Ενισχύοντας την εικόνα εαυτού (αυτοεκτίμηση) στους εφήβους

Γράφει στο efiveia.gr η Ψυχολόγος Φοίβη Σπέη

Η αυτοεκτίμηση είναι το κλειδί για την επιτυχία στη ζωή. Η ανάπτυξη της θετικής εικόνας εαυτού είναι εξαιρετικά σημαντική για την ευτυχία και την επιτυχία των παιδιών και των εφήβων. Οι γονείς, περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον, μπορούν να προωθήσουν την αυτοεκτίμηση του παιδιού τους. Δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο να το κάνουμε. Μάλιστα, οι περισσότεροι γονείς το κάνουν χωρίς να συνειδητοποιούν ότι τα λόγια και οι ενέργειές τους έχουν μεγάλη επίδραση στο πώς αισθάνεται το παιδί ή ο έφηβος για τον εαυτό του. Πολλές φορές όμως μέσα στην πίεση της καθημερινότητας αμελούμε να πούμε μπραβο στα παιδιά μας.

Όταν αισθάνεστε καλά για το παιδί σας, να το λέτε. Ένα παιδί δεν γνωρίζει πότε αισθάνεστε θετικά γι ‘αυτόν ή αυτήν και πρέπει να σας ακούσει να το λέτε. Τα παιδιά θυμούνται τα θετικά πράγματα που τους λέμε. Να είστε γενναιόδωροι με τους επαίνους. Όταν το παιδί σας ολοκληρώσει μια εργασία ή μια δουλειά, θα μπορούσατε να πείτε: «Μου αρέσει πολύ ο τρόπος που τακτοποίησες το δωμάτιό σου. Βρήκες ένα μέρος για κάθε πράγμα και το έβαλες στη θέση του. Μην φοβάστε να επιβραβεύετε τον έφηβο ακόμη και μπροστά στην υπόλοιπη οικογένεια ή τους φίλους σας. Επίσης, χρησιμοποιήστε τον έπαινο για να επισημάνετε τα θετικά χαρακτηριστικά του χαρακτήρα του. Για παράδειγμα, «Είσαι πολύ καλός άνθρωπος.» Ή «Μου αρέσει η επιμονή που δείχνεις με αυτά που έχεις να κάνεις, ακόμα και όταν είναι δύσκολα». Μπορείτε ακόμη και να επαινείτε ένα έφηβο για κάτι που δεν έκανε «Πραγματικά μου άρεσε το πώς δέχτηκες την άρνησή μου να βγεις μέχρι αργά και δεν έχασες την ψυχραιμία σου».

Διδάξτε το παιδί σας να μιλά και να σκέπτεται θετικά για τον εαυτό του. Αρκετές έρευνες σημειώνουν πως οι αρνητικές σκέψεις για τον εαυτό κρύβονται πίσω από την κατάθλιψη και το άγχος. Αυτό που σκεπτόμαστε καθορίζει τον τρόπο που αισθανόμαστε και το πώς αισθανόμαστε, καθορίζει τον τρόπο συμπεριφοράς μας. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να διδάξουμε τα παιδιά να «μιλάνε στον εαυτό τους» θετικά. Ορισμένα παραδείγματα είναι: «Μπορώ να αντιμετωπίσω αυτό το πρόβλημα, αν συνεχίσω να προσπαθώ.» «Είναι εντάξει αν δεν πήρα το βαθμό που περίμενα. Προσπάθησα πολύ για το καλύτερο και δεν μπορείς να κερδίζεις πάντα «. » Αισθάνομαι καλά όταν βοηθάω τους άλλους, ακόμη και αν το συγκεκριμένο άτομο δε μου είπε ευχαριστώ».

Αποφύγετε την κριτική που επιφέρει γελοιοποίηση ή ντροπή. Μερικές φορές είναι απαραίτητο να επικρίνουμε τις ενέργειες ενός παιδιού και μάλιστα είναι σκόπιμο να γίνεται. Όταν, ωστόσο, η κριτική απευθύνεται στον έφηβο ως άτομο μπορεί εύκολα να προκαλέσει γελοιοποίηση ή ντροπή. Είναι σημαντικό να μάθετε να χρησιμοποιείτε δηλώσεις που σχετίζονται με το «εγώ» αντί για το «εσύ » όταν ασκείτε κριτική. Για παράδειγμα: «Θα ήθελα να έχεις τα ρούχα σου τακτοποιημένα στη ντουλάπα σου αντί να βρίσκονται παντού στο δωμάτιό σου» και αποφύγετε να πείτε «Γιατί είσαι τόσο τεμπέλης; Δεν μπορείτε να κάνεις τίποτα σωστά; »

Διδάξτε το παιδί σας τη λήψη αποφάσεων καθώς και να αναγνωρίζει πότε έχει λάβει μια καλή απόφαση. Αναπτύξτε μια θετική προσέγγιση για την παροχή ορίων για τον έφηβο. Όλα τα παιδιά και οι έφηβοι πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη για τη συμπεριφορά τους. Θα πρέπει να μάθουν αυτοπειθαρχία. Για να βοηθήσουν τα παιδιά να αναπτύξουν αυτοπειθαρχία, ο γονέας θα πρέπει να υιοθετήσουν το ρόλο του προπονητή / δασκάλου και όχι του τιμωρού. Επιπλέον, φροντίστε ώστε να παρέχετε στο παιδί από μικρή ηλικία ευκαιρίες για επιτυχίες και επιτεύγματα.

Εάν βέβαια παρά τις προσπάθειες σας αντιλαμβάνεστε πως ο έφηβος ταλαιπωρείται από χαμηλή αυτοεκτίμηση, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται σε κάποιους τομείς της ζωής του ή να παίρνει εσφαλμένες αποφάσεις μη διστάσετε να συζητήσετε μαζί του το ενδεχόμενο να αναζητήσετε τις συμβουλές κάποιου ειδικού.