Διατροφή και ενυδάτωση στους εφήβους

i-diatrofi-kai-enidatosi-stous-efivousΓράφει στο efiveia.gr η Ιφιγένεια Πιερράκου υπό την επίβλεψη της Κλινικής Διαιτολόγου – Διατροφολόγου Χριστίνας Μπαλαμώτη

Η εφηβεία αποτελεί πολύ σημαντικό στάδιο στην ζωή του ανθρώπου και έτσι κατά την διάρκεια της είναι απαραίτητη η τήρηση μιας σωστής διατροφής. Το νερό έχει ζωτική σημασία στην διατροφή, καθώς αποτελεί ένα μεγάλο ποσοστό του σωματικού βάρους και συμμετέχει στις φυσιολογικές λειτουργίες του οργανισμού όπως στη πέψη, στη μεταφορά θρεπτικών συστατικών στα κύτταρα, στη ρύθμιση της θερμοκρασία του σώματος, στη διατήρηση του όγκου αίματος και στην ενυδάτωση της επιδερμίδας. Καθημερινά αποβάλλονται μεγάλες ποσότητες νερού μέσω των ούρων, του ιδρώτα και των κοπράνων και έτσι οι ποσότητες αυτές πρέπει να αποκαθιστούνται προκειμένου να αποφευχθεί η αφυδάτωση η οποία μπορεί να οδηγήσει σε πονοκεφάλους, ευερεθιστικότητα και απώλεια συγκέντρωσης. Σημαντική είναι επίσης η κατανάλωση νερού πριν ακόμα διψάσουμε καθώς τότε ο οργανισμός έχει ήδη αφυδατωθεί σε μικρό ποσοστό. Το νερό όμως δεν αποτελεί το μοναδικό μέσω για την κάλυψη των αναγκών σε υγρά καθώς έχει αποδειχτεί ότι αρκετά τρόφιμα και ροφήματα συνεισφέρουν στην ενυδάτωση. Αυτά είναι

  • Τα φρούτα και τα λαχανικά (π.χ αγγούρι, ντομάτα, σπανάκι, ραπανάκια, μελιτζάνα, πιπεριές, κολοκυθάκια, μπρόκολο, κουνουπίδι, φασολάκια, καρπούζι, πεπόνι, σταφύλια, φράουλες, ροδάκινα, βερίκοκα, πορτοκάλια) τα οποία προσφέρουν εξίσου σημαντικές ποσότητες υγρών καθώς η περιεκτικότητά τους σε νερό φτάνει έως και το 95% αλλά παρέχουν και βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και αντιοξειδωτικά που μαζί με το νερό συμβάλλουν στην καλή υγεία.
  • Το γιαούρτι είναι επίσης μια τροφή που ενυδατώνει καθώς η περιεκτικότητά τους σε νερό φτάνει το 85-88% αλλά ταυτόχρονα παρέχει πρωτεΐνες, ασβέστιο, βιταμίνες και φώσφορο.
  • Τέλος τα ροφήματα όπως το γάλα, οι χυμοί, το τσάι, ο καφές και άλλα μη καφεϊνούχα αφεψήματα έχουν νερό που φτάνει σε ποσότητα 85%- 99%.

Εκτιμάται πως το 80% των αναγκών καλύπτεται από το νερό και τα ροφήματα και το 20% από τα παραπάνω τρόφιμα. Σημαντικό είναι λοιπόν να ενταχθούν όλα τα παραπάνω στην διατροφή των εφήβων προκειμένου να εξασφαλιστεί η ενυδάτωση τους.