- Ο/Η έφηβός/-ή μου ζητά να κάνει τατουάζ. Τι να κάνω; - 25 Ιουνίου 2024
- Πώς να αντιμετωπίσω τους/τις εφήβους/-ες μου όταν τσακώνονται μεταξύ τους; - 17 Απριλίου 2024
- Πώς να μιλήσω στον/στην έφηβό/-ή μου χωρίς να χάσω την ψυχραιμία μου και να αρχίσω να φωνάζω; - 15 Μαρτίου 2024
Ερώτημα αναγνώστριας
Καλησπέρα. Ο γιος μου είναι 14 χρονών. Από το δημοτικό πήγαινε Μπάσκετ. Φέτος ξεκίνησε και επειδή ο προπονητής του τον είχε για τον πιο μικρό της ομάδας, δεν τον έβαζε να πολύ παίξει στους αγώνες και τον είχε για όλες τις δουλειές, το πήρε πολύ κατάκαρδα και αισθανόταν πολύ μειονεκτικά και ότι δεν είναι καλός γι’ αυτό δεν παίζει, σταμάτησε. Αλλά τώρα ασχολείται μόνο με ένα κινητό και playstation. Δεν ξέρω πώς να τον πείσω να πάει να γυμνάζεται πάλι. Ευχαριστώ πολύ.
Απαντά η Κλινική Ψυχολόγος Βέρα Αδαμοπούλου
Υπάρχουν τόσα πολλά οφέλη του αθλητισμού στην παιδική και εφηβική ηλικία, συμπεριλαμβανομένων της ενίσχυσης της σωματικής υγείας και της ανάπτυξης στις κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες. Ωστόσο, σύμφωνα με την Εθνική Συμμαχία για τον Αθλητισμό Νέων το 70% τα παρατάει μέχρι και τα 13 έτη καθώς σταματάει να είναι διασκεδαστικό.
Η πίεση από τους ενήλικες – γονείς ή προπονητές – είναι ένας σημαντικός παράγοντας που κάνει τα παιδιά να θέλουν να σταματήσουν τον αθλητισμό. Η κουλτούρα μας δεν υποστηρίζει πλέον τους έφηβους που παίζουν για διασκέδαση. Η ανάγκη να μεγαλώνουμε «επιτυχημένα» παιδιά σημαίνει ότι περιμένουμε από αυτά να είναι τα καλύτερα. Εάν δεν είναι, τα ενθαρρύνουμε να επικεντρωθούν σε τομείς όπου μπορούν να διαπρέψουν.
Δυστυχώς, αυτή η στάση έχει ως αποτέλεσμα πολλά παιδιά να χάνουν κρίσιμες δεξιότητες ζωής που μπορούν να αναπτυχθούν από τη συμμετοχή σε μια αθλητική ομάδα – και αυτές μπορεί να είναι ακόμη πιο σημαντικές για τα κορίτσια. Τα αθλήματα και ιδιαίτερα τα ομαδικά, τείνουν να προσφέρουν στις έφηβες γνώσεις που διαφορετικά δυσκολεύονται να αποκτήσουν, όπως η ανθεκτικότητα, η σκληρότητα, η ομαδικότητα, η ηγεσία, κ.ά.
Αυτή η επιθυμία τους για απόσυρση, ωστόσο, συχνά αφήνει τους γονείς να αναρωτιούνται αν το παιδί τους θα παραιτείται πάντα όταν τα πράγματα δυσκολεύουν.
Ο καλύτερος τρόπος για να αποφύγετε την ανάγκη του για διακοπή είναι να προετοιμάσετε το παιδί σας προτού εγγραφεί σε ένα νέο άθλημα.
Συζητήστε εκ των προτέρων για το είδος της δέσμευσης που θα χρειαστεί. Για παράδειγμα, χρειάζεται να προπονείται όλη τη σεζόν, ή έναν ορισμένο αριθμό εβδομάδων/μηνών. Και φυσικά, οι τραυματισμοί μπορεί να σημαίνουν την ανάγκη να σταματήσει ή τουλάχιστον να κάνει ένα διάλειμμα για επούλωση.
