Ο γιος μου είναι αδιάφορος για το σχολείο και το διάβασμα, ενώ δε φαίνεται να έχει στόχους για το μέλλον του

Ερώτημα αναγνώστριας

Καλησπέρα. Είμαι μια μαμά απογοητευμένη από τη συμπεριφορά του του γιου μου. Πάει Δευτέρα λυκείου και είναι παντελώς αδιάφορος για το σχολείο και το διάβασμα. Είναι σε ιδιωτικό σχολείο και από την ώρα που γυρίζει κλείνεται στο δωμάτιό του με το κινητό. Αν του μιλήσεις για διάβασμα αντιδρά άσχημα. Ξεκίνησε το σχολείο γράφοντας πολύ καλά στα τεστ των μαθημάτων που τον ενδιέφεραν. Στην πρώτη συνάντηση με τους καθηγητές του τα πράγματα δεν ήταν και απογοητευτικά το γιατί είναι πολύ έξυπνο παιδί. Προσπαθώ να μιλήσω μαζί του για το τι σκέφτεται για το μέλλον του αλλά δεν παίρνω και απάντηση. Οι φίλοι του είναι εξαιρετικοί και με όνειρα για το μέλλον τους. Εμείς τον στηρίζουμε όσο μπορούμε αλλά παρουσιάζει μια άρνηση σήμερα χωρίς να έχει γίνει κάτι. Σας παρακαλώ πείτε μου πώς να διαχειριστώ αυτή την κατάσταση που να έχει το καλύτερο αποτέλεσμα για εκείνον. Ευχαριστώ πολύ. Μία απελπισμένη μητέρα.


Απαντά η Ψυχολόγος Φοίβη Σπέη

Αν και η εφηβεία είναι συχνά μια περίοδος συγκρούσεων, τα χρόνια αυτά είναι επίσης μια ευκαιρία να βοηθήσουμε τα παιδιά να ωριμάσουν προς στις ξεχωριστές προσωπικότητες που θα γίνουν ως μελλοντικοί ενήλικες.  Καλό θα ήταν στην ευαίσθητη αυτή περίοδο να αποφεύγουμε τις συγκρίσεις με τους φίλους ή γνωστούς του εφήβου.

Αυτό που συχνά οι γονείς δεν αντιλαμβάνονται, είναι ο προστατευτικός ρόλος που μπορεί να παίξει μερικές φορές η απάθεια στη ζωή του εφήβου. Προστατευτικός όσον αφορά τι; Η απάντηση είναι, προστατευτικός από τους κινδύνους της φροντίδας και της δέσμευσης. Ένας νέος μπορεί να νιώθει αμφιθυμία σχετικά τη φιλοδοξία. «Ας υποθέσουμε ότι τα δίνω όλα και τελικά δεν τα καταφέρνω;» Θέλω πραγματικά να το ανακαλύψω;

Μερικές φορές τα παιδιά έχουν πραγματικά υπερφορτωμένο πρόγραμμα. Είναι αρκετά ρεαλιστικό να αισθάνονται συγκλονισμένα σε αυτή την περίπτωση. Είναι σημαντικό για εσάς ως γονείς να βοηθήσετε το παιδί σας να θέσει θετικούς στόχους και στη συνέχεια να βεβαιωθείτε ότι τα πράγματα στα οποία εμπλέκεται ταιριάζουν με αυτό.

Δώστε στον έφηβό σας λόγο και ενεργή εμπλοκή σε τι οργανώνετε για αυτόν και στο πώς γίνονται τα πράγματα. Εάν ο έφηβός σας συμμετέχει στην οργάνωση της ημερήσιας διάταξης και του χρονοδιαγράμματός του, θα είναι πολύ πιο κινητοποιημένος να συμμετάσχει.

Επίσης, θετικό θα ήταν να προσπαθήσετε να εμπλέξετε τον έφηβο σε μία ήρεμη γόνιμη συζήτηση. Για παράδειγμα θα μπορούσατε να πείτε “Εύχομαι να με βοηθήσεις να καταλάβω πώς αισθάνεσαι γι’ αυτό, ώστε να μπορούμε να το συζητήσουμε και να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε”. Μερικές φορές ένας έφηβος θα αισθάνεται πιο διατεθειμένος να συνεργαστεί όταν αισθάνεται λιγότερο αντικείμενο γονεϊκού ελέγχου και περισσότερο το επίκεντρο της ανησυχίας του.