efiveia.gr
Ανάπτυξη

Συναισθηματική νοημοσύνη: μπορεί να αναπτυχθεί στην εφηβεία;

Συναισθηματική νοημοσύνη: μπορεί να αναπτυχθεί στην εφηβεία;
Νικολέττα Γεωργίου

Γράφει στο efiveia.gr η Κλινική Ψυχολόγος Νικολέττα Γεωργίου

Η συναισθηματική νοημοσύνη (emotional intelligence ή emotional quotient-EQ) έγινε γνωστή στο ευρύ κοινό το 1995, όταν ο ψυχολόγος και επιστημονικός δημοσιογράφος Ντάνιελ Γκόουλμαν εξέδωσε το ομώνυμο βιβλίο που γνώρισε τεράστια επιτυχία και μεταφράστηκε σε 40 γλώσσες.

Πρόκειται για την ικανότητα του ατόμου να αναγνωρίζει με ακρίβεια τα συναισθήματά του και να τα διαχειρίζεται αποτελεσματικά, μειώνοντας έτσι τη δυσφορία που του προκαλούν τα αρνητικά συναισθήματα και επιτυγχάνοντας ένα καλό επίπεδο λειτουργικότητας και ψυχικής υγείας. Ακόμα, η συναισθηματική νοημοσύνη μάς επιτρέπει να αντιλαμβανόμαστε με σχετική ακρίβεια τα συναισθήματα των άλλων ώστε να διαχειριζόμαστε καλύτερα τις διαπροσωπικές μας σχέσεις και να συνδυάζουμε όλες αυτές τις πληροφορίες σαν οδηγό σκέψης και συμπεριφοράς.

Η βιβλιογραφία δείχνει ότι η συναισθηματική νοημοσύνη είναι καλύτερος δείκτης μακροπρόθεσμης πρόβλεψης για την επιτυχία και την ευτυχία του ατόμου από ό,τι ο δείκτης νοημοσύνης και ο ίδιος ο Γκόουλμαν υποστηρίζει ότι δεν πρόκειται ακριβώς για χαρακτηριστικό προσωπικότητας, αλλά πολύ περισσότερο για μία ικανότητα που μπορεί ο κάθε ένας να καλλιεργήσει, αν το θελήσει. Αυτά είναι πολύ ευχάριστα νέα, αφού ουσιαστικά σημαίνουν ότι οποιοσδήποτε, σε οποιαδήποτε ηλικία θα μπορούσε να “εκπαιδευτεί” έτσι ώστε να καλλιεργήσει και να αναπτύξει τη συναισθηματική του νοημοσύνη, κερδίζοντας με αυτόν τον τρόπο τα οφέλη και τα πλεονεκτήματα που έχει να του δώσει.

Πώς μπορούμε να το κάνουμε αυτό με τους εφήβους μας χωρίς ιδιαίτερο κόπο; Δείτε μερικές ιδέες:

  1. Ονομάστε το συναίσθημα με κάθε ευκαιρία (π.χ «Είμαι πολύ ενθουσιασμένη» ή «Φαντάζομαι ότι αισθάνεσαι θυμό γι’ αυτό που έγινε»).
  1. Βάλτε τα παιδιά στη διαδικασία αναγνώρισης των συναισθημάτων όταν προκύπτουν σχετικές συζητήσεις και περιστατικά (π.χ. «Πώς το κατάλαβες ότι ο μπαμπάς ήταν αγχωμένος;»).
  1. Χρησιμοποιήστε αναφορές από την καθημερινότητα για να συνδέσετε γεγονότα με συναισθήματα (π.χ. «Φαντάζομαι αισθάνθηκες ντροπή όταν…» ή «Υποθέτω ότι οι συμμαθητές σου χάρηκαν όταν…»).
  1. Χρησιμοποιήστε αναφορές από βιβλία ή ταινίες, όπου τα παιδιά μπορούν, με πιο καθαρή και ανεπηρέαστη ματιά, να κατανοήσουν τι συμβαίνει εφόσον δεν τα αφορά προσωπικά (π.χ. «Γιατί νομίζεις ότι ο πρωταγωνιστής διάλεξε να φύγει από τη πόλη του;» ή «Τι νομίζεις ότι τον έκανε να γυρίσει πίσω;»).
  1. Αναζητήστε αποδεκτές λύσεις στα δύσκολα συναισθήματα (π.χ. «Τι θα σε βοηθούσε να ηρεμήσεις, χωρίς να δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα;» ή «Τι σε βοηθάει συνήθως να ξεχαστείς όταν είσαι στενοχωρημένος όπως τώρα;»).

Οι αφορμές στην καθημερινότητά μας για τέτοιου τύπου αναφορές είναι πραγματικά άπειρες! Χρησιμοποιήστε τις, κάντε υπέροχες συζητήσεις με τα παιδιά και βοηθήστε τα να αναπτύξουν τη συναισθηματική τους νοημοσύνη. Θα τους φανεί πολύ χρήσιμη σε όλα τα επίπεδα της ζωής τους.

Διαβάστε επίσης:

Το παιδί που γίνεται έφηβος αλλάζει

efiveia.gr

Τι είναι η περίοδος;

efiveia.gr

Τι είναι η εφηβοφωνία;

efiveia.gr

Τα στάδια της εφηβείας

Νικολέττα Γεωργίου

Πώς να βοηθήσουμε ένα παιδί να βάλει τάξη στο χρόνο του… Τι μας συμβουλεύουν οι παιδοψυχολόγοι

efiveia.gr

Πώς εξηγούνται νευροβιολογικά τα έντονα συναισθηματικά ξεσπάσματα των εφήβων;

Ιωάννα Φερεντίνου

Αφήστε σχόλιο

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com