Σε περίπτωση που βρίσκεστε ήδη σε μια κατάσταση όπου το παιδί σας θέλει να τα παρατήσει:
1. Το πρώτο σας μέλημα είναι να διερευνήσετε τι κρύβεται πίσω από αυτό το κίνητρο. Αποφύγετε να ρωτήσετε «Γιατί;» καθώς πιθανότατα να σας απαντήσει «Δεν ξέρω», «Δεν μου αρέσει πια». Αντίθετα, επιλέξτε μια ώρα και ένα μέρος που είναι άνετο για εκείνον και δοκιμάστε:
- Σε πληγώνει κάποιος, σωματικά ή συναισθηματικά;
- Φάνηκες πολύ ενθουσιασμένος όταν εγγράφηκες για πρώτη φορά. Τι άλλαξε;
- Έχεις απογοητευτεί από την απόδοση σου ή από την ομάδα;
- Πως πιστεύεις πως θα ένιωθε ο προπονητής ή οι συμπαίκτες σου αν έφευγες από την ομάδα;
- Υπάρχει κάτι άλλο που θα προτιμούσες να κάνεις;
- Θα ήθελες να παίξεις το ίδιο άθλημα, αλλά σε διαφορετική ομάδα;
- Θα ήθελες να συνεχίσεις να μαθαίνεις αυτό το άθλημα, απλώς όχι τώρα;
- Θα ήθελες να δοκιμάσεις ένα παρόμοιο άθλημα;
2. Παρακολουθήστε μια προπόνηση. Μπορεί να αποκτήσετε μια καλύτερη αίσθηση του τι συμβαίνει παρατηρώντας μόνοι σας. Επίσης, μπορείτε να προσεγγίσετε τον προπονητή ώστε να ενημερωθείτε για τις δυσκολίες που έχει αντιληφθεί εκείνος.
Μόλις έχετε μια γενική αίσθηση του λόγου για τον οποίο θέλει να σταματήσει, το επόμενο βήμα είναι να τον εμπλέξετε στην διαδικασία επίλυσης προβλημάτων.
3. Ζητήστε από τον έφηβό σας να εντοπίσει το πρόβλημα και να μοιραστεί μαζί σας το τι θα μπορούσε να κάνει ώστε να βελτιώσει την εμπειρία του. Αν χρειαστεί, βοηθήστε τον να προσεγγίσει τον προπονητή του για ένα πρόβλημα ή να μιλήσει για τον εαυτό του.
4. Επικοινωνήστε με τον προπονητή ώστε να συνεργαστείτε και να επιλύσετε το πρόβλημα. Είναι σημαντικό τόσο για τους ενήλικες όσο και για τα παιδιά να είναι ρεαλιστές σχετικά με το επίπεδο δεξιοτήτων τους σε ένα άθλημα.
- Εάν το ζήτημα σχετίζεται με δεξιότητες, δοκιμάστε να δημιουργήσετε ένα πλάνο σε συνεργασία με τον προπονητή και τον έφηβό σας που να υποστηρίζει την βελτίωση των ικανοτήτων του στο παιχνίδι.
- Εάν φαίνεται ότι κινδυνεύει από εξάντληση, ένα διάλειμμα θα μπορούσε να βοηθήσει να επαναφορτίσει τις μπαταρίες του και να επιστρέψει ανανεωμένος σε αυτό που αγαπάει.
- Εάν το να το σταματήσει είναι πραγματικά η σωστή κίνηση – λόγω βαθμών ή υγείας – επαινέστε τον που γνωρίζει τον εαυτό του αρκετά καλά ώστε να πάρει μια δύσκολη απόφαση.
5. Σεβαστείτε τον χρόνο του. Υπενθυμίστε του ότι μπορεί να προσπαθήσει ξανά αργότερα αν το θέλει ή να αναζητήσει μια λιγότερο ανταγωνιστική ομάδα, για παράδειγμα, ή ένα ατομικό άθλημα.
Η συμμετοχή σε αθλήματα μπορεί να είναι πολύ θετική εμπειρία. Ωστόσο, είναι φυσικό μέρος της μαθησιακής διαδικασίας για τα παιδιά να πειραματίζονται δοκιμάζοντας νέα πράγματα. Δεν θα το κάνουν όμως αν αισθάνονται ότι αναλαμβάνουν μια ισόβια δέσμευση κάθε φορά.
Η κατανόηση των κινήτρων του παιδιού σας θα σας βοηθήσει να πάρετε τη σωστή απόφαση μαζί. Να θυμάστε ότι η διακοπή μιας συγκεκριμένης δραστηριότητας δεν ισοδυναμεί με αποτυχία.