Οδηγός υγιεινής διατροφής για εφήβους

odigos-igiinis-diatrofis-gia-efivousΗ εφηβεία θεωρείται από τις πιο σημαντικές περιόδους της ζωής του ατόμου για πολλούς λόγους. Ένας από τους κυριότερους, είναι οι βασικές αλλαγές που συμβαίνουν στο σώμα του εφήβου, αλλαγές που σε συνδυασμό με μια ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή μπορούν να ωφελήσουν σε μεγάλο βαθμό την ομαλή μετάβαση από την παιδική στην ενήλικη ζωή. Επιπλέον, η υιοθέτηση σωστών διατροφικών συνήθειών κατά τη νεαρή ηλικία, μπορεί να συμβάλλει σε μια καλύτερη υγεία κατά τη μετέπειτα ενήλικη περίοδο, καθώς και να μειώσει την πιθανότητα εμφάνισης σημαντικών παθήσεων, όπως τα καρδιαγγειακά νοσήματα, η χοληστερίνη και η παχυσαρκία. Μαθαίνοντας, επομένως, ο έφηβος να κάνει καλύτερες διατροφικές επιλογές χαρίζει ένα πολύτιμο δώρο στον εαυτό του. Ας δούμε παρακάτω ορισμένες προτάσεις για το πώς μπορούν να τεθούν από νωρίς οι σωστές βάσεις.

Πρωινό γεύμα 

Η παράλειψη γευμάτων με σκοπό την πρόσληψη λιγότερων θερμίδων, στην πραγματικότητα δε βοηθά ούτε στη μείωση του βάρους ούτε στην καλύτερη υγεία γενικότερα, καθώς ο οργανισμός στερείται σημαντικά θρεπτικά συστατικά. Ειδικά το πρωινό γεύμα χρειάζεται να είναι πλούσιο γιατί, πρώτον, τροφοδοτεί τον έφηβο με την απαραίτητη ενέργεια και, δεύτερον, τον εφοδιάζει με πολύτιμες βιταμίνες και ιχνοστοιχεία, συμμάχους της καλής υγείας.

Υγιεινά σνακ

Η αποφυγή τροφίμων που διακρίνονται για την υψηλή θερμιδική τους αξία και την ταυτόχρονη χαμηλή τους θρεπτική αξία, είναι βαρύνουσας σημασίας. Για παράδειγμα, αναψυκτικά, γλυκά, σοκολάτες, κέικ, μπισκότα, πατατάκια αποτελούν τροφές πλούσιες σε κορεσμένα ή κακά λιπαρά, έναν από τους βασικότερους παράγοντες εμφάνισης της χοληστερίνης. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι παθήσεις όπως η χοληστερίνη, δεν κάνουν διακρίσεις και μπορεί να παρουσιαστούν ακόμη και στην εφηβική ηλικία. Η αντικατάστασή τους με πιο υγιεινά σνακ, όπως οι μπάρες δημητριακών, τα μάφιν ολικής άλεσης, τα αποξηραμένα ή φρέσκα φρούτα, οι ξηροί καρποί συνιστούν υγιεινές και γευστικές διατροφικές επιλογές, εμπλουτίζοντας παράλληλα τον οργανισμό με τα θρεπτικά στοιχεία που χρειάζεται.

Φρούτα και λαχανικά

Πρόκειται για μια πολύ σημαντική κατηγορία τροφίμων, η οποία είναι σημαντικό να καταλαμβάνει το μεγαλύτερος μέρος της καθημερινής διατροφής. Η αξία της  έγκειται στην υψηλή της περιεκτικότητα σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία, τα οποία ο οργανισμός έχει περισσότερο ανάγκη ιδιαίτερα κατά την εφηβική περίοδο. Ο έφηβος πρέπει να καταναλώνει ποικιλία φρούτων και λαχανικών, ιδανικά πέντε μερίδες τη μέρα, με στόχο την πρόσληψη των απαραίτητων συστατικών στοιχείων για την ανάπτυξή του.

Ενυδάτωση

Η ενυδάτωση είναι ωφέλιμη στον οργανισμό, γι’ αυτό ενδείκνυται να καταναλώνονται 6 – 8 ποτήρια υγρών καθημερινά. Η κατανάλωση υγρών μπορεί να περιλαμβάνει νερό, γάλα με χαμηλά λιπαρά, χυμούς φρούτων (για παράδειγμα,  ένα δυναμωτικό smoothie που να περιλαμβάνει ποικιλία φρούτων). Αντίθετα, τα αναψυκτικά είναι προτιμότερο να μην καταναλώνονται σε μεγάλες ποσότητες, γιατί ενώ μειώνουν το αίσθημα της δίψας, στην πραγματικότητα διαθέτουν υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη και δεν προσφέρουν ουσιαστική ενυδάτωση.