Οργάνωση διαβάσματος

Γράφει στο efiveia.gr η Ψυχολόγος Βασιλική Τσούτσου

Τη σημερινή εποχή τα παιδιά έχουν πολλές δραστηριότητες. Η καθημερινότητα μοιάζει με αγώνα δρόμου, με τους γονείς να προσπαθούν να χωρέσουν όσα περισσότερα μπορούν στις απογευματινές ώρες. Μέσα σε αυτές τις ώρες, η μελέτη των παιδιών είναι μια σημαντική υποχρέωση που πρέπει να βγει εις πέρας.  Πώς μπορούν τα παιδιά να οργανώσουν το χρόνο τους λειτουργικά, ώστε να μην προκαλείται άγχος και κούραση από το καθημερινό διάβασμα;

Κάποιες εύκολες συμβουλές μπορεί να βοηθήσουν.

1.       Καταγραφή δραστηριοτήτων και υποχρεώσεων.

Το γνωστό «πρόγραμμα» λειτουργεί  πολύ καλά για την γνώση των υποχρεώσεων που έχει το παιδί. Τι μαθήματα έχω για διάβασμα; Τι δραστηριότητες έχω σήμερα; Το πρόγραμμα πρέπει να είναι σε ορατό και μόνιμο σημείο στο χώρο που διαβάζει το παιδί.

2.       Προγραμματισμός των πάντων.

Μέσα στο πρόγραμμα του απογεύματος είναι καλό να εντάσσουμε όλες τις δραστηριότητες.  Το φαγητό , η χαλάρωση, το παιχνίδι, η ώρα του υπολογιστή ή της τηλεόρασης είναι σημαντικό να είναι μέσα στο πρόγραμμα γιατί δίνει τη ρεαλιστική διάσταση του χρόνου. Οι παραπάνω δραστηριότητες είναι απαραίτητες να συμβούν στη διάρκεια του απογεύματος για τα παιδιά όλων των ηλικιών. Αν δεν τις εντάξουν τα παιδιά στο πρόγραμμά τους θα νομίζουν ότι έχουν περισσότερο χρόνο για διάβασμα.

3.       Προβλέπω …

Οι στόχοι του διαβάσματος πρέπει να έχουν ανταπόκριση στην πραγματικότητα. Αν το παιδί στη διάρκεια του απογεύματος έχει κάποια δραστηριότητα που το απασχολεί συνολικά 2 ώρες, και την επόμενη μέρα στο σχολείο έχει πολλά μαθήματα για διάβασμα, μάλλον θα κουραστεί, θα αγχωθεί και θα κοιμηθεί και πιο αργά. Είναι καλό τα μαθήματα που δεν εξαρτώνται από την προηγούμενη μέρα, να τα διαβάζει το παιδί κάποιο απόγευμα που έχει περισσότερο ελεύθερο χρόνο ή το Σαββατοκύριακο.

4.       Διώχνω την αναβλητικότητα…

Το παιδί είναι σημαντικό να εκπαιδεύεται από νωρίς στην τήρηση του προγράμματος. Ήδη από την προσχολική ηλικία τα παιδιά πρέπει να έχουν κατακτήσει δεξιότητες όπως η αυτονομία και η υπευθυνότητα. Το «άστο για αργότερα» οδηγεί σε συσσώρευση των υποχρεώσεων τις οποίες όταν καλείται να αντιμετωπίσει το παιδί θα του φαίνονται «βουνό».

5.       Ψυχολογική ενδυνάμωση.

Η ψυχολογία του παιδιού έχει πρωταρχικό ρόλο στην προσπάθειά του να οργανωθεί. Κάθε μικρό επίτευγμα αξίζει να έχει επιβράβευση. Δεν είναι αυτονόητο για όλα τα παιδιά ότι θα διαβάζουν σωστά όλα τα μαθήματά τους. Ειδικά τα παιδιά που δυσκολεύονται στην διαχείριση του χρόνου τους έχουν περισσότερη ανάγκη από αποδοχή για ό,τι δύσκολο καταφέρνουν. Αξίζουν λοιπόν να ακούσου ένα μπράβο στο τέλος της ημέρας, από τους γονείς. Αυτό βοηθάει στο να πιστεύουν τα παιδιά στον εαυτό τους και να συνεχίσουν να οργανώνουν τον χρόνο τους!

Οργάνωση λοιπόν για να είναι η καθημερινότητα πιο ευχάριστη και διαχειρίσιμη!