Ο γιος μου αδιαφορεί για το σχολείο και κυρίως λέει ψέματα!

Ερώτημα αναγνώστριας

Καλησπέρα σας! Θα ήθελα να σας ρωτήσω κι εγώ κάτι που με απασχολεί με τον έφηβο γιο μου. Πάει τρίτη γυμνασίου και από πέρυσι στην δευτέρα έχουμε την αδιαφορία του για το σχολείο αλλά το πιο σημαντικό το ψέμα, κάτι το οποίο ολοένα και αυξάνεται με αποτέλεσμα φέτος να μου μιλάει, να καταλαβαίνω ότι μου λέει ψέματα κι εκείνος να συνεχίζει. Βέβαια, όταν αποκαλύπτεται το ψέμα, το παραδέχεται και μου λέει για την αδιαφορία του. Βασικό να σας πω ότι περνάει ώρες στον υπολογιστή με τα παιχνίδια του, αλλά και είναι με τους φίλους του. Το σχολείο είναι το θέμα του. Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων.


Η απάντηση της Ψυχολόγου Μαρίας Σκαρλάτου

Αγαπητή αναγνώστρια,

Πολλοί έφηβοι περνούν φάσεις αδιαφορίας σχετικά με το σχολείο και τα μαθήματα. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε πολλούς λόγους. Μπορεί να μην έχουν συγκεκριμένους στόχους και να εστιάζουν περισσότερο στους φίλους τους, στις εξόδους και στις παρέες. Άλλωστε οι φίλοι σε αυτή την ηλικιακή φάση αποτελούν μεγάλο κομμάτι της ζωής και της καθημερινότητας. Ο γιος σας έχει εκφράσει συγκεκριμένες επιθυμίες σχετικά με τους στόχους του; Όταν υπάρχουν συγκεκριμένα ενδιαφέροντα και στόχοι είναι πιο εύκολο να προσεγγίσουμε τον έφηβο και να συζητήσουμε μαζί του, την προσωρινή δυσκολία και αδιαφορία του. Αν δεν υπάρχουν στόχοι και ενδιαφέροντα η προσέγγιση γίνεται δύσκολη.

Στις συζητήσεις που κάνετε μαζί του, τον εμπλέκετε με ελεγκτικό τρόπο ή εκφράζετε την ανησυχία σας; Αν ο τρόπος σας είναι ελεγκτικός ο έφηβος θα προσπαθήσει να σας αποφύγει χρησιμοποιώντας διάφορες συμπεριφορές, όπως το ψέμα για να γλυτώσει τη γκρίνια. Πολλά παιδιά έχουν ένα πιεστικό καθημερινό πρόγραμμα το οποίο δεν τους αφήνει ελεύθερο χρόνο και κάποια στιγμή παραιτούνται λόγω κούρασης. Ο γιος σας έχει φορτωμένο πρόγραμμα και αντιδρά σε αυτό; Ο πατέρας του τι θέση παίρνει σχετικά με αυτό το θέμα; Έχετε κοινή γραμμή αντιμετώπισης απέναντι στον έφηβο ή διαφωνείτε μπροστά του; Οι προσδοκίες που έχετε αντιστοιχούν στις γνωστικές ικανότητες του εφήβου ή είναι υπερβολικές;

Σχετικά με το σχολείο λέτε ότι “είναι το θέμα του” εννοείτε  ότι ο ίδιος δηλώνει ότι δεν θέλει το διάβασμα, δεν του αρέσει; Τον δυσκολεύει; Έχει εκφραστεί ανοιχτά σε σχέση με αυτό;

Λέτε ότι χρησιμοποιεί το ψέμα. Το χρησιμοποιεί σε ό,τι αφορά το σχολείο και το διάβασμα ή λέει ψέματα γενικά; Αν αφορά μόνο το σχολείο και το διάβασμα θα ήταν καλό να συζητήσετε το τι μπορεί να κάνει από εδώ και πέρα και να επιλέξετε τύπο λυκείου που να του ταιριάζει καλύτερα αφού βρίσκεται στην τρίτη γυμνασίου.

Λέτε ότι παραδέχεται το ψέμα που θα σας πει.  Από εκεί και μετά υπάρχουν συνέπειες όταν λέει ψέματα;

Υπάρχουν αλλαγές στη ζωή της οικογένειας τα τελευταία δύο χρόνια;  Αν για παράδειγμα η οικογένεια έχει αλλάξει τόπο κατοικίας ή ο έφηβος έχει αλλάξει σχολείο ή έχει συμβεί όποια άλλη αλλαγή στο σπίτι,  αυτό επιβαρύνει την κατάστασή του και διαδραματίζει τον ρόλο της στην αδιαφορία του απέναντι στο σχολείο.

Η συζήτηση πάντα είναι ο καλύτερος τρόπος για να επιλυθεί ένα πρόβλημα. Απλά θα έχετε υπόψη σας ότι για να συζητήσουμε με τον έφηβο είναι απαραίτητο να προσεγγίσουμε προσεκτικά, όχι όταν εμείς θέλουμε αλλά όταν αυτός μας δείχνει ότι μπορεί να συζητήσει και μας αφήνει ανοιχτά παράθυρα επικοινωνίας. Γι’ αυτό παρατηρούμε με προσοχή και ευαισθησία ψάχνοντας τις στιγμές που δεν θα εισπράξουμε άρνηση.