Επιστροφή στα θρανία. Δυσκολίες προσαρμογής

epistrofi-sta-thrania-diskolies-prosarmogisΓράφει στο efiveia.gr η Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος Αθανασία Κουτσούκου

Για πολλούς ο μήνας Σεπτέμβρης θεωρείται ο δυσκολότερος μήνας του χρόνου!!! Πολλοί μαθητές στο άκουσμα και μόνο του ξεκινήματος του σχολικού έτους, στενοχωριούνται, αγχώνονται, μελαγχολούν… Ωστόσο, για μια ακόμη φορά, ο Σεπτέμβρης έφτασε και οι ξέγνοιαστες ημέρες των διακοπών, τελείωσαν. Μαθητές, αλλά και γονείς επιστρέφουν στο σχολικό πρόγραμμα. Κάθε αρχή και δύσκολη λοιπόν!!!

Τι είναι αυτό άραγε που κάνει τόσο δύσκολο αυτό το ξεκίνημα;

Είναι η πλήρης αποδιοργάνωση του καλοκαιριού. Οι μαθητές όχι μόνο χάνουν την επαφή με το βιβλίο, αλλά και γενικότερα την αίσθηση του προγράμματος. Αλλάζουν οι ώρες που ξυπνούν, κοιμούνται, πολλαπλασιάζεται ο χρόνος χαλάρωσης και διασκέδασης. Πολλές φορές μπορεί να λείπουν για μεγάλα χρονικά διαστήματα και από το σπίτι τους, στο πλαίσιο των καλοκαιρινών διακοπών, καθώς παρατηρείται μεγάλη κίνηση από τα αστικά κέντρα στην περιφέρεια.

Συνυπολογίζοντας όλα τα παραπάνω, συνειδητοποιούμε πως τα ρολόγια των παιδιών αλλά και των γονιών «ξεκουρδίζονται» ή στην καλύτερη περίπτωση, δουλεύουν σε άλλους ρυθμούς…

Είναι δηλαδή κακό να ξεφεύγουν οι μαθητές το καλοκαίρι;

Η αποσύνδεση αυτή από το σχολείο και η μακρά παύση από κάθε δέσμευση κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών, δεν είναι απορριπτέα, αλλά απαραίτητη!!! Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως οι μαθητές είναι παιδιά!!! Κι έχουν κάθε δικαίωμα να διεκδικούν την παιδικότητά τους και να απομακρύνονται γι αυτό το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα μακριά από τις σκληρές σχολικές απαιτήσεις. Ακόμη και οι έφηβοι έχουν αυτή την ανάγκη, αλλά και το δικαίωμα να διεκδικούν το κενό στο καθημερινό τους πρόγραμμα, διεκδικώντας αντίστοιχα τη δική τους επιλογή στην αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου τους.

Οφείλουμε λοιπόν να σεβόμαστε την ανάγκη των μαθητών να διακόπτουν ευχάριστα το σχολικό έτος, χωρίς να τους γεμίζουμε τύψεις για τον χρόνο που χάνουν, ενώ θα μπορούσαν να διαβάζουν και στις διακοπές, γιατί μόνο έτσι δε θα ξεχάσουν αυτά που έμαθαν. Πρέπει εδώ να πούμε, πως καμία έρευνα δεν έχει δείξει πως οι μαθητές που διάβαζαν το καλοκαίρι, απόδωσαν καλύτερα στο σχολείο την επόμενη χρονιά. Αντίθετα, μία πολλή καλή ξεκούραση κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, μπορεί να φέρει καλύτερες αποδόσεις. Η μάθηση δεν είναι κάτι που μπορεί να ξεχαστεί μέσα σε λίγους μήνες.

Το πιο γόνιμο και αυτό που προτείνουν οι ειδικοί, είναι η ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων. Αυτό από τη μία δεν έχει καμία σχέση με το σχολείο και από την άλλη καταφέρνει να κρατά την επαφή του μαθητή με το βιβλίο ζωντανή. Επίσης πολύ βοηθητική κρίνεται μια μικρή επανάληψη λίγες ημέρες πριν αρχίσουν τα σχολεία, ιδίως σε μαθήματα που οι μαθητές παρουσιάζουν δυσκολίες.

Με τους εφήβους βέβαια δεν είμαστε τόσο επιεικείς, καθώς με τις ξένες γλώσσες, αλλά και με την προετοιμασία για τις πανελλήνιες εξετάσεις, φτάνουν να ξεκουράζονται μόνο για ένα μήνα. Βέβαια, ίσως είναι και ακριβώς το χρονικό διάστημα που πρέπει να τους δοθεί, καθώς βρίσκονται σε πολύ παραγωγική φάση και μια παραπάνω παράταση των διακοπών, μπορεί και να τους χαλαρώσει παραπάνω από όσο έπρεπε και θα είναι πιο δύσκολη η επάνοδός τους.

 Η δυσκολία λοιπόν είναι πολύ φυσιολογική, καθώς «ξανακουρδίζεται» το ρολόι των μαθητών, προκειμένου να ενταχθούν στο σχολικό ωράριο. Παράλληλα όμως είναι κυρίως ψυχολογική, καθώς αποχαιρετούν την ξεγνοιασιά και την παντελής απουσία υποχρεώσεων που είχαν μέχρι πριν.

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε να γίνει πιο εύκολη η μετάβαση;

Οι γονείς είναι πολύ σημαντικό να συνειδητοποιήσουν πως αυτός ο χρόνος των καλοκαιρινών διακοπών είναι απαραίτητος για τα παιδιά τους και θα τους «γεμίσει τις μπαταρίες» τους για το χειμώνα. Θα ήταν πολύ φρόνιμο λοιπόν να μην κατηγορούν τα παιδιά τους για το αν και πόσο περνούν καλά. Απλά για να μην απορυθμίζονται τελείως, μπορούν να αναθέτουν μικρές αρμοδιότητες μέσα στο σπίτι ή κάποιες εξωτερικές εργασίες, αλλά με μέτρο.

Ποτέ μα ποτέ μην χρησιμοποιείτε το σχολείο σαν απειλή για τα παιδιά. Εκφράσεις τύπου «γλέντα όσο θες, σε λίγο έρχεται το σχολείο και θα δεις…», δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται. Με αυτόν τον τρόπο δεν καταφέρνουμε τίποτε άλλο, από το να κάνουμε τα παιδιά να αντιμετωπίζουν το σχολείο σαν την αναπόφευκτη τιμωρία τους.

Ας δώσουμε στα παιδιά μας να καταλάβουν την ομορφιά που τους προσφέρει το σχολείο, η μάθηση και η δημιουργικότητα στη ζωή!!! Ας μιλάμε πάντα με αγάπη και σεβασμό για το σχολείο και ας ανυπομονούμε μαζί με τα παιδιά μας να ξεκινήσει το σχολείο σαν μια ακόμη χρονιά γεμάτη γνώσεις και χαρά για το καινούριο κι εκείνο που θα μας πάει ένα σκαλί παραπάνω!!!