- “Η έφηβη κόρη μου προτιμά να βγαίνει έξω μόνη της και μάς μιλά εριστικά” - 4 Ιουνίου 2021
- Τα πρότυπα στην εφηβεία. Πώς τα αντιμετωπίζουν οι γονείς, ώστε αφενός να μην αφήσουν το παιδί τους να παρασυρθεί, αφετέρου να μη βρεθούν “απέναντί” του; - 18 Ιανουαρίου 2021
- Όταν δεν συμφωνούν μεταξύ τους οι γονείς, θα πρέπει να παραμένουν στον γάμο για χάρη των παιδιών; - 18 Δεκεμβρίου 2020
Γράφει στο efiveia.gr η Ψυχολόγος Βασιλική Τσούτσου
Οι ηλεκτρονικές συσκευές έχουν μπει για τα καλά στη ζωή όλων μας. Οι περισσότεροι γονείς εργάζονται μέσω υπολογιστή, και όλοι έχουν κινητό με διάφορες εφαρμογές. Είναι επομένως αναπόφευκτο να μην επηρεαστούν και τα παιδιά. Έτσι ειδικά την περίοδο της εφηβείας η ενασχόληση με τον υπολογιστή και γενικά τις ηλεκτρονικές συσκευές αυξάνεται κατακόρυφα.
Οι έφηβοι στον κόσμο του διαδικτύου ανακαλύπτουν νέους τρόπους διασκέδασης, οι οποίοι είναι ιδιαίτερα εθιστικοί. Ας μην ξεχνάμε ότι πολλά διαδικτυακά παιχνίδια παίζονται με τους ήδη γνωστούς φίλους, οπότε αποτελούν μια συνέχεια της πρωινής επικοινωνίας από το σχολείο. Πέρα από τα παιχνίδια όμως, οι έφηβοι παρακολουθούν σειρές και ταινίες. Οπότε είναι και ένα μέσο ψυχαγωγίας.
Ένα μελανό σημείο στη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών είναι η ώρα που περνάνε τα παιδιά σε αυτές, ιδιαίτερα τις καθημερινές που έχουν υποχρεώσεις. Αυτό που πρέπει να δει ο κάθε γονιός είναι κατά πόσο η χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών επηρεάζει την υγιή ζωή του εφήβου. Αν παραμελεί τα μαθήματά του, αν ξεχνάει να φάει, ή δεν σηκώνεται καν από τον υπολογιστή για να βρεθεί με την υπόλοιπη οικογένεια, αν αμελεί την προσωπική του υγιεινή, αν δεν βγαίνει εκτός σπιτιού με φίλους, αν έχει συνεχή εκνευρισμό, αν δεν κοιμάται επαρκώς, αν δεν έχει κάνενα άλλο ενδιαφέρον και πολλές άλλες εθιστικές συμπεριφορές τότε οι γονείς πρέπει να περιορίσουν την χρήση.
Ένας καλός τρόπος είναι να υπάρχει ένα συμφωνημένο πρόγραμμα με το παιδί για τη χρήση τις καθημερινές και τα σαββατοκύριακα. Σε αυτό το πρόγραμμα είναι σημαντικό να ορίζεται η ώρα έναρξης και η ώρα λήξης της χρήσης όλων των ηλεκτρονικών συσκευών. Το πώς θα κατανείμει τις ώρες το παιδί, μπορεί να το αποφασίσει μόνο του. Για παράδειγμα, αν οι γονείς επιτρέπουν 3 ώρες συνολικά, το παιδί μπορεί να διαλέξει αν θα τις χρησιμοποιήσει μαζεμένες ή όχι.
Σαφώς, οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν τι παιχνίδια παίζει το παιδί τους και να με ποιους. Μπορούν λοιπόν να περάσουν έτσι και δημιουργικό χρόνο μαζί με τον έφηβο που θα τους εξηγήσει πώς παίζεται το κάθε παιχνίδι. Έτσι, δίνουν το χώρο στον έφηβο να τους μιλήσει αν νιώθει ότι κάτι δεν πάει καλά παίζοντας ένα παιχνίδι.
Επίσης, πέρα από το κινητό τηλέφωνο, καλό είναι οι υπόλοιπες ηλεκτρονικές συσκευές να βρίσκονται σε κοινόχρηστους χώρους και όχι στο δωμάτιο του παιδιού.
Οι γονείς πρέπει να έχουν υπόψη τους τη γενική εικόνα του παιδιού και να μην αποδίδουν όλες τις δυσλειτουργικές συμπεριφορές στη χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών. Ένας έφηβος που έχει καλή κοινωνική ζωή, ενδιαφέρον για τα μαθήματα, ασκείται αρκετά, δεν θα έχει τόση ανάγκη τη διαρκή χρήση του υπολογιστή. Αντίθετα, ένας έφηβος που δεν έχει ενδιαφέροντα και κίνητρα για τη ζωή του, θα χρησιμοποιήσει περισσότερο τον υπολογιστή ώστε να καλύψει τα κενά.
Ο ρόλος των γονέων είναι να αφουγκράζεται τις ανάγκες του παιδιού. Επομένως, λέμε ναι στη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών, εφόσον είναι μέρος μιας λειτουργικής ζωής, και όχι υποκατάστατο.