Ο γιος μου “μεταλλάσσεται” και έχει παραμελήσει εντελώς τις υποχρεώσεις του

Ερώτημα αναγνώστριας:

Γεια σας είμαι μαμά με γιο στην εφηβεία. Όλα άρχισαν ξαφνικά να αλλάζουν, το παιδί μου να μεταλλάσσεται, να αντιδρά χωρίς λόγο, να μας απαξιώνει όλους στο σπίτι και κυρίως εμένα, να μιλάει πολύ άσχημα και να παραμελεί εντελώς τα μαθήματα του. Ο μέχρι τώρα άριστος μαθητής με το που μπήκε στο Γυμνάσιο λες και πάτησε ένα κουμπί αδιαφορίας και δε φτάνει αυτό προσπαθεί με κάθε τρόπο να δημιουργεί θέμα στη τάξη προκειμένου να γίνει το επίκεντρο – σύμφωνα με τους Καθηγητές του. Όσο και να μιλάμε, όσο και να υπόσχεται ότι θα επανέλθει τίποτα λόγια μόνο. Οι συνέπειες της αδιαφορίας του τον βάζουν για λίγο στη θέση του και μετά ξανά τα ίδια. Τώρα λοιπόν που έρχεται η βαθμολογία Τετραμήνου πραγματικά δε ξέρουμε τι  πρέπει να κάνουμε μήπως και ταρακουνηθεί. Σκεφτόμαστε κόβονται κινητά, κόβονται προπονήσεις, κόβονται βόλτες , αλλά είναι αυτό το σωστό; Σας ευχαριστώ!

Απαντά η Ψυχολόγος Φοίβη Σπέη

Αγαπητή κυρία,

Οι αντιδράσεις αυτές είναι πιθανό να είναι φυσιολογικό κομμάτι της εφηβείας. Κατά την περίοδο αυτή, συχνά παρατηρείται μία προσωρινή αδιαφορία για την σχολική απόδοση καθώς και μία αντιδραστικότητα όσον αφορά την εξουσία των καθηγητών και γονέων. Το πιο σημαντικό εδώ είναι να διατηρήσετε την ψυχραιμία σας και να αποφύγετε τις έντονες συναισθηματικές αντιδράσεις.

Συζητήστε ήρεμα και ανοιχτά με το παιδί σας σε ένα ουδέτερο χώρο (για παράδειγμα σε μία καφετέρια ή σε μια βόλτα στο πάρκο). Ζητήστε από το παιδί σας να σας μιλήσει για τα συναισθήματα του, για το τι νιώθει πως είναι σημαντικό στην περίοδο αυτή της ζωής του, για το τι τον απασχολεί σε σχέση με το σχολείο. Αν και το πιθανότερο είναι πως οι αντιδράσεις αυτές είναι κομμάτι της εφηβείας , καλό θα ήταν να σιγουρευτείτε πως δεν τον προβληματίζει κάτι πολύ έντονα, πέρα από το σχολείο. Επίσης διερευνήστε μέσω της συζήτησης –πάντα ήρεμα και υποστηρικτικά-εάν υπάρχουν μαθήματα που τον δυσκολεύουν ιδιαίτερα.

Η χρήση αρνητικής ενίσχυσης (απαγόρευση κινητού, τηλεόρασης κτλ) μπορεί να έχει αποτέλεσμα σε παιδιά μικρότερης ηλικίας, αλλά όσον αφορά έναν έφηβο μπορεί και να επιφέρει το αντίθετο από το επιθυμητό αποτέλεσμα. Μπορείτε όμως να προσφέρετε επιπλέον προνόμια εάν βελτιωθεί η σχολική επίδοση.  Επιπλέον μία στρατηγική που πιθανώς να είναι αποτελεσματική, είναι η αυξημένη επίβλεψη των σχολικών εργασιών και της σχολικής συμπεριφοράς.  Επιβραβεύστε κάθε προσπάθεια. Τέλος, είναι σημαντικό να τονίσετε στο παιδί σας πως πάντα θα είστε δίπλα του και πως πιστεύετε στις ικανότητες και δυνατότητες του.