Η σωστή οργάνωση του χρόνου εν όψει της νέας σχολικής χρονιάς

i-sosti-organosi-tou-xronou-en-opsi-tis-neas-sxolikis-xroniasΕρώτημα αναγνώστριας

Έχω δυο κόρες 11 & 10 χρόνων καθώς και ένα βρέφος 10 μηνών. Επειδή πλησιάζει η νέα σχολική χρόνια θα ήθελα να μας βοηθήσετε πώς να βοηθήσω τα παιδιά μου να οργανώνουν τον χρόνο τους ώστε να τελειώνουν έγκαιρα το διάβασμα τους για να προλαβαίνουν και τις υπόλοιπες δραστηριότητες τους. Εγώ εργάζομαι και είμαι στο σπίτι 16:30 μμ.

Απαντά η Ψυχολόγος, Μ.Α. στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία Ράνια Τοπτσόγλου.

Για τα μικρά παιδιά το άνοιγμα των σχολείων είναι συνήθως μια πολύ δύσκολη διαδικασία, καθώς από εκεί που το μόνο που έκαναν ήταν να παίζουν, τώρα θα πρέπει να μπουν σε πρόγραμμα για να προλαβαίνουν τόσο τα μαθήματά τους για την επόμενη μέρα στο σχολείο, όσο και τις υπόλοιπες εξωσχολικές τους δραστηριότητες. Έτσι, η οργάνωση του χρόνου τους είναι πολύ σημαντική, αλλά εξαρτάται κάθε φορά από διαφορετικούς παράγοντες μέσα στην οικογένεια. Για παράδειγμα, τι ώρα γυρνάνε οι μικρές από το σχολείο; Μήπως κάθονται ολοήμερο και αν ναι, γίνεται κάποιο από το διάβασμα εκεί; Όταν γυρνάνε σπίτι, ποιος τις προσέχει; Μήπως αυτός που τις προσέχει θα μπορούσε να τις βοηθήσει; Επίσης, στο σπίτι υπάρχει ησυχία, ώστε να μπορέσουν να συγκεντρωθούν;

Όποιες κι αν είναι οι συνθήκες όμως, υπάρχουν κάποιες γενικές στρατηγικές που θα μπορούσατε να εφαρμόσετε και οι οποίες θέτουν σωστές βάσεις για μία αποτελεσματική μελέτη:

  • Αρχικά δημιουργήστε το δικό τους χώρο διαβάσματος. Είναι καλό να έχουν το δικό τους γραφείο με μόνο τα απαραίτητα για τη μελέτη, στο δικό τους δωμάτιο όπου δε θα διασπάται η προσοχή τους από άλλου είδους ερεθίσματα, όπως είναι η τηλεόραση ή το τηλέφωνο. Επιπλέον, προσπαθήστε να έχετε το μωρό σε άλλο χώρο ώστε να μην τις ενοχλεί.
  • Βοηθήστε τες να οργανωθούν. Μπορείτε να τους δείξετε μία ρουτίνα που θα ακολουθούν κάθε μέρα πριν αρχίσουν το διάβασμα, για να είστε σίγουρη ότι δε θα παραλείψουν τίποτα. Για παράδειγμα, μία ρουτίνα που ενώ για μας είναι λογική και προφανής, πολλά παιδιά δεν την ακολουθούν, είναι η εξής: «αδειάζω την τσάντα μου, κοιτάζω το πρόγραμμα της επόμενης μέρας και φτιάχνω μία στοίβα στο γραφείο μου με τα βιβλία και τα τετράδια που θα χρειαστώ. Στη συνέχεια αρχίζω να διαβάζω ένα ένα μάθημα και μόλις το ολοκληρώνω, το βάζω στην τσάντα.» Με αυτό τον τρόπο δεν πρόκειται να ξεχάσουν ποτέ καμία άσκηση και κανένα μάθημα.
  • Ορίστε τους συγκεκριμένη ώρα που θα αρχίζουν το διάβασμα, με ένα ή το πολύ δύο μικρά διαλείμματα ανάλογα με τον φόρτο εργασίας και τις δυνατότητες της καθεμίας, και συγκεκριμένη ώρα που θα το τελειώνουν.
  • Επίσης, είναι πολύ πιθανό να μην ξεκινούν το διάβασμα αν δεν καθίσετε μαζί τους ή να λένε ότι δεν τα καταλαβαίνουν χωρίς εσάς. Εσείς, αν θέλετε να γίνουν σταδιακά πιο αυτόνομες, πρέπει να επιμείνετε να διαβάζουν μόνες τους, διαβεβαιώνοντάς τες ότι αν χρειαστούν κάποια βοήθεια μπορούν να σας το ζητήσουν, αλλά και λέγοντάς τους ότι θα τα ελέγξετε όλα στο τέλος. Φυσικά είναι καλό πριν φύγετε από το δωμάτιο, να έχετε σιγουρευτεί ότι έχουν καταλάβει αυτά που έχουν να κάνουν για να ελαχιστοποιήσετε έτσι τις πιθανότητες να σηκώνονται συνέχεια από το γραφείο τους για απορίες.
  • Τέλος, σκεφτείτε ότι αν γυρνούν από το σχολείο πολύ νωρίτερα από εσάς, μπορείτε να τις μάθετε να ολοκληρώνουν όλη την παραπάνω διαδικασία πριν τις 16:30 που επιστρέφετε εσείς. Έτσι, θα έχετε πολύ χρόνο να σας πουν τα νέα τους, να τις ελέγξετε και να λύσουν απορίες τους, να ξεκουραστούν, να παίξουν και να συνεχίσουν και στις υπόλοιπες δραστηριότητές τους.

Με εκτίμηση,
Ράνια Τοπτσόγλου
Ψυχολόγος, Μ.Α. στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία