O θετικός τρόπος σκέψης και η συμβολή του στην επιτυχία κατά την διάρκεια των εξετάσεων. Και όχι μόνο…

Γράφει στο efiveia.gr  η Σύμβουλος Προσωπικής Ανάπτυξης (Life Coach) και Σταδιοδρομίας- Εκπαιδευτικός Μαρία Χαριτοπούλου

Η περίοδος των εξετάσεων είναι μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδος για εφήβους και γονείς με άγχος, εντάσεις και συγκρούσεις. Το άγχος έως ενός σημείου μπορεί να είναι δημιουργικό και μας κινητοποιεί να δράσουμε. Ωστόσο, όταν μας κατακλύζει και  μας ακινητοποιεί, γίνεται παθολογικό και μας εμποδίζει από το να είμαστε λειτουργικοί στην καθημερινότητά μας.

Ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα επηρεάζει και την συμπεριφορά μας και την στάση μας απέναντι σε αυτά. Ο αρνητικός τρόπος σκέψη μας δημιουργεί περισσότερο άγχος και αγωνία, μας οδηγεί στην απογοήτευση και αποτυχία. Ο θετικός τρόπος σκέψης μας δημιουργεί θετικά συναισθήματα, νιώθουμε περισσότερη εμπιστοσύνη στον εαυτό μας, είμαστε πιο αισιόδοξοι και παραγωγικοί.

Ο γονιός μπορεί να συμβάλλει αποτελεσματικά στο να υιοθετήσει ο έφηβος ένα θετικό τρόπο σκέψης, μια δεξιότητα  που θα του φανεί χρήσιμη και στο υπόλοιπο της ζωής του.

Έτσι, λοιπόν, οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν τους εφήβους να εντοπίσουν τις αρνητικές σκέψεις τους και να τις αντικαταστήσουν με θετικές και αισιόδοξες σκέψεις, που όμως θα είναι ρεαλιστικές και θα ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα π. χ  η σκέψη «Ποτέ δεν τα καταφέρνω»  είναι μη ρεαλιστική καθώς υπάρχουν εκατοντάδες πράγματα που έχουμε καταφέρει στη ζωή μας. Μια αναγνώριση των επιτυχιών μπορεί να συμβάλλει σε μια θετικότερη στάση π. χ «Έχω κερδίσει σε αγώνες»,  ή «’Έχω πάρει πολύ καλή θέση σε διαγωνισμό ζωγραφικής» ή «Έχω κερδίσει την εμπιστοσύνη των φίλων μου.»

Επίσης η σκέψη «Οφείλω να είμαι τέλειος» δεν είναι μια ρεαλιστική , θετική σκέψη καθώς κανείς δεν είναι τέλειος και σε περίπτωση αποτυχίας, εντείνεται η απογοήτευση και το αίσθημα της αποτυχίας. Αντίθετα η σκέψη «Κάνω το καλύτερο που μπορώ» είναι μια ρεαλιστική δήλωση, αναγνωρίζω την προσπάθεια μου και έχω πίστη στον εαυτό μου ότι θα προσπαθήσω για το καλύτερο, χωρίς να με κατηγορώ.

Ακολουθεί ένας ενδεικτικός πίνακας που δείχνει πως οι αρνητικές σκέψεις  μπορούν να αντικατασταθούν με θετικές.

ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
ΘΕΤΙΚΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
 Ποτέ δεν τα καταφέρνω  Tα έχω καταφέρει σε πολλές περιπτώσεις
 Πρέπει να επιτύχω  Θέλω να επιτύχω / Έχω στόχους
 Θα αποτύχω  Κάνω το καλύτερο που μπορώ και επιτυγχάνω / Με εμπιστεύομαι
 Πρέπει  να είμαι τέλειος  Κανείς δεν είναι τέλειος / Κάνω το καλύτερο που μπορώ
 Δεν θα δώσω εξετάσεις / Δεν θα διαβάσω / Θα τα παρατήσω  Είναι μια πρόκληση και θα βγω σίγουρα κερδισμένος καθώς θα έχω γνώση και εμπειρία / Κάνω το καλύτερο που μπορώ και πάω να αποκτήσω εμπειρία
 Θα τα χάσω / Θα φοβηθώ / Θα αγχωθώ  Αν φοβηθώ, το διαχειρίζομαι / Κρατώ την ψυχραιμία μου / Εφαρμόζω τεχνικές χαλάρωσης / Κάνω θετικές σκέψεις
 Αν αποτύχω, δεν θα με θέλει κανείς Έχω συμπαράσταση από γονείς  και φίλους σε περίπτωση αποτυχίας / Οι αγαπημένοι μου άνθρωποι με αγαπούν / Η αξία μου δεν εξαρτάται από τις εξετάσεις
 Αν αποτύχω, δεν  θα έχω άλλη ευκαιρία  Υπάρχουν και άλλες ευκαιρίες / Έχω και άλλες εναλλακτικές
 Αν αποτύχω, θα είμαι αποτυχημένος  Έχω κερδίσει σε εμπειρία και την αξιοποιώ / Σκέφτομαι επιτυχημένους ανθρώπους που στην αρχή της καριέρας τους είχαν αποτύχει όπως ο Steve Jobs

Η επιτυχία στις εξετάσεις είναι σημαντική  αλλά δεν εξασφαλίζει σίγουρη επαγγελματική επιτυχία, ούτε εξασφαλίζει μια ευτυχισμένη και αρμονική ζωή . Σίγουρα όμως μπορεί να αποτελέσει μια ευκαιρία να έρθετε πιο κοντά στον έφηβο και να τον διευκολύνετε να αναπτύξει δεξιότητες που θα του φανούν χρήσιμες καθώς πολλές φορές θα κληθεί να δώσει διαφορετικού τύπου εξετάσεις και να αντιμετωπίσει  τις δυσκολίες και προκλήσεις  της ζωής.