Απώλεια βάρους στην εφηβεία

apoleia-varous-stin-efiveiaΓράφει για το efiveia.gr η Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Εύα Ζήκου

Κατά την εφηβεία, τόσο τα κορίτσια, όσο και τα αγόρια πια, έχουν έντονη ανησυχία για την εικόνα του σωματός τους και το να είναι αρεστοί και κοινωνικά αποδεκτοί, έχοντας ένα σωματότυπο και βάρος που να είναι «αποδεκτό» από το περιβάλλον τους (φιλικό, σχολικό, οικογενειακό).

Ωστόσο, πολλοί από τους εφήβους, ακολουθούν αυστηρές δίαιτες ή υπεργυμναστική, με αποτέλεσμα να καταπονούν το σώμα τους και να παρατηρούνται τόσο ελλείψεις σε βασικά θρεπτικά συστατικά (σίδηρος, ασβέστιο, βιταμίνες), όσο καθυστέρηση της ανάπτυξής τους.

Όταν ένας έφηβος θέλει να χάσει βάρος, αρχικά θα πρέπει να απευθυνθεί σε κάποιον ειδικό διαιτολόγο με εμπειρία στην παιδική παχυσαρκία.

Πολλοί έφηβοι νιώθουν ότι το βάρος τους είναι αυξημένο, όμως οι περισσότεροι έχουν βάρος φυσιολογικό για την ηλικία και το ύψος τους και δεν υπάρχει λόγος να προχωρήσουν σε απώλεια βάρους.

Ένας παιδίατρος, ένας διαιτολόγος, έχουν την ικανότητα και την γνώση να αντιληφθούν αν το βάρος του εκάστοτε εφήβου είναι φυσιολογικό ή αυξημένο, σε αντίθεση με διάφορους πίνακες «ιδανικού» βάρους που μπορεί κάποιος να βρει στο ίντερνετ και δεν αποτελούν αξιόπιστες πηγές, καθώς το φυσιολογικό βάρος στην εφηβεία εξαρτάται από το ύψος, την ηλικία, αλλά και το είδος της φυσικής δραστηριότητας που κάνει.

Αν η απώλεια βάρους κριθεί από τον ειδικό απαραίτητη, τότε η πρέπει να επιτευχθεί με αργό ρυθμό και να ελέγχεται πάντα η ανάπτυξη του ατόμου, καθώς η αύξηση του ύψους που παρατηρείται κατά τη διάρκεια της εφηβείας μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα το βάρος να φτάσει σε φυσιολογικά επιπεδα, ακόμα  κι αν δεν υπάρχει κάποια μείωση αλλά απλά σταθεροποίηση του βάρους.

Πώς μπορεί να επιτευχθεί απώλεια βαρους

  • ισορροπημένη διατροφή
  • βελτιώση κακών διατροφικών συνηθειών
  • πρωινό γεύμα
  • επιλογή υγιεινών σνακ στο σχολείο αλλά και το απόγευμα κατά τη διάρκεια του διαβάσματος
  • μείωση της κατανάλωσης αναψυκτικών ή φρουτοποτών με ζάχαρη
  • ισορροπημένο μεσημεριανό και βραδινό με τη παρουσία σαλάτας σε κάθε γεύμα
  • μείωση κατανάλωσης fast food

Συμπερασματικά, όλοι οι έφηβοι είτε όσοι προσπαθούν ή θέλουν να χάσουν βάρος, αλλά και όσοι έχουν φυσιολογικό βάρος, θα πρέπει να ακολουθούν μία ισορροπημένη διατροφή και να ασκούνται συστηματικά. Άλλωστε η αλλαγή του βάρους, μπορεί να επιτευχθεί με πολύ μικρές αλλαγές, αρκεί να δοθεί έγκριση από κάποιον ειδικό, καθώς το σημαντικότερο σε αυτή την ηλικία είναι η επίτευξη της φυσιολογικής ανάπτυξης και όχι η παρεμπόδισή της.