Εφηβεία & Στρες των Εξετάσεων

Γράφει στο efiveia.gr η Ψυχολόγος Αναστασία Μισκεδάκη

Η εφηβεία είναι μια από τις κρισιμότερες περιόδους στη ζωή ενός άτομου. Πολλές φόρες το άτομο που βρίσκεται στη συγκεκριμένη φάση ζωής έρχεται αντιμέτωπο με πολλές δύσκολες καταστάσεις, όπου λόγω της πλαστικότητας του εφηβικού εγκεφάλου καθίστανται οι έφηβοι πιο ευάλωτοι σε αναταραχές, πχ. στρες, το όποιο επηρεάζει την ενεργό μνήμη.

Οι έφηβοι όταν καλούνται να συμμετάσχουν σε εξετάσεις είναι πολύ σύνηθες να οδηγούνται σε κατάσταση έντονου στρες.

Τι είναι το στρες των εξετάσεων

  • φυσιολογικό στη ζωή
  • αντίδραση του σώματος στις αλλαγές γύρω του
  • αλλάζει η λειτουργία σώματος & η διάθεση
  • Όταν στρεσάρεστε για εξετάσεις, σημαίνει ότι πραγματικά ενδιαφέρεστε για την απόδοσή σας

Το στρες μπορεί να είναι καλό, αν αποτελεί ώθηση και κίνητρο για μελέτη & απόδοση, ενώ αρνητικό, αν ανησυχούν υπερβολικά & δεν αποδίδουν όσο των δυνατοτήτων τους.

Οι κύριες πηγές του στρες των εξετάσεων είναι:

  • Έλλειψη Αυτοπεποίθησης
  • Ανταγωνισμός
  • Αρνητικές Σκέψεις

Τα συμπτώματα του στρες των εξετάσεων είναι τα παρακάτω:

Μείωση απόδοσης:

  • ‘Μπλοκάρισμα’
  • Δυσκολίες προσοχής και συγκέντρωσης
  • Δυσκολία συγκράτησης/επεξεργασίας νέων πληροφοριών
  • Δυσκολία οργάνωσης πληροφοριών
  • Δυσκολία πρόσβασης στις κατάλληλες πληροφορίες ή
  • Δυσκολία συνδυασμού διαφορετικών πληροφοριών (ερωτήσεις κρίσεως)
  • Δυσκολία διαχείρισης χρόνου

Η αποτελεσματική διαχείριση του στρες των εξετάσεων έχει ως αποτέλεσμα, οι έφηβοι να μπορούν να το αντιμετωπίσουν ακλουθώντας τα παρακάτω:

  • Ρεαλιστικές προσδοκίες απόδοσης
  • Αντισταθείτε στις συγκρίσεις
  • Διαχειριστείτε τις εξωτερικές πιέσεις
  • Διαχειριστείτε τον ανταγωνισμό τύπου ‘πολλοί υποψήφιοι, λίγες θέσεις’
  • Θετικές δηλώσεις για τον εαυτό
  • Εξασκηθείτε: σταμάτημα αρνητικής σκέψης
  • Κάντε νοερή πρόβα στις εξετάσεις δυο μέρες πριν την τελική ημερομηνία
  • Προσέξτε τη διατροφή σας-επιλέξτε τις σωστές τροφές
  • Οραματιστείτε την επιτυχία σας
  • Εξασκείστε τη μυϊκή χαλάρωση
  • Αποφορτιστείτε από τη νευρική ενέργεια μέσω φυσικής άσκησης
  • Αποφύγετε τις ουσίες που εντείνουν στρες
  • Προσοχή στο αλκοόλ
  • Aρωμαθεραπεία

Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν τα παιδιά τους να διαχειριστούν το στρες των εξετάσεων

  • Να ενθαρρύνουν το παιδί να αποδώσει όσο καλύτερα γίνεται, αλλά χωρίς να το πιέσουν ή να το κάνουν να αισθανθεί ότι θα απογοητεύουν αν δεν τα πάει καλά
  • Να είναι διαθέσιμοι να ακούσουν τις ανησυχίες και τους φόβους των παιδιών τους, πριν τους δώσουν κάποια συμβουλή!
  • Να μη δίνουν συμβουλές που δεν είναι ρεαλιστικές ή δεν ανταποκρίνονται στην ανησυχία του παιδιού
  • Μπορούν να χρησιμοποιήσουν ρεαλιστικές δηλώσεις για να τονώσουν την αυτοπεποίθηση του παιδιού τους, όπως: ‘ο φόβος  της αποτυχίας είναι φυσιολογικός’, ‘ακόμα και αν δεν περάσεις δεν ήρθε η συντέλεια του κόσμου, υπάρχουν διάφορες άλλες επιλογές…’, ‘αν δεν περάσεις τις εξετάσεις το μόνο που θα με στεναχωρήσει πραγματικά είναι ότι δε θα ανταμειφτείς για την προσπάθειά σου…’ , ‘κάθε αποτυχία είναι μια ευκαιρία για να μάθουμε κάτι’.
  • Όταν αισθάνεται στρες, να το προτρέψουν να κάνει κάτι ενεργητικό (πχ βόλτα)
  • Να προσφέρουν τροφές που βοηθάνε στη χαλάρωση (πχ χλιαρό γάλα, χαμομήλι πριν τον ύπνο) και να αποφεύγουν τις διατροφικές παγίδες (πχ καφεΐνη)
  • Αν είναι φανερό ότι το παιδί δεν θα πάει καλά, να το στηρίξουν, να υπενθυμίσουν ότι υπάρχουν άλλοι τρόποι για να προκόψει στη ζωή
  • Για τα παιδιά που δεν είναι ακόμα έτοιμα να εργαστούν σωστά & να μελετήσουν σε βάθος, γονείς να υπενθυμίσουν μελλοντικές ευκαιρίες.
  • Να δημιουργήσουν ήσυχο χώρο μελέτης
  • Να δείξουν ενδιαφέρον γι’ αυτά που κάνει
  • Να δείξουν εμπιστοσύνη στις δυνάμεις του
  • Να ενθαρρύνουν τα διαλείμματα
  • Να δώσουν δείγματα φροντίδας