Αναμένοντας τα Αποτελέσματα των Εξετάσεων: Ζώντας στο παρόν δεν υπάρχει αποτυχία

Γράφει στο efiveia.gr η Κοινωνική Λειτουργός-Οικογενειακή Θεραπεύτρια, MSc, Συμβουλευτικής Ψυχολογίας, Εκπαιδεύτρια Mindfulness Αλεξάνδρα Ανδρικοπούλου

Κάθε χρόνο, τέτοια εποχή έφηβοι και γονείς δίνουν το δικό τους αγώνα αντοχής, έναν αγώνα ανταμοιβής όλων των προσπαθειών τους, ο οποίος επισφραγίζεται,για τους ίδιους, με την εισαγωγή των εφήβων στις πανεπιστημιακές και τεχνολογικές σχολές της χώρας.

Κι αν δεν είμαστε σίγουροι ότι πετύχαμε το στόχο μας ή αν τα πράγματα δεν πάνε όπως περιμέναμε, τότε τι κάνουμε;

Οι περισσότεροι έφηβοι καθώς και οι γονείς τους νιώθουν έντονο άγχος για τα αποτελέσματα των σχολικών και κυρίως των πανελλαδικών εξετάσεων. Ωστόσο, το άγχος της αποτυχίας δεν αφορά μόνο τους Έλληνες εφήβους. Σε έρευνα που έγινε στην Αγγλία (2017), από την Εθνική Υπηρεσία του Πολίτη, το 58% των εφήβων ανέφερε ότι η μεγαλύτερη ανησυχία τους, όλη τη σχολική χρονιά, είναι ότι δεν θα επιτύχουν τα επιθυμητά αποτελέσματα στις εξετάσεις. Επίσης, περισσότερο από το ένα τρίτο των γονέων (36%) δήλωσαν ότι ανησυχούν για τα παιδιά τους,τα οποία υποφέρουν από το άγχος των εξετάσεων.

Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, ένας πρακτικός και αποτελεσματικός τρόπος ανακούφισης από το άγχος, καθώς αναμένετε τα αποτελέσματα, είναι να εξασκηθείτε στο να μένετε στο παρόν αποδεχόμενοι το άγχος, τις «δύσκολες» σκέψεις, τα δυσάρεστα συναισθήματα, χωρίς να κρίνετε τον εαυτό σας. Αυτό ονομάζεται Ενσυνειδητότητα ή Mindfulness. Προσπαθήστε,λοιπόν,να φέρετε την πλήρη επίγνωσή σας σε αυτό που συμβαίνει την παρούσα στιγμή, χωρίς να παγιδεύεστε στο παρελθόν ή να ανησυχείτε για το μέλλον ακολουθώντας τις σκέψεις σας.

Θυμηθείτε ότι όσο πιο πολύ ζούμε, με επίγνωση, στο παρόν,τόσο πιο ήρεμοι είμαστε ώστε να αξιοποιήσουμε όλες τις δυνατότητες μας για να πετύχουμε τον μελλοντικό μας στόχο.

Μια πολύ βοηθητική άσκηση ενσυνειδητότητας είναι η Άσκηση «STOP».

S – (Stop/ Σταματήστε)
Σταματήστε αν κάνετε κάτι και μείνετε ακίνητοι για μια στιγμή σε όποια θέση κι αν βρίσκεστε.

Τ – (Take A Breath/Αναπνεύστε Συνειδητά) 
Πάρτε μερικές ολοκληρωμένες αργές αναπνοές.

O – (Observe/ Παρατηρήστε) 
Παρατηρήστε με περιέργεια τι υπάρχει γύρω σας (ήχους, εικόνες, αισθήσεις του σώματος) και τι συμβαίνει μέσα σας (σκέψεις, συναισθήματα) χωρίς να κρίνετε αυτό που συμβαίνει.

P – (Proceed/ Συνεχίστε)
Συνεχίστε να κάνατε αυτό που θέλετε αφού προηγουμένως ρωτήσετε τον εαυτό σας «ποιο βήμα είναι πιο σημαντικό να κάνω τώρα;».