Πως ο εθελοντισμός βοηθάει στην ψυχολογία των εφήβων

Γράφει στο efiveia.gr η Σταυρούλα Γεωργακοπούλου, Ψυχολόγος με Ειδίκευση στη Γνωσιακή- Συμπεριφορική θεραπεία και τον Εθισμό στο διαδίκτυο, Υπεύθυνη Διεύθυνσης site Ψυχολογίας Psychopedia.gr

Σε μια κοινωνία που εστιάζει στην επιβράβευση των επιτυχιών, όπου απαιτείται από σχεδόν κάθε έφηβο να είναι ο καλύτερος, δίνεται βάση περισσότερο στο τι δεν έχει παρά στο τι έχει πετύχει μέχρι τώρα. Ο εθελοντισμός σε δραστηριότητες της κοινωνίας είναι εξαιρετικά σημαντικός και αν ενθαρρύνουμε από μικρή ηλικία προς αυτόν το παιδί θα μπορέσει να μάθει πως μπορεί να αντλεί ικανοποίηση με το να βοηθά άτομα που έχουν ανάγκη.

Παρόλο που ο εθελοντισμός κάποιες φορές είναι μέρος σχολικών δραστηριοτήτων, χρειάζεται να τον μεταδώσουμε ως αξία που εκτιμάται πραγματικά και διεξάγεται με πάθος.

Τα θετικά εθελοντισμού στους εφήβους είναι:

  • Διευρύνει την κατανόηση ως προς το πώς ζουν άλλοι άνθρωποι.
  • Δίνει μια νέα οπτική του κόσμου και των προβλημάτων που υπάρχουν. Με το να βοηθούν άτομα που έχουν ανάγκη συνειδητοποιούν τις δικές τους ευλογίες.
  • Δείχνει πόσο δύσκολα δουλεύουν οι άνθρωποι για να λύσουν τα προβλήματα τους.
  • Η εθελοντική προσπάθεια δίνει ελπίδα στους ανθρώπους που έχουν ανάγκη.
  • Μαθαίνουν καλύτερα τον εαυτό τους και τους άλλους.
  • Ενδυναμώνουν το βιογραφικό τους.
  • Διδάσκονται νέες δεξιότητες (Γλώσσα, διαπροσωπικές και επικοινωνιακές δεξιότητες, διαχείριση χρόνου, ανάληψη αποφάσεων, ηγεσία).
  • Διευρύνουν τις κοινωνικές τους ομάδες έξω από το σχολείο.
  • Έρχονται κοντά σε ανθρώπους με παρόμοιο τρόπο σκέψης. Πολλές φιλίες που ξεκινούν από εθελοντικούς οργανισμούς έχουν διατηρηθεί εφ’ όρου ζωής.
  • Ξεπερνούν μια απώλεια
  • Βελτιώνουν την πεσμένη τους διάθεση και τη βαρεμάρα.

Ο συνεχιζόμενος εθελοντισμός δεν δείχνει μια απλή συμμετοχή σε μια δραστηριότητα αλλά ότι μας ενδιαφέρει πραγματικά να αλλάξουμε τον κόσμο.

Πώς επιλέγουμε την κατάλληλη εθελοντική δραστηριότητα;

Η επιλογή της κατάλληλης εθελοντικής δραστηριότητας επηρεάζει τον έφηβο στο πως ο ίδιος αλληλεπιδρά με αυτή και δεσμεύεται προς αυτή.

Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται:

  • Στις ικανότητες που έχει ο έφηβος
  • Στα ενδιαφέροντα που έχει ο έφηβος
  • Στην τοποθεσία της εθελοντικής δραστηριότητας
  • Στο χρόνο που χρειάζεται να δεσμεύσει ο έφηβος για την εθελοντική δραστηριότητα
  • Στο χαρακτήρα του προσωπικού της εθελοντικής δραστηριότητας

Ο συνδυασμός των ενδιαφερόντων του εφήβου και ο χρόνος δέσμευσης είναι τα πιο σημαντικά στο να συνεχίσει ο έφηβος για αρκετό χρονικό διάστημα την εθελοντική δραστηριότητα.

Σημαντική είναι και η συμμετοχή του γονέα ως παράδειγμα, έστω περιστασιακά ώστε ο έφηβος να δει πιο θερμά την εθελοντική δραστηριότητα.