμα που ήθελε όλα αυτά τα χρόνια (σύμφωνα με τα λεγόμενά σας χωρίς πολύ διάβασμα), έχετε εμπιστοσύνη πως θα το κάνει και φέτος. Αυτό που θα ενισχύσουμε στο μυαλό του παιδιού, θα καλλιεργήσει.
Αλλά ό, τι και να γίνει, είστε μαζί σε αυτό, σύμμαχοι, ψάχνετε τρόπους και εναλλακτικές για να επιτευχθούν οι δικές της προσδοκίες. Είστε δίπλα της, όχι μπροστά της. Θέλουμε το παιδί να αισθάνεται πως δε θα απογοητεύσει ή θα θυμώσει ή θα στεναχωρήσει τους γονείς του αν δεν πετύχει. Στο λάθος του, θέλουμε να νιώθει πως θα είμαστε εκεί να του ψιθυρίσουμε τις εναλλακτικές λύσεις.
Εύχομαι να σας βοήθησα με έναν τρόπο! Μην ξεχνάτε πως εάν δυσκολεύεστε να βρείτε την άκρη του νήματος μεταξύ σας, πολύ βοηθητική κρίνεται η συμβουλευτική γονέων. Πρόκειται για μια διαδικασία που κατευθύνεται από τον Ψυχολόγο. Έχει περισσότερο καθοδηγητικό χαρακτήρα, καθώς παρέχονται συμβουλές, αλλά και ψυχοεκπαίδευση των γονέων πάνω σε ζητήματα που αφορούν στην προσέγγισή τους προς το παιδί, την επικοινωνία μαζί του, και την όσο δυνατόν περισσότερο λειτουργική αντιμετώπιση των καταστάσεων.