Η χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών μέσα στη σχολική χρονιά

Γράφει στο efiveia.gr η Ψυχολόγος Φοίβη Σπέη

Στις μέρες μας παρατηρούμε όλο και περισσότερα παιδιά να ασχολούνται με υπολογιστές και tablet. Συχνά μάλιστα οι μικροί μας φίλοι ξεπερνούν τους ενήλικες στις ικανότητες χειρισμού αυτών. Όμως το γεγονός ότι στα παιδιά αρέσει πολύ να πατάνε τα κουμπιά και να παρακολουθούν με τις ώρες την πολύχρωμη οθόνη,  δεν τα καθιστά έτοιμα να χειριστούν την τεχνολογία αυτή με ωριμότητα και σύνεση. Καλό θα ήταν οι γονείς να περιμένουν έστω έως την προσχολική ηλικία πριν να συστήσουν τα παιδιά τους στα κινητά και τα tablet. Βέβαια μετά την ηλικία των 3 ετών τα παιδιά μπορούν να αποκομίσουν οφέλη από την τεχνολογία, εφόσον όμως η χρήση της αφορά εκπαιδευτικό περιεχόμενο.

Για παράδειγμα, για χρήστες iPad ή iPhone, υπάρχουν πολλές apps που διδάσκουν βασικά μαθηματικά, τις μονάδες μέτρησης, τα χρήματα, τα κλάσματα, γεωγραφία όπως και εργαλεία που σχετίζονται με τη μουσική και τις τέχνες. Γενικά υπάρχουν πολλά παιχνίδια και δραστηριότητες διαθέσιμες που εμπλέκουν τα παιδιά στην καλλιέργεια δεξιοτήτων όπως είναι τα παιχνίδια μνήμης, τα παζλ, τα προβλήματα λογικής και δημιουργικές δραστηριότητες όπως ο σχεδιασμός. Για παιδιά σχολικής ηλικίας ένα smartphone ή ένα tablet μπορεί να προσφέρει ένα επιπλέον επίπεδο γνώσης πέρα από την σχολική τάξη και τα βιβλία, λόγου χάρη πληροφορίες για την κουλτούρα και τον πολιτισμό μιας άλλης χώρας .

Είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να εμπλέκονται ενεργά στην εμπειρία των παιδιών με τις ηλεκτρονικές συσκευές, ειδικά στις μικρότερες ηλικίες. Για παράδειγμα καλό είναι οι συσκευές αυτές να βρίσκονται σε ένα κοινόχρηστο δωμάτιο όπως το σαλόνι και όχι στην κρεβατοκάμαρα του παιδιού.  Επίσης, μπορείτε ως γονείς να βοηθήσετε το παιδί σας να αντλήσει πολλαπλά οφέλη από τις ηλεκτρονικές συσκευές με το να μοιραστείτε την εμπειρία μαζί του. Για παράδειγμα μπορείτε να κάνετε ερωτήσεις ή να συζητήσετε διαφορετικά στοιχεία του παιχνιδιού που του αρέσει.

Οι περισσότεροι ειδικοί προτείνουν η χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών να περιορίζεται στη μισή ώρα τη φορά για παιδιά 4-5 ετών και όχι περισσότερο από μία ώρα για ένα παιδί 6-7 ετών. Όπως μεγαλώνει το παιδί σας, μπορείτε να παραχωρήσετε περισσότερη ελευθερία.

Κλείνοντας, πρέπει να ειπωθεί πως αν και αποδεχόμαστε και αγκαλιάζουμε τα οφέλη της τεχνολογίας, είναι απαραίτητο να βρεθεί μία ισορροπία. Τίποτα δε μπορεί να αντικαταστήσει την εμπειρία ενός βιβλίου ή μιας εκδρομής στην εξοχή. Καλό είναι λοιπόν, κάποιες στιγμές, να κλείνουμε το διακόπτη και να περνάμε αληθινό και ποιοτικό χρόνο με τα παιδιά μας. Ο αληθινός κόσμος είναι ένα σημαντικό μέρος για να αναπτυχθούν οι γνωστικές, γλωσσικές και κοινωνικές δεξιότητες.