preloader

Το junk food στην εφηβεία

to-junk-food-stin-efiveiaΓράφει στο efiveia.gr η Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Εύα Ζήκου

Η εφηβεία, αποτελεί μία χρονική περίοδο στη ζωή ενός ανθρώπου, κατά τη διάρκεια της οποίας το παιδί, επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό, από τη μόδα, το ίντερνετ, τους συνομηλίκους του και αλλάζει απότομα γεύσεις, ιδέες, απόψεις.

Μία διατροφική ειδίκευση και ένας υγιεινός τρόπος διατροφής που έχει ξεκινήσει από τη παιδική ηλικία θωρακίζει κατά πολύ τη διατροφική εξέλιξή του παιδιού. Άλλωστε, όταν ένα παιδί έχει υιοθετήσει με τη συμβολή της οικογένειάς του σωστές διατροφικές συνήθειες, δύσκολα παρεκκλίνει από αυτό το μοντέλο διατροφής. Ωστόσο, η ανάγκη του παιδιού να ταιριάξει και να ενσωματωθεί σε μία παρέα, μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα ακόμα και την αλλαγή των διατροφικών του συνηθειών.

Αυτό που πρέπει να κάνουν οι γονείς είναι να βρουν με τη συμβουλή ενός διαιτολόγου ασφαλείς επιλογές διατροφής για όταν ο έφηβος τρώει εκτός σπιτιού.

Ο όρος fast food αναφέρεται σε είδη τροφίμων των οποίων ο τρόπος παρασκευής είναι ταχύτατος και σε πολλές των περιπτώσεων όχι και τόσο ποιοτικός.

Το δυστύχημα είναι ότι αυτές τις τροφές δεν τις προτιμούν μόνο οι εργαζόμενοι ενήλικες αλλά και τα παιδιά. Έρευνες του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) έδειξαν ότι τα παιδιά τρώνε σε εστιατόρια  τύπου fast food  σε ποσοστό 7-42% τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα.  Τα γεύματα τύπου fast food είναι πλούσια σε θερμίδες, λίπος (ιδιαίτερα κορεσμένο λίπος), χοληστερόλη, αλάτι και ζάχαρη ενώ είναι φτωχά σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία.  Ένα συνηθισμένο γεύμα fast food έχει υψηλή ενεργειακή πυκνότητα (δηλαδή μια μικρή ποσότητα τροφίμου αποδίδει πολλές θερμίδες).

Εκτός από την παχυσαρκία, τα τρόφιμα αυτά μπορούν να συμβάλλουν, μέσω των συστατικών που περιέχουν, στην εμφάνιση νοσημάτων όπως ο διαβήτης τύπου 2, υπέρτασης και υπερλιπιδαιμιών.

Επιστήμονες έχουν αποδείξει ότι ο συγκεκριμένος τρόπος διατροφής σε πρώιμες ηλικίες στους ανθρώπους, μπορεί να καθορίσει την μετέπειτα εξέλιξη τους και να υπάρξει σοβαρός κίνδυνος εμφάνισης παχυσαρκίας και καρδιαγγειακών παθήσεων.

Η διατροφή κατά την εφηβική ηλικία έχει ιδιαίτερη βαρύτητα και σημαντικούς στόχους, όπως η καθημερινή πλήρωση  θρεπτικών συστατικών για την επίτευξη της φυσιολογικής εφηβικής ανάπτυξης και της καθημερινής εφηβικής δραστηριότητας, η  πρόληψη καταστάσεων κατά την εφηβική ηλικία (σιδηροπενική αναιμία, οδοντική τερηδόνα), αλλά και η πρόληψη παθολογικών καταστάσεων κατά την ενήλικο ζωή (οστεοπόρωση, υπέρταση, καρδιαγγειακή νόσος, καρκινογένεση, παχυσαρκία).

Παρά τη μεγάλη σημασία της διατροφής κατά την εφηβική ηλικία, οι έφηβοι συνήθως δεν διατρέφονται σωστά. Δεν έχουν όρεξη να  φάνε πρωινό, καταναλώνουν ενδιάμεσα γεύματα αμφιβόλου διατροφικής αξίας (σνάκς, σοκολάτες, πατατάκια, τυρόπιτες), τρώνε συχνά εκτός σπιτιού πολυθερμιδικά «πρόχειρα γεύματα» (fastfood) και η διατροφή τους υπολείπεται σε σίδηρο, ασβέστιο και φυτικές ίνες. Μπορεί ακόμη να ακολουθήσουν «επικίνδυνες» δίαιτες (κορίτσια) ή να χρησιμοποιήσουν επικίνδυνα συμπληρώματα (αγόρια).

Για να επιτύχει οποιαδήποτε παρέμβαση στην ηλικία αυτή, είναι σημαντικό να γίνονται προτάσεις, χωρίς όμως να επιβάλλονται εάν δεν υπάρχει συνεργασία από τον έφηβο. Η συμμετοχή όλης της οικογένειας στην προσπάθεια υιοθέτησης ενός ισορροπημένου διατροφικού προγράμματος είναι καθοριστικής σημασίας. Άλλωστε, δεν θεωρούνται όλες οι επιλογές εκτός σπιτιού κακής ποιότητας. Ένα σουβλάκι με καλαμάκι και αλάδωτη πίτα ή ένα μπέργκερ με ψωμί ολικής ή ακόμα και ένα σάντουιτς μπορούν να ενταχθούν στο διατροφή ενός εφήβου που θέλει να τρώει έξω με την παρέα του.